Ви є тут

Індивідуалізація професійно орієнтованого навчання іноземних мов студентів немовних спеціальностей у вищих педагогічних закладах

Автор: 
Мелікова Сусанна Омаріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003805
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2.
Експериментальна перевірка педагогічних умов індивідуалізації професійно
орієнтованого навчання іноземних мов у вищих педагогічних закладах
2.1. Організація і методика проведення експериментальної роботи
Підтвердження висунутої гіпотези дослідження вимагало організації
експериментальної роботи, спрямованої на перевірку ефективності виявлених і
теоретично обґрунтованих педагогічних умов індивідуалізації професійно
орієнтованого навчання іноземної мови майбутніх педагогів, а саме:
діагностування індивідуально-психологічних особливостей студентів (здатності до
самоактуалізації, самореалізації, самонавчання, самооцінки, самовдосконалення);
залучення студентів до активної пізнавальної діяльності через виконання
індивідуальних завдань у процесі професійно орієнтованого навчання іноземної
мови; стимулювання читання професійно орієнтованої літератури іноземною мовою,
спрямованого на підвищення зовнішньої та внутрішньої мотивації вивчення
професійно орієнтованої іноземної мови.
Експериментальна робота здійснювалася з 2000 року до 2008 року на базі
факультетів немовних спеціальностей Криворізького державного педагогічного
університету. Різними видами дослідження було охоплено 480 студентів немовних
спеціальностей та 30 викладачів.
Щоб підтвердити ефективність упровадження теоретично обґрунтованих нами
педагогічних умов індивідуалізації, забезпечували їх реалізацію в різний
спосіб, тобто організована й проведена експериментальна робота мала варіативний
характер. На кожному з трьох факультетів немовних спеціальностей
(художньо-графічного, фізико-математичного і історичного) було утворено три
експериментальні й одна контрольна група. Кожна група розглядалася нами як
однорідна статистична сукупність, в якій навчаються студенти приблизно одного
віку, рівня освіченості, культури й життєвого досвіду.
В експериментальній групі Е1 (75 осіб) протягом 2002-2004 проводилася
експериментальна робота з впровадження першої (А) і другої (Б) умови
індивідуалізації навчання професійно орієнтованої іноземної мови. Виявляючи
індивідуально-психологічні особливості студентів, а саме: їх здатність до
самовдосконалення, самонавчання, самоактуалізації, самореалізації, самооцінки,
залучали студентів до активної пізнавальної діяльності через виконання
індивідуальних завдань у процесі професійно орієнтованого навчання іноземної
мови.
В експериментальній групі Е2 (82 особи) протягом 2003-2005 року проводилася
експериментальна робота з впровадження першої (А) і третьої (В) умови
індивідуалізації навчання професійно орієнтованої іноземної мови, а саме:
протягом двох років вивчення іноземної мови на основі діагностування
індивідуально-психологічних особливостей студентів (виявлення здатності до
самовдосконалення, самонавчання, самоактуалізації, самореалізації, самооцінки)
стимулювали їх до читання професійно орієнтованої літератури іноземною мовою,
спрямованого на підвищення зовнішньої та внутрішньої мотивації вивчення
професійно орієнтованої іноземної мови.
В експериментальній групі Е3 (83 особи) протягом 2004-2006 року проводилася
експериментальна робота, що передбачала впровадження й забезпечення всіх трьох
виділених педагогічних умов індивідуалізації (А, Б, В).
Контрольною (К) була група, в якій студенти педагогічного університету немовних
спеціальностей (художньо-графічного, фізико-математичного, історичного
факультетів) навчалися за традиційними програмами без упровадження умов
індивідуалізації навчання професійно орієнтованої іноземної мови (всього 240
осіб). Контрольною ця група названа умовно, оскільки в ній відбувалося також
навчання студентів іноземної мови, однак цей процес мав традиційний характер.
Експериментальна робота передбачала проведення констатувального, формувального
й контрольного етапів, кожний із яких мав свої цілі й завдання.
Мета констатувального експерименту полягала в тому, щоб визначити критерії та
показники й ознаки ефективності індивідуалізації професійно орієнтованого
навчання іноземних мов студентів немовних спеціальностей у вищих педагогічних
закладах, оцінити та проаналізувати існуючі можливості процесу навчання
іноземних мов щодо індивідуалізації професійно орієнтованого навчання
студентів.
Поставлена мета констатувального етапу експериментальної роботи передбачала
розв’язання таких завдань:
на основі аналізу стану методичного й дидактичного забезпечення
індивідуалізації професійно орієнтованого навчання іноземних мов студентів
(сучасних навчальних програм, посібників, підручників, методичних рекомендацій,
нормативних документів щодо індивідуалізації професійно орієнтованого навчання)
розробити програму індивідуалізації професійно орієнтованого навчання іноземних
мов студентів немовних спеціальностей;
виявити критерії, показники та ознаки ефективності індивідуалізації професійно
орієнтованого навчання іноземних мов студентів вищих педагогічних закладів;
виявити рівень ефективності професійно орієнтованого навчання студентів
іноземних мов, вихідний стан індивідуалізації професійно орієнтованого
навчання.
Для реалізації поставлених завдань констатувального етапу експерименту
використовували сукупність таких методів: аналіз, анкетування студентів і
викладачів, педагогічне спостереження (за ходом заняття, за студентами на
занятті та під час позааудиторної діяльності, за проведенням консультацій з
предмету, за роботою методичних семінарів кафедри іноземної мови), бесіди,
опитування, складання самохарактеристик, тестування, метод діагностичних
контрольних робіт.
Для аналізу одержаних ре