Ви є тут

Зміст і організація навчання англійської мови в старших класах економічного профілю

Автор: 
Рекун Наталія Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001143
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВІДБІР ЗМІСТУ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СТАРШИХ КЛАСАХ ЕКОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
2.1. Компонентний склад змісту навчання англійської мови в старших класах економічного профілю
Особистісно-орієнтований підхід до освіти й виховання, при якому враховуються потреби, можливості й нахили учня як активного суб'єкта професійно спрямованого учіння, впливає на всі компоненти системи освіти, зокрема й зміст навчання, і на весь навчально-виховний процес та висуває низку вимог до відбору змісту навчання та його методичної організації.
Оновлені вимоги, що постають перед сучасною старшою школою, яка функціонує переважно як профільна, актуалізують проблему уточнення поняття змісту профільного навчання та його конкретизації відносно профільних навчальних дисциплін, з одного боку, та різнопрофільних старших класів - з іншого. Виходячи з загальних завдань оновлення змісту шкільної освіти, ми конкретизуємо проблему нашого дослідження як відбір змісту навчального предмета "Англійська мова" для старших класів ЕП.
Методична категорія змісту навчання ІМ в середніх навчальних закладах як компонент загальної системи навчання досліджувалася рядом науковців, які актуалізують, у першу чергу, питання складових цього поняття. Якщо багатокомпонентність змісту навчання не викликає сумніву серед дослідників проблеми, то питання про уточнення його компонентного складу відносно навчання ІМ вирішується неоднозначно [19, 33, 85, 94, 105, 117, 118, 144, 145, 153, 156, 161, 169, 181, 186, 193, 202, 220, 239].
На сучасному етапі проблема змісту навчання розглядається також у контексті профільно орієнтованого навчання. Відповідно ряд дослідників присвятили свої праці питанню формування оновленого змісту навчання окремих шкільних предметів у різнопрофільних старших класах [11, 42, 43, 163 та ін.]. Таким чином, здійснені дослідження вирішують проблему методичної категорії змісту, по-перше, відносно компонентного складу змісту навчання ІМ, зокрема АМ, у старших класах загальноосвітнього профілю, по-друге, відносно профільного навчання окремих профільних дисциплін у старшій школі.
Отже, цілі цього підрозділу дослідження - проаналізувати виділений дидактами та методистами компонентний склад змісту середньої освіти та змісту навчання ІМ відносно профільного навчання ділової АМ, а також визначити особливості відбору змісту навчального предмету "Англійська мова" для старших класів ЕП з метою подальшої його конкретизації в межах профільного навчання старшокласників.
Cуттєвим для вирішення зазначеної проблеми є визнане в дидактиці положення про діалектичну єдність процесуальної та змістовної сторін навчання. Реальний зміст освіти існує в єдності з процесом навчання, усередені діяльності вчителя та учня, але з метою його конкретизації та моделювання в освітньому просторі слід розглядати передусім так званий проектований зміст. Це зміст, представлений в ідеалізованому вигляді: в абстрактних теоретичних побудовах, у програмах, освітніх стандартах, підручниках, які являють собою штучні форми представлення змісту, що формуються на таких рівнях: а) рівні загального теоретичного уявлення; б) рівні навчального предмета; в) рівні навчального матеріалу, на якому зміст включається до процесу навчання [85, 156].
Подібна модель формування змісту є цілком виправданою для вирішення проблеми моделювання змісту профільного навчання старшокласників як активних суб'єктів професійно спрямованого учіння. Як зазначає А.О.Вербицький, зміст професійної реальності досліджується багатьма науками, кожна з яких виділяє в ньому свій власний предмет і описує реальність на абстрактному понятійному рівні за допомогою певних знакових систем, завдяки чому пізнаються закономірності буття, з'являється можливість наслідування соціального досвіду в системі освіти як особливому соціальному інституті. На рівні навчальних предметів зміст професійної реальності ще раз видозмінюється з урахуванням принципів дидактики. На верхньому рівні - рівні навчальної діяльності - відбувається розвернення/динамізація змісту освіти, представленого у формі знакової системи/навчального предмета, в реальних формах активності вчителя та учнів, у формах навчальної діяльності [26, с. 16-17]. Саме тому в сучасних дослідженнях щодо розробки змісту освіти домінує культурологічна концепція, яка не ототожнює це поняття з наукою, а навпаки стверджується, що навчальні предмети, в тому числі й ІМ, не можуть являти собою просту проекцію науки на школу, зменшену копію певної наукової дисципліни. Культурологічний підхід до побудови концепції змісту загальної середньої освіти найбільшою мірою відповідає установкам гуманістичного мислення, спрямованого на заміну рецептивно-відображального підходу до мислення конструктивно-діяльнісним [85, с. 5]. Він і буде прийнятий нами як концептуальне підгрунтя побудови змісту профільного навчання ділової АМ у старших классах ЕП.
М.Н.Скаткін і В.В.Краєвський розглядають зміст освіти як складний об'єкт, підходячи до нього з позицій системного підходу: зміст як система виступає у формі уявлення про склад (елементи), структуру (зв'язки між елементами) та суспільні функції соціального досвіду в його педагогічній інтерпретації [156, с. 54]. Отже, ми трактуємо проектований зміст профільного навчання як систему, до якої на другому рівні формування змісту (на рівні навчального предмета) включається такий складовий елемент як зміст навчання ділової АМ, однієї з профільних дисциплін у старших классах ЕП. У відповідності до запропонованої В.В.Краєвським [85] моделі формування змісту освіти ми вважаємо за доцільне проаналізувати:
а) особливості формування змісту профільного навчання на рівні загального теоретичного уявлення про зміст освіти;
б) специфічні риси змісту "Ділової англійської мови" як профільного навчального предмета;
в) відбір знань, навичок та вмінь як складників допрофесійної комунікативної компетенції та навчального матеріалу для предмета "Ділова англійська мова".
А. Фо