Ви є тут

Науково-методичні основи автоматизованого управління системами обслуговування вимірювальної техніки розподілених технічних комплексів

Автор: 
Морозов Олександр Олександрович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3506U000614
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ АВТОМАТИЗОВАНОГО УПРАВЛІННЯ РОЗПОДІЛЕНИМИ СИСТЕМАМИ
ОБСЛУГОВУВАННЯ ЗАСОБІВ ВИМІРЮВАЛЬНОЇ ТЕХНІКИ
В розділі наводиться формалізоване представлення процесу управління
розподіленою системою обслуговування як складною організаційно-технічною
системою. Експлікація поняття "система обслуговування", визначення
послідовності розробки та змісту рішень щодо управління системою представляють
методичну основу формування таких рішень. Для оцінки впливу автоматизації
управління на ефективність функціонування РСОБ ЗВТ визначені показники
ефективності управління та розроблений показник ефективності функціонування
системи обслуговування.
2.1. Формальне представлення системи управління обслуговуванням засобів
вимірювальної техніки
2.1.1. Управління системою обслуговування як процес підготовки та прийняття
рішення. Аналіз організаційних структур існуючих РСОБ ЗВТ (див. рис. 1.2-1.6)
та механізмів управління цими системами дозволяють визначити узагальнену
структуру процесу управління ними (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Узагальнена структура процесу управління РСОБ ЗВТ
Об’єкт управління та орган управління зв’язані між собою каналами "У" та "С".
Канал "У" здійснює прямий зв'язок ОУ з об’єктом управління і забезпечує
передачу керуючих впливів (управлінських рішень), направлених на зміну стану
РСОБ ЗВТ.
По каналу "С" здійснюється зворотній зв'язок , який служить для передачі ОУ
інформації про стан об’єкту управління.
Мета управління визначає стан РСОБ ЗВТ або характер зміни цих станів, які
повинні бути досягнуті в процесі управління. Для прийняття рішення про ступінь
досягнення мети визначається критерій, який іноді називають критерієм
управління.
Алгоритм управління – це визначення порядку прийняття часткових рішень в
залежності від мети та обстановки, що складається.
Під моделлю об’єкту управління розуміється математичний опис його
властивостей.
Отже, з вище наведеного витікає, що сутністю управління РСОБ як складною
організаційно-технічною системою є процес підготовки та прийняття рішення,
організація та контроль його виконання. Управління системою є процес формування
її раціональної поведінки при вирішення поставлених завдань. Основна мета
управління полягає в тому, щоб забезпечити максимальну ефективність
використання сил та засобів РСОБ (СЗРСОБ). Орган управління повинен керувати
системою у допустимих межах, вибираючи управлінські рішення (стратегії
використання) СЗРСОБ з допустимої множини стратегій .
Управління представляє собою обмін, в результаті якого РСОБ за придбану для
себе користь (корисний або цільовий ефект) розраховується деякою кількістю
ресурсів , тобто терпить певні витрати, які виражаються, наприклад, вартістю
цих ресурсів або витратами часу на виконання системою певних завдань. Стосовно
до цього ефективність управління характеризується вигідністю для РСОБ такого
обміну. Результат управління, таким чином, характеризується не тільки корисним
ефектом , але і пов’язаними з цими діями витратами ресурсів, часу та іншими
втратами впродовж функціонування РСОБ. Очевидно, чим ближче результат обміну до
максимально вигідного, тим ефективніше управління. Максимально вигідний обмін
буде характеризувати потенційну ефективність функціонування системи.
Результат управління ставлять в залежність від основних результуючих факторів
корисного ефекту , витрачених ресурсів та часу . В свою чергу, результуючі
фактори залежать від обраної стратегії використання СЗРСОБ. Тобто, результат
управління також буде залежати від управлінського рішення :
В загальному випадку функція може бути вектором, компоненти якого
характеризують результати часткових управлінь, направлених на досягнення
часткових цілей, на які розчленовується головна мета функціонування СОБ.
2.1.2. Формальна модель системи обслуговування. У теперішній час у практиці
обслуговування ЗВТ РТК використовується поняття "система обслуговування" [96],
однак повного опису РСОБ та її аналізу як організаційно-технічної системи
практично не наводиться.
У класичному розумінні будь-яка система є упорядкована сукупність
взаємопов’язаних та взаємодіючих елементів, що створюють єдине функціональне
ціле, призначене для вирішення певних задач (досягнення певних цілей) [52, 97].
Тобто, представлення РСОБ ЗВТ - це чітке представлення що є об’єктом
обслуговування, її активними (операційними) засобами, її роль і місце серед
інших систем обслуговування РТК.
Опис РСОБ ЗВТ як складної організаційно-технічної системи характеризується
описом структури, множиною допустимих станів та механізмів функціонування (МФ)
(рис. 2.2).

При цьому під структурою РСОБ ЗВТ РТК будемо розуміти сукупність
взаємозв’язаних підсистем: орган управління, елементи системи та зовнішнього
середовища.
Орган управління забезпечує ефективне функціонування системи за рахунок виробу
рішень щодо управління системою. Зовнішнє середовище визначає стан систем,
зовнішніх відносно РСОБ, наприклад, системи експлуатації, капітального ремонту
ЗВТ. Інші підсистеми будемо називати елементами, до яких будемо відносити
власно об'єкти, сили та засоби системи.
Множина елементів системи, їх ієрархія, функціональне призначення дозволяють
визначити топологічну та функціональну структуру РСОБ [96]. Топологічна
структура системи визначає кількість ієрархічних рівнів організаційної
побудови, а також структурований склад сил та засобів системи та взаємозв'язки
між ними на кожному рівні. Функціональна структура системи визначає множину
об'єктів обслуговування (центрів ЗВТ), види