Ви є тут

Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх офіцерів у навчальному процесі вищого військового навчального закладу

Автор: 
Євсюков Олександр Феліксович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003073
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ, ЯКІ СПРИЯЮТЬ ФОРМУВАННЮ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ОФІЦЕРА
2.1 Організація та проведення експериментальної роботи
З метою перевірки гіпотези щодо формування професійної компетентності майбутніх офіцерів було проведено педагогічний експеримент, у якому взяли участь 425 курсантів Харківського університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба.
Педагогічний експеримент, проведений для перевірки робочої гіпотези, включав констатувальний і формувальний етапи.
Експеримент проходив у природних умовах педагогічного процесу. Підготовка майбутніх офіцерів до здійснення професійної діяльності на основі сформованої компетентності відбувалася таким чином, щоб, не порушуючи традиційної навчальної програми, знайомити курсантів з сутністю компетентності, сформувати у них теоретичні знання і практичні вміння, розвинути професійно значущі якості й здібності. Дана робота проводилася як на заняттях з фахових дисциплін, так і дисциплін гуманітарної спрямованості.
Констатувальний етап експерименту проводився з метою постановки педагогічного діагнозу, що об'єктивно відбиває рівень професійної компетентності курсантів (абітурієнтів, кандидатів для надходження в училище) на початкових етапах освоєння (вибору) своєї майбутньої військової спеціальності.
Психолого-педагогічна діагностика курсантів була первинним елементом визначення комплексу заходів з метою підвищення професійної компетентності. Діагностика визначала індивідуальні пізнавальні здібності й можливості кожного в оволодінні військовою спеціальністю, мотиви, що викликають бажання й готовність до навчання. Для оптимальної діагностики пізнавальних здібностей курсантів, виходячи зі специфіки майбутньої професії, використали комплекс психолого-педагогічних методів дослідження індивідуально-особистісних особливостей: вивчення документів, аналіз результатів діяльності, педагогічне спостереження, індивідуальні бесіди, анкетування.
Проведення констатувального етапу експерименту передбачало вирішення таких завдань.
Першим завданням було виявлення знань з проблеми професійної компетентності. Ми провели анкетування, у якому запропонували курсантам усіх груп відповісти на такі питання:
* Як Ви розумієте сутність поняття "компетентність" і "професійна компетентність";
* Які шляхи її формування?
Результати показали низький рівень знань: 69% курсантів не мали чіткого уявлення про сутність компетентності, 73% з них не відомі шляхи її формування.
Другим завданням було виявлення ціннісної орієнтації на навчальну та військово-професійну діяльність та набуття професійної компетентності, ступеня розуміння курсантами її значущості для професійної діяльності.
Анкетування абітурієнтів ВВНЗ і курсантів 1-го курсу, а також індивідуальні бесіди з ними показують, що вибір офіцерської професії і конкретної спеціальності відбувається в основному по мотивах суспільного значущого зростання (див. табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Мотиви вибору професії офіцера (%)
Мотиви вибору професії офіцераКатегоріяабітурієнтирангМрія стати офіцером41,21Сімейні традиції36,33Інтерес до професії офіцера32,42Бажання служити народу5,312Прагнення одержувати військову освіту 26,64Захист Батьківщини10,911Любов до техніки 25,65Захотілося випробувати себе у важкій професії11,310Поради батьків15,67Усвідомлення суспільної значущості професії офіцера1,313Переконання, що професія офіцера покликанням18,36Романтика військової служби15,28Поради друзів і знайомих 11,79 Отримані результати засвідчують, що в структурі мотивів абітурієнтів найбільшу вагу мають такі мотиви, як "мрія стати офіцером", "сімейні традиції" та "інтерес до професії офіцера". У той же час мотиви вибору професії офіцера багатьма не усвідомлені глибоко, не мають достатньої спонукальної сили, а тому деякі з них у процесі навчання не виявляють активності, виявляють недисциплінованість і безвідповідальність.
На жаль, мотиви військово-професійної діяльності не є спонукальними силами при вступі у військовий ВНЗ, а це в подальшому викликає певні труднощі як психологічного, так і дидактичного характеру. Крім того, мотиви більшості опитаних мають чисто емоційний характер, що не дозволяє судити про правильність вибору ними професії офіцера і, як наслідок, про мотивацію військово-професійної діяльності.
Процес підготовки майбутнього офіцера, як і будь-який інший вид діяльності, може бути успішним лише за умови наявності певних умінь і якостей, які забезпечують ефективність діяльності. Тому третім завданням було виявлення значущості певних якостей.
Опитування абітурієнтів військових ВНЗ, військовослужбовців строкової служби засвідчило, що:
* 79,3% абітурієнтів надають пріоритет інтелектуальним умінням офіцера;
* 79,8% вважають, що офіцер повинен бути людиною дисциплінованою, відповідальною, порядною, чесною;
* творчість і здатність до саморозвитку вважають невід'ємними якостями офіцера відповідно 8,5% та 2,5%;
* 51,2% вважають, що офіцер повинен бути комунікабельним, розуміти іншу людину, людяним, уважним.
Четверте завдання було спрямоване на виявлення здібностей до самооцінки. Результати опитування засвідчили, що 36,8% курсантів адекватно оцінюють себе, 31,4% - мають завищену, а 31,8% - занижену самооцінку. Крім того, здійснюють аналіз і самоаналіз 7,6% курсантів; частково здійснюють - 53,4%; не здійснюють 39%.
П'яте завдання передбачало встановлення, як довго триває адаптаційний період у курсантів (див. табл. 2.2), оскільки це впливає га якість навчальної діяльності.
Таблиця 2.2
Адаптація курсантів до діяльності (%)
Час адаптаціїДо навчально-професійної діяльностіДо службової діяльностіДо 1 місяця12 %32%До 2 місяців19%24%До 3 місяців26%21 %До 4 місяців21 %12%До 5 місяців10%5%До 6 місяців9%4%До 1 року3 %2% У залежності від тривалості й особливостей заключного етапу становлення особистості (адап