Ви є тут

Психологічні особливості професійної діяльності працівників підрозділів цивільної охорони Державної служби охорони при МВС України та шляхи її удосконалення

Автор: 
Павліченко Андрій Петрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005024
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
дисертації). Зокрема, О.М. Столяренко [169] цілком слушно вважає компонентами
професійно-психологічної підготовленості професійно-психологічні вміння:
аналітично-психологічні вміння, які забезпечуються розвиненим та спрямованим
мисленням та пам’ятю;
тактико-психологічні вміння (вміння спостерігати за об’єктом, що охороняється,
вміння враховувати психологічні аспекти поведінки громадян під час перевірки
документів тощо), основу яких складає увага, спостережливість, професійне
сприймання, інтуїтивність;
техніко-психологічні вміння (міміка, хода та ін.), для яких значущими є і
психічні пізнавальні процеси, і емоційно-вольові особистісні якості, і
характерологічні особливості цивільного охоронця.
Саме тому вважаємо за доцільне психологічне обстеження кандидатів на роботу до
цивільної охорони ДСО проводити за наступними напрямками:
1) діагностика показників уваги;
2) діагностика рівня оперативної пам’яті;
3) діагностика ступеня інтелектуального розвитку;
4) діагностика структури особистості.
Придатність до професійної діяльності визначається шляхом порівняння отриманих
кількісних показників кандидата з відповідними критеріальними частинами
психограм працівників охорони, які нами опрацьовані раніше.
Таблиця 13.
Рекомендовані критерії професійно-психологічного відбору за показниками
оперативної пам»яті
Оцінка
Охоронники по охороні об’єктів
Охоронники по охороні КФУ
Охоронники ГРЦО
Цивільні працівники СПМО "Титан"
?27
?28
?26
?25
28-34
29-36
27-33
26-32
?35
?37
?34
?33
Таблиця 14.
Рекомендовані критерії професійно-психологічного відбору за показниками уваги
Оцінка
Охоронники по охороні об’єктів КФУ
Охоронники по охороні КФУ груп реагування цивільної охорони
Охоронники ГРЦО по охороні об’єктів
Цивільні працівники СПМО “Титан”
?24
?25
?28
?30
25-28
26-29
29-33
31-35
?29
?30
?34
?36
Таблиця 15.
Рекомендовані критерії професійно-психологічного відбору за тестом КОТ.
Оцінка
Охоронники по охороні об’єктів КФУ
Охоронники по охороні КФУ груп реагування цивільної охорони
Охоронники ГРЦО по охороні об’єктів
Цивільні працівники СПМО “Титан”
?18
?20
?18
?17
19-21
21-25
19-23
18-23
?22
?26
?24
?24
Стосовно факторів, які характеризують особистісні якості професійної
психологічної придатності, нами пропонуються такі, які виявили в дослідженні
діагностичну спроможність виокремлювати потенційно успішних та неуспішних
цивільних охоронців. Нижче наводимо відповідні шкали для діагностики
професійної придатності цивільних охоронців в залежності від їх спеціалізації.
Цивільні охоронники по охороні об’єктів- шкали C, E, G, N,O;
Цивільні охоронники КФУ – шкали I, Q-2, Q-3;
Охоронники ГРЦО – шкали C, F, H, I, O, Q-3;
Цивільні охоронники СПМО «Титан» - шкали A, C, E, H.
Визначені таким чином фактори були основою для пропозицій щодо відповідних
критеріальних частин професійно-значущих особистісних якостей, що і включені
нами до психограм фахівців досліджуваних категорій цивільних охоронців ДСО.
Як засвідчили результати викладеного в наступному розділі формуючого
експерименту, урахування саме особистісних характеристик при організації
психологічного добору надають можливості для розкриття особистісного потенціалу
майбутнього фахівця не лише в процесі підготовки, але і в процесі службової
діяльності.
Підсумовуючи вищезазначене, слід підкреслити, що основними чинниками
удосконалення професійної діяльності цивільних охоронців ДСО є, по-перше,
нявність переліку професійно-значущих якостей, що повинні відповідати вимогам
професійної діяльності згідно її структурних та функціональних компонентів;
по-друге, організація доцільного та науково-обгрунтованого професійного
психологічного відбору за критеріями, визначеними в психограмах спеціалізованих
напрямів діяльності; по-третє, здійснення цілеспрямованої спеціальної
професійної психологічної підготовки, орієнтованої на формування професійної
підготовленості та психологічної готовності цивільного охоронця не лише як
функціонально досконалого виконавця, а й з урахуванням потенціалу його
особистісного зростання та розвитку.
3.2. Напрями формування та підтримки психологічної готовності працівників
цивільної охорони ДСО до службової діяльності
Вирішення проблеми оптимізації шляхів та умов удосконалення діяльності
цивільних охоронців ДСО з необхідністю передбачає ретельний аналіз
методологічних та педагогічних підходів до питань професійної підготовки.
Перш за все слід зазначити, що при організації професійної підготовки цивільних
охоронців ДСО психологічним аспектам діяльності приділяється недостатня увага.
Вона в основному скерована на опрацювання формально-організаційних її
складових. Безумовно, ці складові є вельми суттєвими, особливо стосовно
концептуальних та правових основ професійної діяльності. Проте вирішального
значення повинні набувати такі аспекти професійної підготовки, які присвячені
особистісному зростанню та розвитку професіонала в діяльності.
Зокрема, численні публікації, присвячені дослідженням в галузі військової
психології, психології правоохоронної діяльності та діяльності в особливих
умовах [11, 12, 13, 57, 87, 109, 147, 148, 206] підкреслюють, з одного боку,
важливість морально-психологічної підготовки, спрямованої на формування
свідомої готовності до виконання професійних завдань, а з іншого –
функціонально-психологічної підготовки, яка формує навички дій в умовах,
максимально наближених до реальних, досягнення рівня автоматизму у використанні
прийомів фізичного протиборства з супротивником, табельної вогнепальної зброї,
спеціальних засобів тощо.
Певною мірою м