Ви є тут

Розвиток вольових якостей молодших школярів як умова їх навчальної успішності

Автор: 
Савченко Катерина Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000068
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ МОЛОДШИХ
ШКОЛЯРІВ ТА ЙОГО ЗВ’ЯЗОК ІЗ ЇХ НАВЧАЛЬНИМИ ДОСЯГНЕННЯМИ
У другому розділі розглядаються процедура та результати експериментального
вивчення психологічних особливостей розвитку вольових якостей дітей молодшого
шкільного віку з різними навчальними досягненнями, представлені особливості
кореляційного зв’язку між рівнями навчальних досягнень учнів і рівнями
сформованості їх вольових якостей.
2.1. Організаційно-методичні засади експериментального дослідження
В даному підрозділі представлені мета, завдання, етапи та методи дослідження
психологічних особливостей вольових якостей молодших школярів у процесі
навчальної діяльності.
Аналіз та узагальнення літературних джерел з проблеми дослідження свідчить, що
успішність оволодіння навчальною діяльністю молодшими школярами залежить від їх
рівня розвитку вольових якостей, які є важливими якостями особистості учнів й
формуються у провідній діяльності цього віку – навчальній. Сформованість вміння
слідувати правилам класу, школи, діяти у відповідності з певними вимогами,
володіти собою, діяти за зразком, приймати мету, поставлену вчителем,
самостійно ставити цілі діяльності, активно, старанно, наполегливо досягати
результату, долати труднощі, докладати вольового зусилля для визначення способу
дій тощо у дітей молодшого шкільного віку помітно впливає на їх успішність в
навчальній діяльності.
Своєчасна психодіагностика сформованості вольових якостей молодших школярів
дозволяє не тільки констатувати реальний їх прояв у навчальній діяльності, але
й на її основі розвинути волю учнів загалом та сприяти покращенню їх навчальних
досягнень.
Метою нашого дослідження є з’ясування рівня розвитку вольових якостей молодших
школярів, що мають різні навчальні досягнення.
Завдання констатувальної частини дослідження полягало у наступному:
1. З'ясувати рівень навчальних досягнень учнів молодшого шкільного віку з
основних предметів програми початкової школи (математики, української мови,
читання).
2. Дослідити психологічні особливості прояву вольових якостей молодших школярів
у навчальній діяльності, встановити їх рівні розвитку.
3. Здійснити порівняльний аналіз рівнів розвитку вольових якостей учнів з їх
рівнями досягнень у навчанні.
4. Визначити вольові якості, які найбільше корелюють з успішністю навчальної
діяльності у молодшому шкільному віці.
Для вирішення поставлених завдань експериментальне дослідження проводилося
поетапно.
На підготовчому етапі були відібрані та адаптовані методики для проведення
дослідження. Апробація та адаптація методик здійснювалась в процесі пілотажного
експерименту, в ході якого з’ясовувалась валідність обраних методик.
Перший етап передбачав з’ясування рівня розвитку вольових якостей молодших
школярів, прояву дисциплінованості, самостійності, наполегливості, витримки,
організованості, рішучості, ініціативності під час уроків та позаурочний час,
рівня навчальних досягнень, за допомогою спостережень вчителів початкових
класів та їх опитування, які були названі нами екстенсивними методами. Термін
“екстенсивні методи” запозичений нами у Є.Ільїна, який стверджує, що “вивчення
особистісних якостей, в тому числі й вольових, зводиться до розробки методів
отримання L -, Q -, T даних, де L (life record data) – це опис якостей за їх
“життєвим проявом”; Q (questionnaire data) – дані, отримані методом опитування,
T (objective test data) – дані об'єктивних тестів з експериментальною
ситуацією, що контролюється. Перші два способи отримання даних відносяться до
неекспериментальних методів вивчення волі, третій – до експериментальних. Всі
методи вивчення вольової активності можна розподілити на екстенсивні і
експериментальні (природні і лабораторні), які застосовуються для більш
глибокого й адекватного вивчення вольових якостей” [63, с.203]. “В основу
екстенсивних методів вивчення особливостей вольової активності особистості
покладено спостереження за поведінкою суб'єкта в природних умовах, аналіз дій і
вчинків особистості і їх оцінка, а також бесіду, інтерв'ю, анкетування,
опитування (використання самооцінок)” [63, с.204].
Безпосередньо на першому етапі нашого дослідження використовувались такі
методи:
анкета для вчителів початкових класів загальноосвітніх середніх шкіл з метою
вивчення вольових якостей молодших школярів та з’ясування рівня їх навчальних
досягнень;
методика О.Висоцького “Спостереження для оцінки вольових якостей” для вивчення
рівня прояву таких вольових якостей учнів як дисциплінованість, самостійність,
наполегливість, витримка, організованість, рішучість та ініціативність під час
навчання на уроках та позаурочний час.
В межах другого етапу, який складався із 4-х серій дослідження, ми вивчали
рівень розвитку у молодших школярів цілеспрямованості, наполегливості,
здатності володіти собою, вольова поведінка. На даному етапі використовувалися
такі експериментальні методи та методики дослідження:
метод спостереження;
методика “Намалюй кружечки” (модифікація методики А. Штуки);
методика “Картинка, що не складається (з пазлів)” (модифікація методик
“Невирішувана задача” і “Кубики Кооса”);
методика “Альбом” (модифікація методики Ш.Чхартишвілі);
методика “Викладання візерунка за зразком” (модифікований варіант методики Н.
Циркун);
методи якісного та кількісного аналізу одержаних даних.
Для обробки даних, отриманих на першому та другому етапах дослідження,
використовувалися методи математичної статистики: альтернативний аналіз і
кореляційний аналіз Пірсона [29; 149]. Статистичні методи дозволили представити
кількісні дані у відсотках (альтернативний аналіз) і перевірити наяв