Ви є тут

Формування здатності до професійного самозростання студентів в умовах інноваційного навчання.

Автор: 
Завірюха Валентина Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000931
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ЗДАТНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОГО
САМОЗРОСТАННЯ СТУДЕНТІВ
2.1 Постановка проблеми дослідження
Умови розвитку ринку праці вимагають від системи професійної освіти підготовки таких спеціалістів, які можуть приймати нестандартні рішення, творчо підходити до виконання своїх обов'язків, адекватно сприймати ситуацію і будувати свої стосунки з оточуючими, а також які мають внутрішні мотиви, резерви та здатності для саморозвитку та професійного самозростання. Тому головним завданням сучасної професійної освіти стає формування у студентів конкурентоспроможності, професійної мобільності та здатності до професійного самозростання. Тільки засвоївши методологію та розвинувши здатність до самонавчання і професійного самозростання, що передбачаються розвитком соціуму і виробництва, людина може активно реагувати на виклики сучасності та розвиватися разом із світом. Але за даними І.О. Архіпової /3/, під час навчання у вищому навчальному закладі переважна більшість студентів (майже 90%) не досягають необхідного високого рівня творчості й самостійності, приблизно 61% студентів переходять тільки на середній рівень сформованості самостійності. Самостійність визначалася за рівнем сформованості таких інтелектуальних умінь, як уміння бачити проблему, уміння переформулювати її на "свою мову", уміння передбачати можливий результат, уміння критично ставитися до змісту навчального завдання, уміння ставити питання, уміння знаходити, аналізувати та узагальнювати необхідну інформацію /178/. Ці дані підтверджуються дослідженнями Т.Д. Воронової /19, 178/, за даними якої серед студентів четвертого курсу високу готовність до самоосвіти мають тільки 8,9%, середню - 26,7% і низьку - 64,4%.
Водночас аналіз інноваційних технологій навчання показав їх недостатню ефективність щодо формування здатності до професійного самозростання студентів. Крім того, здатність до професійного самозростання студентів як психологічне утворення і як психологічна основа для відповідного удосконалення інноваційних технологій навчання у психології вищої школи безпосередньо не розглядалася, поняття "здатність до професійного самозростання студентів" психологічного наповнення не отримало.
Тому за результатами проведеного аналізу є підстави стверджувати про невідповідність вимог сучасності до рівня сформованості здатності до професійного самозростання студентів та можливостей сучасних технологій навчання щодо формування цієї здатності, а також про недостатність розробки здатності до професійного самозростання студентів як психологічного утворення та психологічної основи необхідного удосконалення технологій навчання. При цьому, найбільш прийнятною для формування та розвитку здатності до професійного самозростання студентів є індивідуально-кооперативна технологія навчання, але і вона потребує удосконалення для забезпечення необхідного рівня сформованості здатності до професійного самозростання студентів. Тому постає актуальне наукове завдання, сутність якого полягає у вивченні здатності студентів до професійного самозростання, як психологічного утворення, та методики її дослідження, а також у перевірці впливу індивідуально-кооперативної технології навчання на формування у студентів здатності до професійного самозростання.
Для розв'язання проблеми дослідження та досягнення поставленої мети у межах дисертаційного дослідження необхідно розв'язати наступні завдання:
- розкрити структуру та зміст здатності до професійного самозростання студентів;
- обґрунтувати методику дослідження здатності до професійного самозростання студентів;
- дослідити вплив індивідуально-кооперативної технології навчання на формування та розвиток здатності до професійного самозростання студентів.
Послідовне розв'язання часткових завдань складає етапи розв'язання проблеми дослідження. Етапи розв'язання проблеми дослідження представлені у табл. 2.1.
Таблиця 2.1.
Етапи розв'язання проблеми дослідження.
ЕтапиЗміст етапів1. Аналіз уявлень про здатність до професійного самозростання в психології2. Аналіз впливу інноваційних технологій навчання на формування та розвиток здатності до професійного самозростання студентів3. Розкриття структури та змісту здатності до професійного самозростання студентів як психологічного утворення на базі діяльністного підходу та основних теоретичних поглядів на структуру здатностей4. Обґрунтування методики дослідження здатності до професійного самозростання студентів5. Аналіз попереднього рівня сформованості здатності до професійного самозростання студентів6. Удосконалення вихідної індивідуально-кооперативної технології навчання щодо підвищення її впливу на формування та розвиток здатності до професійного самозростання студентів 7. Проведення психолого-педагогічного експерименту з перевірки впливу удосконаленої та вихідної індивідуально-кооперативної технології навчання на динаміку здатності до професійного самозростання студентів Оскільки професійне самозростання є специфічною діяльністю і саме відбувається у діяльності, то в основу розв'язання завдань доцільно покласти принцип дослідження та формування у діяльності. Цей принцип реалізується завдяки використанню певних принципів та форм організації професійного самозростання як специфічного виду самостійної діяльності студентів.
Необхідною і дуже важливою умовою ефективного розвитку здатності до професійного самозростання є відповідна вмотивованість студентів до професійного самозростання та ситуація, що складається під час діяльності. Але аналіз мотивації студентів показує їх незадоволеність процесом і змістом навчання, про слабку зацікавленість у придбанні глибоких знань та розвитку здатності до професійного самозростання. Необхідність актуалізації пізнавальних та професійних мотивів також необхідно врахувати при розв'язанні наукового завдання.
Коротко зупинимось на аналізі власного підходу до поняття "здатність до професійного самозростання" та його структури.
2.2. Структура здатност