Ви є тут

Художній метал у формуванні архітектури палаців XVIII-XIX ст. м. Львова.

Автор: 
Базилевич Вікторія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000811
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАСТОСУВАННЯ ХУДОЖНЬОГО МЕТАЛУ В АРХІТЕКТУРІ ПАЛАЦІВ ХVIII-XIX СТ. М. ЛЬВОВА
Формування методики дослідження базується на аналізі та систематизації методів досліджень попередників (Демківа М., Лінди С. [58], Диби Ю. [59], Петришин Г. [82]). У роботі використано загальнонаукові (аналіз та систематизація літератури; метод статистичних опрацювань; метод типологічної класифікації; порівняльний аналіз) та спеціальні (науково-реставраційні) методи дослідження (метод роботи з першоджерелами, що базується на вивченні архівних та іконографічних матеріалів; натурні дослідження (виконання обмірів, фотофіксацій, зондажів); графоаналітичний метод) (табл. 2.1).
2.1. Комплексна методика дослідження застосування художнього металу в архітектурі палаців XVIII-XIX ст. м. Львова. Комплексна методика дослідження складається з таких послідовних етапів (табл. 2.2):
І. Аналіз передумов застосування художнього металу в архітектурі палаців м. Львова.
Насамперед було визначено перелік загальноєвропейських і регіональних передумов розвитку художнього металу в палацах м. Львова. Наступним кроком було їх розкриття та аналізування.
Використовуючи аналіз та систематизацію літератури, порівняльний аналіз та метод статистичних опрацювань було з'ясовано розвиток технології виплавлення металу у другій половині XVIII ст. - XIX ст., формування архітектури палаців міст Європи та Львова, розвиток металургії в Галичині. Розвиток металооброблення у Львові з'ясовано з використанням, крім згаданих методів, ще й методу роботи з першоджерелами. Для аналізу застосування
Методи дослідження, використані в роботі
Загальнонаукові методи дослідження
Метод дослідженняЕтапи дослідження, в яких використанийАналіз та систематизація літературиI, II, VII, VIIIМетод статистичних опрацюваньI, IV, VI, VIIIМетод типологічної класифікаціїVIПорівняльний аналізI, II, VI, VII, VIII
Спеціальні (архітектурно-реставраційні) методи дослідження
Метод дослідженняЕтапи дослідження, в яких використанийМетод роботи з першоджерелами: вивчення архівних та іконографічних матеріалівI, II, VII, VIIIНатурні дослідження: виконання обмірів, фотофіксацій, зондажівI, II, V, VI, VII, VIIIГрафоаналітичний методV
художнього металу в забудові Львова XVI ст. - першої половини XVIII ст., а також в архітектурі палаців XVII ст. -XVIII ст. окремих міст Європи використано аналіз та систематизацію літератури, порівняльний аналіз та метод статистичних опрацювань, метод натурних досліджень.
На етапах II-VI було проведено власне аналіз особливостей застосування художнього металу в архітектурі палаців м. Львова, результатом якого є періодизація, діапазон застосування, виявлені способи та принципи формування художнім металом архітектури та цілісної композиції ансамблю (споруди), закономірності застосування художнього металу в архітектурі палаців м. Львова.
ІІ. Виконання, підтвердження атрибуції художнього металу збережених палаців м. Львова.
На основі натурних досліджень, в результаті роботи з першоджерелами (архівними справами ЦДІА у Львівській області, Головного архівного управління Львівської області при Кабінеті Міністрів України, Інституту Укрзахідпроектреставрація, фотографіями та фотонегативами фонду фотографій ЛІМ, фотографіями з родинного архіву нащадка колишніх власників палацу на Пекарській, 19 - п. В. Семенського), опитувань фахівців у галузі реставрації та художнього металоброблення, очевидців ремонтних робіт художнього металу палаців Бєльських та Семенських, аналізу та систематизації літератури (з історії архітектури Львова, путівників по Львову кінця XIX ст. - ХХ ст., опублікованих альбомів іконографії чи гравюр Львова), порівняльного аналізування атрибутовано 90 зразків художнього металу 18 палаців м. Львова, підтверджена атрибуція 5 зразків у 2-х палацах.
Під час роботи з першоджерелами виявлено іконографію втраченого художнього металу палацу на вул. Погулянка, 26; розібраних впродовж XIX ст. палацу Холоневських (вул. Винниченка, 18), палацу губернатора 1829 р. (вул. Винниченка, 16), частини палацу Сапєг (вул. Коперніка, 40), палацу Скшинських (вул. Технічна, 4).
ІІІ. Визначення в кожному палаці зразків для проведення подальших досліджень та групування їх відповідно до часових періодів.
Для дослідження було відібрано 65 зразків художнього металу другої половини XVIII ст. - XIX ст.
Зразки згруповані відповідно до таких часових періодів:
1) друга половина XVIII ст. - час панування в архітектурі та мистецтві бароко;
2) кінець XVIII ст. - середина XIX ст. - час панування в архітектурі та мистецтві класицизму;
3) друга половина XIX ст. - час панування в архітектурі та мистецтві стилів історизму.
Зауважимо, що художній метал першої половини ХІХ ст., застосовано у палацах другої половини ХVIII ст. (зокрема, огорожа палацу Бєльських) та художній метал другої половини ХІХ ст., застосовано у палацах другої половини ХVIII ст. (зокрема, ліхтарі огорожі палацу Бєльських, ліхтарі фасаду Митрополичого палацу у складі ансамблю Св. Юра (далі - Митрополичого палацу)), першої половини ХІХ ст. (зокрема, дверні решітки палацу Баворовських, балкон палацу римо-католицьких архієпископів, ліхтар палацу Холоневських), розглянуто разом із зразками відповідних часових періодів.
IV. Аналіз діапазону застосування художнього металу в палацах м. Львова.
На цьому етапі використано метод статистичних опрацювань. З його допомогою визначено для кожного часового періоду кількісний показник діапазону застосування, а саме - відсоток палаців з художнім металом серед відомих збережених та розібраних палаців; відсоток палаців з кількома видами художнього металу серед збережених палаців з художнім металом.
Аналізування якісного показника полягало у визначенні застосованих видів художнього металу у збережених палацах кожного часового періоду.
Для кожного часового періоду також було визначено найуживаніші види художнього металу палаців.
V.