Ви є тут

Методи та моделі комплексного інформаційно-освітнього середовища в умовах розвитку вищого навчального закладу.

Автор: 
Білощицький Андрій Олександрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U003739
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
МОДЕЛІ ТА ІНСТРУМЕНТАЛЬНІ ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСНОГО ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ВНЗ З УРАХУВАННЯМ ВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ

Сучасна соціально-економічна ситуація в країні вимагає входження вищого навчального закладу (ВНЗ) в ринкове середовище, підвищення його конкурентного потенціалу, забезпечення максимально можливої відповідності професійної підготовки випускників вимогам роботодавців. Відповідно до Національної програми "Освіта. Україна ХХІ сторіччя" передбачено забезпечення розвитку освіти в країні на основі нових прогресивних концепцій запровадження у навчально-виховний процес новітніх інформаційних технологій та науково-методичних досягнень.
Інформаційна система, що з одного боку надає доступ до необхідної користувачам актуальної, валідної, несуперечливої і повної інформації, з іншого боку - є необхідним інструментом діяльності співробітників ВНЗ й навчання студентів, дозволяє управляти процесами, даними і людьми, може бути розглянута з погляду підтримки життєдіяльності ВНЗ і як інструмент керування.
Інформаційні процеси впливають на всі сторони життєдіяльності освітньої системи, а взаємодія її учасників є також інформаційним процесом, пов'язаним з виробництвом, зберіганням, обміном і споживанням різної інформації. У силу цієї обставини середовище, у якому вони протікають, можна розглядати як інформаційне середовище, розвиток якого пов'язаний з постійним підвищенням рівня його організації і технічного оснащення.
Впровадження інформаційних технологій вимагає наявності трьох компонентів:
* програмно-апаратної організації інформаційного середовища;
* учбово-методичного наповнення її інформаційних ресурсів;
* організації діяльності педагогічного колективу в самім середовищі.
Для досягнення поставлених цілей потрібна мобілізація і ефективне використання кадрового та матеріально-технічного ресурсів ВНЗ. Оптимально це можливо при цілеспрямованому моделюванні комплексного інформаційно-освітнього середовища (КІОС) ВНЗ.
У кожному окремому випадку інформаційне середовище вирішує унікальний комплекс завдань. У той же час будь-яке комплексне інформаційно-освітнє середовище ВНЗ повинно містити в собі інваріантні компоненти, що забезпечують інформатизацію основних видів діяльності:
* освітньої (навчально-виховного процесу);
* керування: освітнім процесом, контингентом, що навчаєься, кадрами, ресурсами;
* забезпечення комунікації.
Стратегічні цілі, які допомагають досягти правильної побудови інформаційних
систем, це:
* розвинути нові форми та поліпшити якість освітніх послуг;
* підвищити ефективність керування ВНЗ;
* поліпшити якість інформаційних сервісів і їхньої доступності для користувачів;
* підвищити віддачу від застосування інформаційних технологій у керуванні ВНЗ і забезпеченні навчального процесу на основі узгодження стратегії керування зі стратегією інформатизації, а також шляхом оптимізації інвестиційних, організаційних і технологічних рішень;
* знизити сукупну вартість володіння інформаційно-технологічними ресурсами за рахунок поліпшення їх керованості;
* підвищити економічну ефективність застосування інформаційних технологій у ВНЗ.
Побудова КІОС ВНЗ йде по двох напрямках - інформатизації управлінської діяльності та використання нових інформаційних технологій безпосередньо в навчальному процесі.
Ефективність адміністративно-господарської діяльності ВНЗ і рівень організації навчального процесу визначають якість виконання задач, які поставлені в даний час перед ВНЗ для підвищення рівня підготовки фахівців. Аналіз існуючих систем керування ВНЗ у сфері контролю знань і навчання показав, що вони не забезпечують вимог, обумовлених приєднанням України до Болонського процесу, зокрема щодо впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу, яка потребує створення моделі, що ґрунтується на поєднанні модульних технологій навчання та залікових освітніх одиниць (залікових кредитів).
Впровадження спеціалізованих програмних комплексів для автоматизації навчального процесу може відбуватись як у межах одного навчального закладу, так і в мережі всієї вищої освіти держави. На сьогодні в Україні фактично не розвинута глобальна автоматизована мережа вищої освіти, а на рівні окремих ВНЗ такий процес вже відбувається.
Для вирішення даної проблеми у роботі розглянута задача побудови на основі єдиної інформаційної мережі ВНЗ універсальної адаптивної автоматизованої системи керування навчанням, яка повинна виконувати такі функції:
* створення єдиного інформаційного простору, який здатний охопити і застосовувати для всіх користувачів інформацію, створену в різний час і під різними типами збереження й обробки даних, розподіл і контроль виконання робіт і обробки даних по них;
* підвищення достовірності інформації і надійності її збереження шляхом створення стійкої до збоїв і втрати інформації обчислювальної системи, а також створення архівів даних, які можна використовувати, але на сучасний момент необхідності в них немає;
* забезпечення ефективної системи накопичування, збереження і пошуку технологічної, техніко-економічної і фінансово-економічної інформації з поточної роботи і зробленої деякий час тому ( інформація архіву) за допомогою створення глобальної бази даних;
* обробка документів і побудова на базі цього діючої системи аналізу, прогнозування й оцінки обставин з метою ухвалення оптимального рішення і вироблення глобальних звітів;
* забезпечення прозорого доступу до інформації авторизованому користувачеві згідно з його правами і привілеями.

2.1. Комплексне інформаційно-освітнє середовище.

Вимоги до інформаційного середовища ВНЗ.
На сучасному етапі інформаційне середовище із засобу надання доступу до необхідної інформації перетворилося в обов'язковий компонент інфраструктури керування вузом і сукупність інтелектуальних сервісів, без яких сьогодні неможливо представити організац