Ви є тут

Допрофесійна підготовка майбутніх учителів освітньої галузі "Технологія" в умовах профільного навчання.

Автор: 
Алік Наталія Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002408
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ДОПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ
УЧИТЕЛІВ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ "ТЕХНОЛОГІЯ"
2.1. Комплексний підхід в умовах допрофесійної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання
Трудова підготовка учнів на сучасному етапі розвитку суспільства розглядається науковцями та практиками як загальне завдання загальноосвітньої школи [234, 257]. Однією з головних складових трудової підготовки учнів є трудове навчання. Відповідний навчальний курс завжди і в усіх країнах був одним з важливих навчальних предметів, який не просто формував у учнів трудові вміння та навички, а забезпечував розвиток дітей, формування трудової культури. Основними традиційними загально шкільними завданнями трудового навчання є трудове виховання, політехнічна освіта, профорієнтація, формування творчого відношення до праці, поєднання навчання з продуктивною працею. Вони визначають основні принципи трудового навчання. Згідно з метою та завданнями трудового навчання в системі загальної освіти учнів до основних рис сучасної трудової підготовки вітчизняні вчені [257] відносять: орієнтацію на підготовку учнів до продуктивної праці; направленість на загальноосвітні завдання школи; формування цілісного уявлення про основи виробництва; орієнтація на прості масові робочі професії; направленість на формування конструкторсько-технологічних умінь та навичок, розвиток їх творчих здібностей.
Це традиційні риси трудової підготовки. У сучасних умовах до цих характеристичних ознак варто додати деякі нові, обумовлені особливостями розвитку суспільства, науки, виробництва та особистості. Одна з них - спричинена наслідками розвитку нашої цивілізації. Розвиток цивілізації сягнув таких вершин, які спроможні знищити як окрему людину (екологічне забруднення певних районів, терористичні акти), так і особистість (руйнування духовності, свідомості тощо), а також знищити планету (глобальні екологічні катастрофи). У зв'язку з цим виникає гостра необхідність гуманізації га гуманітаризації будь-якого процесу навчання та виховання [94, 148]. Це, як відомо, є принципи організації сучасного навчально-виховного процесу, які слід запроваджувати і через зміст трудової підготовки. Так, гуманізація трудової підготовки передбачає використання варіативного компонента в трудовому навчанні, диференційований та індивідуальний підходи до учнів в процесі організації трудової діяльності, забезпечення формування національної самосвідомості в учнів засобами використання культури українського народу. Гуманітаризація трудової підготовки передбачає розвиток моральних та естетичних якостей у учнів, формування бережного ставлення до оточуючого середовища в процесі виробництва та толерантного відношення до інших особистостей - учасників виробничого процесу.
Інша ознака трудової підготовки учнів спричинена інформаційно-комп'ютерною революцією, необхідністю формування у них інформаційної культури. Особливістю інформаційно-комп'ютерної революції є те, що комп'ютерні інформаційні системи стали основою для всіх сучасних технологій [221].
Матеріальне виробництво, що не є інформатизованим, модифікованим, яке не спирається на знання про новітні технології, стає в сучасних умовах не конкурентоспроможним, не відповідає цивілізаційним стандартам і потребам людини. Комп'ютери активно впроваджуються в повсякденне життя людини як засіб навчання та праці. Як наслідок, на підприємствах і в організаціях з'являються такі нові професії як програміст, системотехнік, адміністратор комп'ютерних мереж тощо.
Тому, формування в учнів інформаційної культури, ознайомлення їх з інформаційними технологіями, що використовуються на виробництві та в інших галузях народного господарства, є характерною рисою сучасної трудової підготовки.
Ще одна характерна риса сучасної трудової підготовки обумовлюється рівнем розвитку ринкової економіки, особливо малих підприємств. Ця ознака визначається такими положеннями [128]:
1) ринкова економіка не тільки відкриває всім членам суспільства простір для прояву ініціативи, підприємливості, нового ставлення до праці, але й викликає безробіття, створює нову кон'юнктуру ринку праці;
2) малі форми господарювання є як би перспективною моделлю виробництва, їх рівень розвитку та успішної діяльності, як зазначають провідні економісти (З. Котляр, А. Ведєв та ін.), має суттєвий вплив на ефективне функціонування великих підприємств;
3) малі форми господарювання відіграють значну роль у регулюванні ринку зайнятості населення. Вони забезпечують не тільки підвищення національного виробництва, збільшення випуску товарів народного споживання, використання місцевих сировинних ресурсів та швидке освоєння технічних і організаційних нововведень, але й вирішують проблему зайнятості населення. Адже відомо, що в них працює значна частка працездатного населення країни.
У зв'язку з цим орієнтацію змісту трудового навчання на найбільш поширені, малі форми господарювання слід віднести до характерних характеристик сучасної трудової підготовки учнів, їх доступність для учнів обумовлюється доступністю технологій, що застосовуються, та близьким розташуванням від школи, тобто промисловим оточенням школи.
Наступна нова характеристика сучасної трудової підготовки обумовлюється необхідністю оволодіння учнями технологічним мисленням та технологічною культурою. Як відомо, технологічність діяльності є однією з рис людини. Технології забезпечують цілісне відображення способів діяльності, дають можливість виділити основні, ґрунтовні проблеми виробничої діяльності чи діяльності з знаковими системами, чи діяльності з управління державою, чи управління собою [234]. Окрім того, слід мати на увазі той факт, що людство накопичило стільки технологічної інформації, що оволодіння окремими способами діяльності не має сенсу, так як всіма способами не можна оволодіти. Звідси випливає потреба оволодіння учнями алгоритмами виконання тільки певних типів діяльності.
Також слід мати на увазі і той факт, що робота людини або машини, яка виконується п