Ви є тут

"Державне регулювання зовнішньої трудової міграції"

Автор: 
Полянська Яна Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U001054
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ТЕНДЕНЦІЙ ТА НАСЛІДКІВ ТРУДОВОЇ МІГРАЦІЇ
В УКРАЇНІ
2.1. Комплексна оцінка трудової міграції

Глибинні системні соціально-економічні трансформації українського суспільства створили негативні передумови для посилення відтоку трудового потенціалу за кордон. Становлення нових економічних відносин відбувалося в умовах економічного спаду, що вплинуло на стан ринку праці, знизило можливості працевлаштування. Сьогодні якість соціального та трудового життя основної маси населення, використання національної робочої сили залишаються недостатніми, а рівень оплати праці, своєчасність її виплат - незадовільними. Міграційні процеси формуються під впливом багатьох факторів, обставин та ситуацій, але головними чинниками посилення трудової міграції сьогодні виступають незадовільний попит на робочу силу в Україні, низький рівень життя, незадовільний рівень оплати праці, високий рівень соціальної незахищеності зайнятого населення, приваблива матеріальна оцінка трудової діяльності та зростання попиту на працю іноземців за кордоном.
Отже, міграційні процеси виступають своєрідними індикаторами соціально-економічних проблем держави, а їх масштаби, тенденції посилення чи згасання, орієнтовні напрями реалізації (на зовнішні чи внутрішні ринки праці) свідчать про рівень соціального, економічного і політичного розвитку країни, про стан соціально-економічної захищеності населення та його соціального самопочуття.
В роботі обґрунтовано та використано комплексний підхід до оцінки зовнішньої трудової міграції. Проаналізовано кількісні, якісні та просторові характеристики зовнішньої трудової міграції за такими напрямами: загальний обсяг міграції, інтенсивність міграційних процесів, структура міграційних потоків, рівень міграційної рухливості, територіальна структура. Групування показників оцінювання зовнішньої трудової міграції представлено в табл. 2.1.

Таблиця 2.1
Система показників оцінювання зовнішньої міграції населення
Напрями
оцінкиПоказникиОдиниці
вимірюванняІнформаційна наповненістьДжерело інформаціїКількісні оцінкиЗагальний обсяг міграціїКількість прибулихосібЧисельність іммігрантівДержавні статистичні
спостереженняКількість вибулихосібЧисельність емігрантівСальдо міграції (нетто-міграція)осібВідображає втрати/приріст населення Валова міграція (брутто-міграція)осібВідображає міграційну активність Кількість тимчасових мігрантівосібКількість мігрантів, що прибули тимчасово (зареєструвалися за місцем прибуття)Документи МВС, вибіркові
спостереженняІнтенсивність
міграціїКоефіцієнт інтенсивності прибуття‰Характеризує частоту міграційних подій за певний період Державні статистичні
спостереження
Коефіцієнт інтенсивності вибуття‰Коефіцієнт міграційного приросту‰Коефіцієнт міграційного обороту‰Коефіцієнт приживаності‰Характеризує результативність міграції Якісні оцінкиСтруктура
міграційних
потоківСтатевовікова структура%Визначають якісні характеристики емігрантів, іммігрантів, міграційного приростуДержавні статистичні
та вибіркові спостереженняОсвітня структура%Етнічна структура %Структура за громадянством%Структура за причинами міграції%Структура за сімейним станом%Вибіркові спостереженняМіграційна
рухливістьПитома вага осіб, готових мігрувати %Характеризують здатність, потребу і спроможність
населення до переміщеньВибіркові спостереженняПитома вага осіб, що мають
досвід міграції%Питома вага осіб, що планують
мігрувати%Ступінь ризиків та рівень втрат від міграції%Просторові оцінкиТериторіальна структураСтруктура за місцем проживання%Визначають напрями руху емігрантів, іммігрантів,
міграційного приростуДержавні статистичні
та вибіркові спостереженняСтруктура за типом місця проживання%Визначають особливості руху сільського та міського
населенняДержавні статистичні
та вибіркові спостереження

Обґрунтування змісту міграційної політики та її реалізація потребують постійного моніторингу міграційних процесів, який має проводитись на підставі певного масиву даних. Сучасну інформаційну базу для аналізу міграційних процесів формують:
по-перше, статистичний збірник "Міграція населення України", який щорічно видається Держкомстатом України. В ньому дані про міграцію розраховуються на базі талонів реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання в Україні. Слід відмітити, що це доступне джерело інформації про міграцію має своїм недоліком те, що не виокремлює трудової міграції;
по-друге, форми статистичного обліку 1-ТМ "Звіт про чисельність громадян України, які тимчасово працюють за кордоном" та 3-ТМ "Звіт про чисельність та склад іноземців, які тимчасово працюють в Україні,", затверджені наказом Мінстату (нині Держкомстатом) України від 30.05.1996 р. № 163. Однак відсутність опублікованої статистики цих звітів робить це джерело інформації щодо трудової міграції малодоступним для наукових досліджень;
по-третє, відомості про громадян України, які працюють за кордоном, що подають комерційні бюро, агентства та інші організації, які здійснюють діяльність, пов'язану з працевлаштуванням громадян України за кордоном, та підприємства України, які уклали договори підряду із закордонними підприємствами, інформацію про іноземців, які працюють в Україні, - районні та міські органи служби зайнятості. Відповідні дані акумулюються у Державному центрі зайнятості, після чого передаються до Міністерства праці та Головного обчислювального центру Держкомстату [61, с. 65]. Отже ця інформація в узагальненому вигляді включається до статистичних збірників.
по-четверте, спеціальні вибіркові обстеження з проблем трудової міграції. У березні 2001 р. фахівцями Ради по вивченню продуктивних сил України НАН України було проведено спеціальне обстеження "Життєві шляхи населення України", присвячене проблемам трудової міграції. Ще одне до