Ви є тут

Соціальна адаптація дітей-сиріт засобами фізичного виховання і спорту

Автор: 
Хлєбцевич Катерина Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002013
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

2.1. Загальна характеристика методів дослідження

Для вирішення поставлених завдань використовувалися загальноприйняті методи досліджень:
1. Методи теоретичного аналізу й узагальнення науково-методичної літератури.
2. Педагогічні методи дослідження: опитування, спостереження, тестування, бесіди з вихователями та викладачами фізичної культури шкіл-інтернатів.
3. Медико-біологічні та психолого-педагогічні методи досліджень.
4. Констатуючий і формуючий експеримент.
5. Методи математичної статистики.

2.1.1. Методи теоретичного аналізу й узагальнення науково-методичної літератури.
Вивчалися й узагальнювалися літературні джерела як вітчизняних, так і закордонних авторів з питань вивчення мотивації поведінки дітей та підлітків [35, 94, 114, 252], проблем становлення і формування особистості в інтернатних закладах [15, 36, 126, 153, 210, 292].
В основу власних розробок з виховання особистісних якостей в учнів в процесі занять фізичною культурою нами були покладені матеріали робіт І.Д. Беха [28], Е.П. Ільїна [115], А.Ц. Пуні [218], Б.М. Смирнова [245], Т.І. Шульги [286], Шияна Б.М. [283, 284].
Проаналізовано роботи із загальних питань теорії та методики фізичного виховання і спорту [124, 201, 202], теоретичних основ спортивної діяльності та їх вплив на формування якостей особистості дітей [264], антропометричні дані дітей підліткового і юнацького віку [224, 231].
Значний інтерес викликали праці, які містять відомості з соціальних аспектів, пов'язаних з вихованням дітей-сиріт [36, 209, 210, 292], психологічних основ формування особистості в умовах соціального виховання [129, 198, 211, 254].
Усього було вивчено 319 літературних джерел, із яких 24 - іноземні публікації.
Виявлені і визначені основні напрямки з проблеми, що нами вивчається, які потребують досліджень у процесі формування потенційних можливостей соціального розвитку дітей-сиріт засобами фізичного виховання і спорту.

2.1.2. Педагогічні методи дослідження й експерименту.
При узагальненні практичної діяльності ми враховували різні точки зору викладачів фізичної культури та тренерів, що працюють з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Інтерв'ювання й опит проводилися переважно у формі особистих бесід, а також за розробленими анкетами (додаток А.1, А.2) з метою виявлення думки з питань:
а) виявлення соціально-психологічної пристосованості дітей-сиріт;
б) мотивації дітей-сиріт до занять фізичною культурою та спортом;
в) впливу занять фізичною культурою і спортом на дітей-сиріт;
г) планування навчального процесу фізичного виховання у спеціалізованих закладах.
Дані опитування сприяли більш детальному вивченню та узагальненню питань, що досліджувалися.
Педагогічні спостереження, анкетне опитування, бесіди з вихователями та вчителями фізичної культури шкіл-інтернатів.
Об'єктом цих спостережень були виховний і тренувальний процеси та заняття з фізичної культури у дітей-сиріт, які виховуються в спеціалізованих закладах. У ході таких спостережень збирався, а потім аналізувався матеріал про зміст, спрямованість та порядок використання засобів фізичної культури і спорту у процесі формування здорового образу життя, корекції психологічних якостей і соціальної адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Педагогічні спостереження виконувались з метою виявлення об'єктивної думки щодо соціально-психологічної пристосованості у суспільстві дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування. Збирання анкетних показників, а також бесіди з тренерами та вчителями фізичної культури шкіл-інтернатів проводилися під час занять та тренувань з дітьми, які виховуються в спеціалізованих закладах.
Ця процедура проводилася як серед дітей-сиріт, які виховуються у школах-інтернатах, так і серед дітей з повноцінних сімей, що займаються фізичною культурою і спортом та які тренуються у спортивних клубах в групах різних вікових і кваліфікаційних рівнів.
Усього проаналізовано понад 532 анкети і проведено понад 80 співбесід.
У співбесідах і консультаціях брали участь понад 50 вихователів, вчителів фізичної культури та тренерів. Обговорювалися питання, що стосуються комплексної оцінки рівня психо-фізіологічного стану дітей-сиріт, які виховуються в спеціалізованих закладах; придатності дітей до занять спортом; динаміки їх фізичного розвитку; впливу різних видів занять фізичною культурою та спортом на формування якостей особистості, а також питання щодо застосування ефективних методик занять з фізичного виховання і спорту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, що виховуються у державних закладах інтернатного типу.
Спостереженнями необхідно було виявити ефективність процесу формування потенційних можливостей соціальної адаптації дітей-сиріт засобами фізичного виховання і спорту.
Спеціальні педагогічні випробування.
Педагогічне тестування проводилося з урахуванням відомих положень, викладених у працях Л.В. Волкова [54, 55], М.А. Годіка [71], В.А. Запорожанова [108], В.Н. Платонова [201], Л.П. Сергієнка [239, 240], Б.М. Шияна [283, 284]. Відбір тестів і контрольних вправ для дослідження фізичного розвитку і рухової підготовленості дітей-сиріт проводився з урахуванням відомостей про факторну й кореляційну залежність тестів та їх надійність [37, 49, 55, 91, 141, 239, 240].
Для оцінки рівня фізичної підготовленості дітей-сиріт та її динаміки були використані тести, які наведені в "Державних тестах і нормативах оцінки фізичної підготовленості населення України" [205]:
- біг на 60 м (с);
- біг на 1500 м (с);
- нахил тулуба вперед з положення сидячи (см);
- згинання і розгинання рук в упорі, лежачи на підлозі (кількість разів);
- човниковий біг 4х9 м (с);
- стрибки в довжину з місця (см).

2.1.3. Медико-біологічні т