Ви є тут

Формування толерантних відносин студентів у полікультурному середовищі вищого навчального закладу

Автор: 
Довгополова Яна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001368
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНИХ ВІДНОСИН СТУДЕНТІВ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ВНЗ

2.1. Аналіз сформованості толерантних відносин студентів у полікультурному середовищі

Метою нашого експериментального дослідження був процес формування толерантних відносин студентів у полікультурному середовищі вищого навчального закладу.
Для перевірки гіпотези щодо формування толерантних відносин студентів було проведено педагогічний експеримент, у якому брали участь 285 студентів 1-5 курсів Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (ХНУ), Харківського державного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди (ХДПУ) та Харківського індустріально-педагогічного технікуму (ХІПТ).
Для проведення експериментальної роботи було обрано 8 академічних груп студентів, з них 4 були визначені як контрольні, а інші 4 - як експериментальні.
У ХНУ брали участь:
2 курс: експериментальна група (Е) - 50 осіб;
контрольна група (К) - 46 осіб.
У ХДПУ було залучено:
2 курс: експериментальна група (Е) - 47 осіб;
контрольна група (К) - 45 осіб.
Кількість студентів у групах приблизно однакова. Це дозволило проконтролювати більшу кількість чинників, зв'язків та залежностей.
Слід зазначити, що експеримент проходив у природних умовах, не порушуючи логіки та ходу навчально-виховного процесу вищого навчального закладу.
Структура педагогічного експерименту містила констатувальний, формувальний та контрольний етапи.
Констатувальний етап експерименту дозволив:
- установити рівень знань студентів 1-5 курсів про толерантні та інтолерантні відносини;
- виявити ставлення студентів і викладачів до проблеми формування толерантних відносин;
- установити показники вияву толерантних та інтолерантних відносин студентів;
- визначити рівні сформованості толерантних відносин у студентів на початку дослідно-експериментальної роботи.
На констатувальному етапі дослідно-експериментальної роботи нами було визначено рівень знань студентів про поняття "толерантність" та "толерантні відносини", показники та рівень сформованості толерантних відносин у полікультурному середовищі ВНЗ. Методами дослідження були анкетування, ранжування, спостереження, бесіди.
За допомогою розробленої анкети (див. дод. А) було проведене опитування 160 студентів 1-5 курсів факультету іноземних мов ХНУ, 63 студенти факультету іноземних мов ХДПУ, а також 62 студенти Харківського індустріально-педагогічного технікуму.
Виявлення ступеня усвідомленості поняття "толерантність" визначалося на основі рангового вибору студентами зазначених еквівалентів. Вищі рангові місця отримали найбільш близькі для студентів еквіваленти. Результати діагностики на першому етапі подані в табл. 2.1 - 2.3, де показані рангові місця, а також середній бал оцінки всієї вибірки студентів (N=285), але по кожному ВНЗ окремо.
Таблиця 2.1
Оцінка визначення поняття "толерантність" студентами ХНУ
Рангове місцеЗначення Середній бал
(у %)ІТактовність 58ІІЗдатність зрозуміти іншу людину50ІІІПовага45ІV Стриманість29
Таблиця 2.2
Оцінка визначення поняття "толерантність" студентами ХДПУ
Рангове місцеЗначенняСередній бал
(у %)ІТактовність 59ІІСамоконтроль 41ІІІЗдатність зрозуміти іншу людину40ІV Повага39
Таблиця 2.3
Оцінка визначення поняття "толерантність" студентами Індустріально-педагогічного технікуму
Рангове місцеЗначенняСередній бал
(у %)ІЗдатність зрозуміти іншу людину61ІІСтриманість 53ІІІПовага 34ІV Увічливість29
Перше рангове місце в студентів ХНУ та ХДПУ одержало значення "тактовність", але в студентів Індустріально-педагогічного технікуму на першому місці характеристика "здатність зрозуміти іншу людину".
На другому рангові місці в студентів ХНУ - "здатність зрозуміти іншу людину", студентів ХДПУ - "самоконтроль", а в студентів Індустріально-педагогічного технікуму - "стриманість".
"Повага" була визначена всією вибіркою студентів, але в студентів ХНУ та Індустріально-педагогічного технікуму це поняття зайняло третє місце, а у студентів ХДПУ воно на четвертому місці.
Таким чином, за даними ранжування було встановлено, що більшість опитаних студентів мали загальні уявлення про толерантність, але викликає тривогу той факт, що лише 45 % опитаних уважають, що студенти толерантні у процесі спілкування у полікультурних групах, що підтвердилося і відповідями викладачів. Лише 27 % опитаних викладачів уважають, що студенти терпимі один до одного.
Дані таблиці 2.4 показують, що діапазон відповідей студентів указаних навчальних закладів на запитання "Чи прислухаєтесь Ви до думки однокурсників, якщо вона не збігається з Вашою?" дуже великий. Так, 52 % студентів ХНУ вважають, що прислухаються, теж саме припускають і 44 % студентів ХДПУ, але лише 33 % студентів Індустріально-педагогічного технікуму дають позитивну відповідь на це запитання.
Відповідаючи на запитання, "Якщо при спілкуванні з одногрупниками виникає конфлікт, чи підете Ви на компроміс?", 47 % опитаних із ХНУ та 40 % опитаних із ХДПУ наголосили, що підуть на компроміс. Такий стан відповідей непокоїть тим більше, оскільки тільки 35 % респондентів з Індустріально-педагогічного технікуму зазначили, що підуть на компроміс.

Таблиця 2.4
Результати оцінки студентами свого ставлення до однокурсників
(у % )

Ставлення до однокурсників Кількість студентів у %
ХНУ
ХДПУ
ХІПТПрислухаються до думки однокурсників524433Ідуть на компроміс з однокурсниками в разі виникнення конфлікту474035
На жаль, більшість студентів (понад 65 % респондентів) засвідчили, що якщо вони праві, але оточуючі так не вважають, то вони не будуть виявляти тактовності щодо цих людей.
Важливим із погляду цілей нашого дослідження є аналіз результатів, які були отримані під час визначення сту