Ви є тут

Психофізичний розвиток як фактор готовності шестилітніх дітей до навчання в школі.

Автор: 
Ковальчук Лідія Валеріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001411
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1.МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Аналіз та узагальнення наукової літератури. У роботі застосовувалися методи теоретичного аналізу та синтезу з метою адекватного визначення мети і завдань дослідження. Аналіз наукових джерел дав можливість розкрити зміст основних понять, визначити вікові зміни фізичної працездатності, рухової активності і їх взаємозв'язок із станом соматичного здоров'я та психічного розвитку, а також встановити основні критерії у дозуванні фізичного навантаження на уроках фізичного виховання в ЗОШ і дошкільних навчальних закладах.

Педагогічне тестування. З метою оцінки розвитку фізичних якостей (м'язової сили, швидкісних здібностей, витривалості, спритності і гнучкості). Рівень розвитку м'язової сили визначали за результатами кистьової динамометрії, згинання і розгинання рук в опорі лежачи, підтягування з вису. Оцінку швидкісно-силовим якостям давали за результатами стрибків у довжину. Для визначення швидкісних здібностей використовували біг на 30м; спритності - човниковий біг 4х9м; витривалості - біг на 300м; гнучкості - нахил тулуба вперед із положення сидячи.

Антропометричні методи дослідження. Дослідження тотальних розмірів тіла (довжини і маси тіла , окружності грудної клітки) проводили у відповідності до методики антропометричних обстежень (Мартиросов Э.Г, 1982).

Фізіологічні методи дослідження. Артеріальний тиск крові і ЧСС визначали за допомогою електронного сфіноманометра "Vitagnost-2", а для визначення показників зовнішнього дихання використовували комп'ютерну спірографію.
Методи оцінки фізичної працездатності. До числа простих опосередкованих методів визначення PWC відноситься проба Руф'є-Діксона. У досліджуваного у положенні лежачи на спині протягом 5 хв., визначають частоту серцевих скорочень за 15 сек (Р1), потім протягом 45 сек., досліджуваний виконує 30 присідань. Після закінчення навантаження досліджуваний лягає у нього знову визначають частоту серцевих скорочень за перші 15 сек (Р2), а потім за останні 15 сек починаючи з першої хвилини періоду відновлення (Р3).
Оцінку працездатності проводять за формулою:
Індекс Руф'є-Діксона = (Р2-70) + (Р3-Р1)/ 10.
Отриманий таким чином індекс Руф'є - Діксона розцінюється як добрий від 0 до 2,9; середній - від 3 до 6; задовільний - від 6 до 8; і незадовільний - вищий за 8.
Методика визначення PWC150 за допомогою велоергометрії. При постійній частоті педалювання (60 обертів за хвилину) навантаження дозується індивідуально в залежності від маси тіла дитини. Потужність першого навантаження складає 1Вт/кг, потужність другого навантаження - 2 Вт/кг. Якщо після другого навантаження ЧСС не досягає150 за хвилину, тоді визначається третє навантаження потужність 2,5-3 Вт/кг. Тривалість кожного навантаження складала 3 хвилини із однохвилинною перервою для відпочинку. Під час педалювання фіксується ЕКГ на 12-ти канальній комп'ютерній приставці "CardioLab-2000".
Після досягнення ЧСС 150 ударів за хвилину відмічають досягнуту потужність фізичного навантаження і підраховується сумарна робота, яку виконала дитина на даний момент у ватах (Вт) або кілограмометрах (кгм).
Для визначення максимального поглинання кисню (МСК) користувалися номограмою за P.O.Astrand., Rodahl K. Netbook of work physiology.-New York: Mc Grtw hill, 1970/-210p.
Методика визначення соматичного здоров'я за Апанасенком [13].
Методи визначення кількісних і якісних характеристик рухової активності
Крокометрія. Визначали за допомогою крокоміра.
Фремінгемська методика
Вагові коефіцієнти ІФА (індекс фізичної активності)
Рівень фізичної активностіВживання кисню, л х мин -1Ваговий коефіцієнтБазовий0,251,0Сидячий0,281,1Малий0,411,5Середній0,602,4Високий1,255
У дітей (РА) розподіляється наступним чином:
- до базового рівня відноситься : сон, відпочинок лежачи.
- до сидячого: виконання домашніх завдань, читання, малювання, перегляд телепередач, настільні, комп'ютерні ігри, харчування.
- до малого рівня: особиста гігієна, уроки в школі, пересування на всіх видах транспорту, пішки.
- до середнього рівня: домашня робота, прогулянки, ранкова гімнастика, активна поведінка на перерві в школі.
- до високого рівня: участь в спеціально організованих заняттях фізичними вправами, інтенсивні ігри, біг,....
Для того щоб визначити час, потрачений на кожен вид фізичної активності, необхідно провести добове хронометрування діяльності дитини. Хронометраж проводиться, батьками або дослідниками і регіструється в індивідуальній картці дитини. При проведенні хронометражу регіструється діяльність, яка займає більше 5 хв. Описується день повністю від моменту, коли дитина прокинулася, до того часу, коли вона іде спати.
Індекс фізичної активності визначається за формулою:
ІФА= (рівень активності х ваговий коефіцієнт) + (наступний рівень активності х ваговий коефіцієнт).... = кількість балів.
Психологічні методи дослідження
Дослідження розумової працездатності. Вивчення елементів РПр проводилося за допомогою тесту із кільцями Ландольта [64]. Бланк складається із 10 рядків по 10 кілець, які розташовані у випадковому порядку. Дитині пропонується за 20 сек. закреслювати кільця із прорізом з лівого боку. Початок і закінчення тесту сигналізується за допомогою вербальної команди. За результатами аналізу бланку розраховували наступні показники за формулами:
ЧАОЗ - ча аналізу одного знаку = 20 000: N;
ШПЗІ - швидкість обробки зорової інформації = N- Cx8:20;
КТ - коефіцієнт точності = А-(В+С):А+В;
КП - коефіцієнт продуктивності = КТхN;
де, N - кількість переглянутих знаків; А - кількість правильно закреслених знаків; В - кількість помилково закреслених знаків; С - кількість пропущених знаків.
Оперативна пам'ять вивчалась методом зорового запам'ятовування чисел із 6, які були запропоновані дитині. Бланк демонструвався впродовж 5 сек. на відстані 1,5 метра.
Тест копіювання безтолкових складів визначає рівень саморегуляції [162]