Ви є тут

Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства

Автор: 
Смагіна Таїса Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004573
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Методика формування громадянської компетентності ДЕВ’ятикласників на уроках
правознавства в середній школі
2.1. Критерії і рівні сформованості громадянської компетентності в масовій
практиці навчання
У процесі створення ефективної методики формування громадянської компетентності
учнів на уроках правознавства нами були визначені такі етапи експериментальної
роботи:
І етап – дослідження рівня сформованості громадянської компетентності у масовій
практиці навчання;
ІІ етап – розробка методики експериментального навчання;
ІІІ етап – формувальний експеримент на основі створеної методики;
ІV етап – аналіз результатів впровадження розробленої методики.
На першому етапі дослідження (2004–2005 рр.) ми визначилися з тематикою уроків
правознавства, на яких планувалося відпрацювання новоствореної
експериментальної методики. Було враховано досвід вчителів правознавства
Житомирської області та взято до уваги власний багаторічний досвід викладання
правознавства і зроблено висновок про оптимальність у даній якості
Конституційного права України, яке за програмою І. Усенка охоплює 12 тем курсу
правознавства (табл. 2.1). Відповідно до тем було визначено когнітивний,
ціннісний та діяльнісно-процесуальний компоненти громадянської компетентності
(табл. 2.1).
Педагогічне експериментальне дослідження повинно бути статистично обґрунтованим
і починатися зі статистичного спостереження. Вибірковим називається таке
спостереження, яке дає характкристику всієї статистичної сукупності (в нашому
випадку – учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл України) на основі вивчення
(дослідження) деякої її частини. Сукупність, що підлягає обстеженню, поділяють
на генеральну та вибіркову.
Таблиця 2.1
Діяльність вчителя з формування громадянської компетентності учнів у процесі
навчання курсу „Основи правознавства”
Тема
Когнітивний компонент
Ціннісний компонент
Діяльнісно-процесуальний компонент
Права людини і громадянина
Знання про громадянські права та обов’язки, про громадянські свободи
Розуміння суспільної цінності прав і свобод;
осмислення власної відповідальності за виконання громадянських обов’язків
Уміння застосовувати механізм реалізації конституційних прав і виконання
обов’язків у навчальних ситуаціях
Громадянство
Знання про сутність громадянськості
Осмислення інституту громадянства як суспільної цінності
Уміння використовувати положення нормативно-правових актів з питань
громадянства у розв’язанні життєвих ситуацій
Основи державного ладу України
Знання про демократичні процеси функціонування держави
Позитивне ставлення до Конституції України як Основного Закону держави та до
державних символів
Уміння спиратися на текст Конституції України в аргументації
Народовладдя в Україні
Знання про процеси прийняття суспільних рішень та форми участі громадян у житті
громади і суспільства в цілому
Висловлювання позиції щодо відповідальності людини за власний вибір
Уміння пояснювати власну роль громадянина у виборчому процесі
Організація державної влади в Україні
Знання про основи співпраці та спілкування з іншими, про розв’язання
конфліктних ситуацій на прикладі взаємодії гілок влади
Осмислення суспільної цінності розподілу державної влади на гілки та системи
стримувань і противаг між ними
Уміння аналізувати чинне законодавство з питань організації державної влади в
Україні
Продовж. табл. 2.1
Верховна Рада України
Знання про основи співпраці і спілкування з іншими та розв’язання конфліктних
ситуацій на прикладі організації роботи Парламенту України
Здатність сприймати точку зору опонента та шукати компроміси
Уміння аргументувати та обгрунтовувати суспільнозначущий вибір; дискутувати,
висловлювати ствердження та заперечувати їх із застосуванням дебатних
технологій
Законодавчий процес
Знання про основи співпраці на прикладі процедури
прийняття законів
Формування толерантності у взаємовідносинах
Навички співпраці,
застосування демократичних технологій прийняття колективних рішень, технологій
розв’язання проблем суспільного життя.
Президент України
Знання про процеси прийняття суспільних рішень на прикладі повноважень
Президента України
Формування поваги до глави держави і шанобливого ставлення до символів
Президента України
Уміння оцінювати значення президентського поста для успішного функціонування
державної влади і розвитку громадянського суспільства; вміння аргументувати та
обгрунтовувати суспільно значущий вибір
Виконавча влада в Україні
Знання про взаємодію виконавчої влади з громадянським суспільством
Розуміння цінності компромісу у прийнятті суспільнозначущих рішень
та необхідності
застосування етичних норм до діяльності державних службовців
Уміння аналізувати процес взаємодії виконавчої влади з громадянським
суспільством; навички
вибору між благом особи та суспільним благом у навчальних ситуаціях
10
Місцеве самоврядування
Знання про форми участі громадян у житті територіальної громади
Позитивне ставлення до громадського доручення як елементу громадянської
самоорганізації
Навички аналізу та пошуку шляхів вирішення суспільних проблем
Продовж. табл. 2.1
11
Судова влада в Україні
Знання про судові механізми захисту прав людини
Позитивне ставлення до суду як до правозахисної інституції та до судового
рішення як інструменту розв’язання конфліктної правової ситуації
Уміння написати звернення до суду як способу відстояти свої права й законні
інтереси
12
Правоохоронні органи
Знання про правоохоронні органи як складову вітчизняного механізму захисту прав
людини
Повага до правоохоронних органів
Навички взаємодії з представниками правоохоронних органів на прикладах
навчальних ситуацій
Генеральна (в нашом