Ви є тут

Динаміка структури вільного часу курсантів вищого військового навчального закладу.

Автор: 
Кожедуб Олена Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001530
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.2 даної дисертації). Кожна функція проявляється у певних формах культурно-дозвіллєвої діяльності. Наприклад, спілкування з друзями та батьками, участь у роботі дискусійного клубу, телефонні розмови, спілкування в мережі Інтернет та написання листів розкривають зміст комунікативного виду культурно-дозвіллєвої діяльності та сприяють реалізації комунікативної функції. А читання різноманітної літератури, перегляд інформаційно-пізнавальних телевізійних програм, відвідування курсів іноземних мов та екскурсії спрямовані на реалізацію інформаційно-просвітницької функції і визначають зміст інформаційно-просвітницького виду культурно-дозвіллєвої діяльності.
Отже, дослідження форм культурно-дозвіллєвої діяльності, яким респонденти надають перевагу, та їх функціонального навантаження дасть можливість дослідити та визначити динаміку орієнтацій на культурно-дозвіллєву діяльність.
Для виконання цієї дослідницької процедури, за допомогою методу експертного опитування, нами здійснено класифікацію форм культурно-дозвіллєвої діяльності за функціональною ознакою та ступенем активності респондентів. Усього на розгляд експертів було представлено 100 форм культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВІ КНУ, що складають зміст їх вільного часу. (Експертами виступили наукові співробітники Українського центру культурних досліджень та офіцери відділу з гуманітарних питань ВІ КНУ, функціональні обов'язки яких передбачають організацію вільного часу курсантів ВВНЗ) (табл. Ж. 1).
Як видно з табл. Ж. 1, форми культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВВНЗ класифіковані відповідно до функціонального призначення та рівня активності особистості курсанта в просторі вільного часу, де високий рівень активності характеризує такий діяльний стан курсанта, який забезпечує творення ним матеріальних або духовних цінностей; середній рівень активності визначає такий діяльний стан курсанта, який характеризує лише споживання матеріальних та духовних цінностей; низький рівень активності характеризує бездіяльний стан особистості, який не сприяє і споживанню матеріальних або духовних цінностей.
Зауважимо, що дослідження динаміки змін в орієнтаціях курсантів ВВНЗ на культурно-дозвіллєву діяльність здійснювалось на підставі аналізу функціональної спрямованості та змістовного наповнення їх культурно-дозвіллєвої діяльності, де функціональна спрямованість є напрямком зовнішнього прояву культурно-дозвіллєвої активності курсантів у просторі вільного часу, а змістовне наповнення культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВВНЗ визначено як процес, що характеризує взаємодію інформаційно-просвітницьких, творчо-розвиваючих, спортивно-оздоровчих, комунікативних та рекреаційно-гедоністичних ознак культурно-дозвіллєвої діяльності між собою та з культурним середовищем, забезпечуючи їх існування та розвиток.
Таким чином, динаміка змін в орієнтаціях курсантів ВВНЗ на культурно-дозвіллєву діяльність досліджувалась з точки зору функціональної спрямованості, змістовного наповнення їх культурно-дозвіллєвої діяльності та рівня активності в просторі вільного часу.
Зауважимо, що респонденти, відповідаючи на питання щодо змісту свого вільного часу, вказували різну кількість форм культурно-дозвіллєвої діяльності, що характеризувало відмінності у функціональній насиченості суб'єктів культурно-дозвіллєвої діяльності. Як свідчать результати опитування, переважна більшість респондентів (63 %) зазначила форми культурно-дозвіллєвої діяльності, які спрямовані на виконання однієї (31 %) або двох (32 %) функцій. Значні труднощі у визначенні функціонального спрямування форм своєї культурно-дозвіллєвої діяльності мали 21 % респондентів. І лише 16 % опитаних вказали, що простір їх вільного часу заповнений кількома формами культурно-дозвіллєвої діяльності, що спрямовані на реалізацію трьох (12 %) і чотирьох (4 %) функцій культурно-дозвіллєвої діяльності. Зауважимо, що жоден респондент не зазначив, що зорієнтований на культурно-дозвіллєву діяльність, яка сприяє реалізації більше чотирьох функцій (з семи можливих).
Отримані результати дослідження функціональної спрямованості культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВІ КНУ створюють підгрунтя для розгляду орієнтацій на культурно-дозвіллєву за функціональною насиченістю, де основною характеристикою функціональної насиченості культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВВНЗ є кількість функцій, що їх реалізують обрані ними форми культурно-дозвіллєвої діяльності.
Відповідно до цього, культурно-дозвіллєву діяльність курсантів ВВНЗ можна класифікувати як монофункціональну (таку, що спрямована на реалізацію однієї функції культурно-дозвіллєвої діяльності), поліфункціональну (таку, що спрямована на реалізації двох та більше функцій культурно-дозвіллєвої діяльності) та функціонально невизначену (що вказує на відсутність у респондентів чітко визначеної функціональної спрямованості культурно-дозвіллєвої діяльності).
Як зазначалось, важливим показником динаміки змін в орієнтаціях курсантів ВВНЗ на культурно-дозвіллєву діяльність є змістовне наповнення їх культурно-дозвіллєвої діяльності. Такий показник розкривається через кількість та характер обраних курсантами ВВНЗ форм культурно-дозвіллєвої діяльності.
Встановлено, що змістовне наповнення видів культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВВНЗ представлено різною кількістю обраних респондентами форм. Так, діяльність, що сприяє соціалізації, представлена трьома формами; комунікативна діяльність - п'ятьма формами; спортивно-оздоровча діяльність - 13 формами; інформаційно-просвітницька діяльність - 14 формами; творчо-розвиваюча діяльність - 18 формами; рекреаційна - 12 формами; гедоністична діяльність - п'ятьма формами (див.табл. Ж.1).
Зауважимо, що, в межах нашого дослідження, характер змістовного наповнення культурно-дозвіллєвої діяльності курсантів ВВНЗ вивчається рівнем їхньої активності. Так, аналіз обраних курсантами форм культурно-дозвіллєвої діяльності свідчить, що респонденти надавали перевагу формам різного рівня акт