Ви є тут

Ділова гра як засіб підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності

Автор: 
Воровка Маргарита Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001621
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Система підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності засобами ділової гри
962.1. Модель системи підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності засобами ділової гри
96 2.2. Технологія проведення ділової гри111 2.3. Організація експерименту та результати дослідної роботи125Висновки до другого розділу153 ВИСНОВКИ156 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ160 ДОДАТКИ179

ВСТУП
Актуальність дослідження. Нові соціально-економічні умови розвитку педагогічної освіти обумовлюють необхідність пошуку шляхів модернізації підготовки майбутніх учителів. Пріоритетами розвитку освіти на сучасному етапі є формування в учителя активної професійної позиції, технологічної і функціональної компетентності, цілісного досвіду педагогічної діяльності. Ці завдання зумовлені євроінтеграційними процесами, зміною технологій навчально-виховного процесу у вищій школі. На це орієнтує державна національна програма "Освіта", в якій наголошено, що одним із основних шляхів реформування освіти є підготовка нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їх професійного та загальнокультурного рівня [54, 8].
Проблема підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності досить багатоаспектна і багатогранна. Значну увагу їй приділено у працях вітчизняних та зарубіжних учених (С.Архангельський [10], В.Єлканов [60], І.Зязюн [72; 152], Н.Кузьміна [94; 95], А.Маркова [118; 119], Н.Нікітіна, О.Железнякова та М.Пєтухов [136], С.Сисоєва [178], В.Сластьонін [184; 185], Д.Чернілевський [214], Б.Шиян [224], М.Фіцула [206] та ін.). Про це свідчать чисельні дослідження з проблем фахового відбору абітурієнтів до педагогічного вищого навчального закладу (Л.Добровольська [57]), формування професійної компетентності майбутнього вчителя (М.Елькін [61] та Є.Павлютенков [145; 148]), вдосконалення професійної підготовки засобами масової інформації (Г.Головченко [45]), технологічної культури (В.Лола [111]), підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації (Н.Волкова [34]), саморегуляції педагогічної діяльності (В.Чайка [213]) та ін.
Ділова гра як засіб імітації професійної діяльності інтенсифікує процес навчання й тісно пов'язує його з практичною діяльністю, дає змогу надати навчанню предметний та соціальний контексти майбутньої професії і тим самим змоделювати більш адекватні (порівняно з традиційним навчанням) умови формування особистості фахівця [30].
На доцільність і необхідність використання ділових ігор у підготовці фахівців звертали увагу В.Бабурін [15], М.Бірштейн [18], Я.Бєльчиков [18], А.Вербицький [30], С.Гідрович [42], Т.Долбенко [58], В.Єфімов [62], В.Комаров [63], Н.Кудінова [93], І.Куліш [96; 97], І.Мамчур [117], О.Парубок [149], П.Підласистий [156; 157], В.Рибальський [124], І.Ситник [124], І.Сироєжин [43], А.Смолкін [190], Т.Хлєбнікова [209], В.Христинко [211], Ж.Хайдаров [157], П.Щербань [228] та ін. Вони наводять загальні правила організації, конструювання й проведення ділових ігор. Проведено дослідження та здійснено обґрунтування можливостей ділової гри у різних галузях науки та умов цілеспрямованого застосування ігрової діяльності в процесі формування професійних умінь і навичок (Я.Бєльчиков [18], А.Вербицький [30], В.Галушко 40[], В.Єфімов [62], А.Ліфшиць [107], Л.Наумов [132], Є.Хруцький [212] та ін.).
Використання ділових ігор у професійній освіті (зокрема у педагогічних вищих навчальних закладах) залишається дотепер недостатньо дослідженою проблемою. У психолого-педагогічній літературі відсутні чітка класифікація ігор та системний аналіз змісту ігрової діяльності студентів, у результаті чого наукове обґрунтування ігрових методик часто хибує незавершеністю, рецептурністю. Дидактико-пізнавальні можливості ділових ігор у процесі професійного становлення майбутніх учителів виявлені не повною мірою.
Вивчення стану проблеми в теорії та практиці підготовки фахівців у педагогічних вищих навчальних закладах дало змогу в контексті дослідження виявити низку суперечностей, які об'єктивно існують у навчальному процесі вищої школи і педагогічній діяльності вчителя, зокрема між:
- орієнтуванням студентів на професійну діяльність відповідно до нових соціально-економічних умов та консерватизмом вищої школи, недооцінкою ролі ділової гри у досягненні мети загального та професійного розвитку майбутніх фахівців;
- необхідністю використання ефективних методів і засобів активізації навчально-професійної діяльності студентів під час вивчення предметів психолого-педагогічного циклу та домінуванням у вищій школі репродуктивних методів навчання;
- важливістю впровадження у навчальний процес ділової гри як засобу пізнання педагогічної реальності та недостатньою визначеністю її статусу, місця в системі інших форм, методів і засобів, ролі у досягненні цілей професійного становлення фахівця.
Нагальна необхідність упровадження ділових ігор у навчально-виховний процес педагогічних вищих навчальних закладів та недостатнє дослідження цієї проблеми зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Ділова гра як засіб підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертація виконана відповідно до тематичного плану наукових досліджень Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у процесі розробки теми "Професійне становлення педагогічних працівників" (протокол № 3 від 15.10.1996 року).
Тему затверджено вченою радою Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (протокол № 4 від 24 грудня 1998 року) та погоджено у Раді з координації наукових досліджень в Україні у галузі педагогіки і психології (протокол № 2 від 9.02.1999 року).
Об'єктом дослідження є професійна підготовка майбутніх учителів у педагогічних вищих навчальних закладах.
Предмет дослідження - підготовка студентів педагогічного університету до професійної діяльності засобами ділових ігор.
Мета дослідження - розробити та експериментально