Ви є тут

Формування гуманістичних цінностей студентів культурно-мистецьких спеціальностей у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін

Автор: 
Ципко Вікторія Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004922
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.1). Це
знов підтверджує той факт, що масова практика викладання суспільствознавчих
дисциплін у ВНЗ культурно-мистецького профілю недостатньо орієнтована на
формування гуманістичних цінностей студентів.
Організація експериментального навчання на заняттях із суспільствознавчих
дисциплін зі студентами культурно-мистецьких спеціальностей проводилась під
нашим керівництвом. Для викладачів експериментальних академічних груп було
проведено три педагогічних консультації та надані дидактичні матеріали для
проведення експериментальних занять.
Таблиця 2.15
Характеристика рівнів сформованості гуманістичних цінностей у студентів
культурно-мистецьких спеціальностей на початку експерименту
Група
Загаль-на кіль-кість студен-тів
Рівні

Низький
Середній
Достатній
Високий
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
КГ
146
52
35,6
68
46,6
17
11,6
6,2
ЕГ
154
55
35,7
72
46,8
18
11,7
5,8
Для того, щоб контролювати хід експерименту, було проведено проміжне й
підсумкове діагностування студентів. Постійно проводились педагогічні
спостереження, аналіз самооцінки діяльності студентів під час їх навчальної
діяльності на заняттях із суспільствознавчих дисциплін, під час бесід,
опитувань тощо.
Для проведення проміжного й підсумкового контрольного діагностування було
сформульовано контрольні пізнавальні завдання, які могли б визначати рівень
оволодіння описаними нами показниками сформованості гуманістичних цінностей у
студентів культурно-мистецьких спеціальностей: а) емоційно-чуттєвого, б)
операційного, в) когнітивного. Для підготовки відповідних завдань та їх
наступного аналізу було використано ціннісно-нормативну методику діагностики
виявлення рівня сформованості гуманістичних цінностей у студентів
культурно-мистецьких спеціальностей.
Для виявлення наявності у студентів певного рівня сформованості гуманістичних
цінностей необхідно було отримати принаймні три групи даних: 1) відомості про
рівень засвоєння аксіологічних знань, зокрема щодо тих соціальних норм
(принципів, оцінок), які є підґрунтям у побудові особистісної системи цінностей
(їхніми характеристиками є широта, системність, розуміння особистісного та
громадянського смислу цих знань); 2) відомості про рівень сформованості
загальних раціональних та специфічних аксіологічних прийомів соціального
орієнтування, за допомогою яких реалізується застосування засвоюваних знань і
соціального досвіду як регуляторів власної свідомості й поведінки (прийоми
фактичного й оцінного аналізу ситуацій і явищ, вибору цілей і способів власної
поведінки тощо); 3) відомості про рівень готовності студентів спиратися на ці
прийоми та розвиненість відповідної емоційної сфери, ставлень. (стійка
готовність не тільки оцінювати ситуації, але й реалізовувати особистісну
гуманістичну позицію у своїй поведінці й протистояти при цьому впливу
різноманітних чинників, що збивають: помилкових групових думок, неправильних
дій інших людей і т. ін.).
Якщо проміжні завдання, що діагностували рівень сформованості гуманістичних
цінностей студентів культурно-мистецьких спеціальностей на заняттях із
суспільствознавчих дисциплін, застосовувались у знайомих навчальних умовах при
обробці вже засвоєної навчальної інформації, то підсумкова діагностика містила
завдання, які передбачали опанування нового навчального матеріалу у нових
навчальних ситуаціях.
У тексті дисертаційного дослідження не наводяться статистичні дані, які
відображають проміжне діагностування, оскільки, по-перше, це спричинило б
розширення обсягу дисертаційного дослідження, по-друге, ці дані в основному
слугували для того, щоб певним чином корегувати організацію та методику
експериментального навчання .
Після проведення діагностування студентів наприкінці експериментального
навчання ми отримали наступні результати відображені в таблиці 2.16. Таблиця
2.16 розташована на сторінці 149.
Таблиця 2.16
Рівень сформованості гуманістичних цінностей у студентів культурно-мистецьких
спеціальностей в контрольних академічних групах
Показники розвитку сфери особистості
Рівні

Низький
Середній
Достатній
Високий
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
Кіль-кість
Кіль-кість
%
Емоційно-чуттєва
48
З2,8
65
44,6
22
15,1
11
7,5
Операційна
48
32,8
65
44,6
21
14,4
12
8,2
Когнітивна
51
34,9
70
47,9
17
11,6
5,5
Узагальнені показники в контрольних групах відображені у таблиці 2.17.
Таблиця 2.17
Підсумковий рівень сформованості гуманістичних цінностей у студентів
культурно-мистецьких спеціальностей в контрольних академічних группах
Разом
Рівні

Низький
Середній
Достатній
Високий
146
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
Кіль-кість
%
49
33,5
67
45,7
20
13,7
10
7,1
Отже, у контрольних академічних групах ми можемо спостерігати незначне
зростання кількості студентів культурно-мистецьких спеціальностей, які
перебувають на достатньому і високому рівнях сформованості гуманістичних
цінностей. Кількість таких студентів зросла відповідно на 2,1% та 0,9% при
невеликому відповідному зменшенні студентів, які перебувають на низькому та
середньому рівнях відповідно на 2,1% та 0,9%.
Імовірно, це може бути пов’язано з процесом навчання, виховним впливом
навчального закладу, соціального середовища тощо. Разом з тим, очевидно, що ні
про яку системну організацію навчального процесу на заняттях з
суспільствознавчих дисциплін у студентів культурно-мистець