Ви є тут

Романи Василя Барки "Рай" та "Жовтий князь": художня візія тоталітарної дійсності.

Автор: 
Кульчицька Марина Орестівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000594
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Багатовимірність людського типажу
Різнолике соціальне розмаїття людського типажу, що його виводить В.Бар­­­ка на
сторінках “Раю” та “Жовтого князя”, охоплює практично всі про­шар­ки (ко­ла)
“со­­­ціального простору” (П.Сорокін) тоталітарного суспільства. Прос­тору,
ге­о­політичними епіцентрами якого залишаються село і місто. Ці два
скон­де­­н­со­ва­ні, акумулююче-генеруючі соціальну енергію суспільні
осе­ред­ки – люди, со­­ці­аль­­ні істоти, що їх населяють, – виступають
першорядним об’єк­­том авторської ува­­­ги. (У межах СРСР письменники
1960-1970-их років та­кож розвива­ють тему “се­­ло – місто”, висвітлюючи тим
самим широкий спектр проблем ра­дянської дій­с­­нос­ті). Але визначальні для
художнього світу ук­раїнської літератури по­чат­ку ХХ сто­­ліття
соціально-просторові реалії ці­кавлять пись­мен­ника не як ок­ремо взя­­ті,
самостійні об’єкти художнього спос­тереження, а як цілісна
бі­нар­но-ан­ти­но­­­мічна структура життя соціуму. За­глиб­лення у
колективі­заційно-реп­ре­­сив­ний її вимір висвітлює нерозривний обо­пільний
зв’язок міста і села у сві­до­мості ав­то­ра. Цим пояснюється ак­ту­аль­не для
обох творів, більше того – пла­но­мірно сфор­моване у них коло мак­си­маль­но
суго­лос­ної проб­лематики, що, зреш­­тою, за­ко­­номірно, адже, як ко­мен­­тує
посилену ува­гу митців слова до цих ре­­а­­лій життя П.Ко­ноненко, “…ду­ма­ючи
про село, ду­­ма­ємо і про місто, бо вони діа­­лек­тично зу­мовлені і
вис­ту­па­ють двома еле­мен­та­­ми єдиного цілого – сус­пільства [93] [292 [93]
Кононенко П.П. Село в українській літературі. – К., 1984. – С. 10.]”.
Прикметним є те, що письменник, на відміну від гостро антитетичного
ви­­рі­шен­­­ня стосунків міста й села під час голоду у “Дітях чумацького
шляху” Д.Гу­­мен­­­ної, концептуально уникає будь-яко­го їх проти­став­лен­ня,
не ро­бить жод­но­го ак­центу на ворожому не­по­ро­зу­мін­ні чи іма­нентній
роз­різ­не­нос­ті між ними. До то­го ж автор проводить між ними зв’я­зу­ю­чу
па­ра­лель, паралель-набл­и­ження, ду­ховно-емоційної, пси­хо­ло­гічної
спо­рід­не­нос­ті тра­гічних пе­­ре­жи­вань і спіль­них за ідеологічною
виз­на­че­ністю доль “полі­тич­но не­об­хідних” жертв тота­лі­тар­ної епохи.
Особливо у пі­ко­ві своєю садис­тич­ною жор­сто­кіс­тю іс­то­ричні момен­ти
масових репресій ук­раїнської еліти на­пе­редодні Дру­­гої світової вій­ни та
го­ло­ду 1932-1933 років, тоді, коли, за сло­ва­ми М.Шлем­­ке­вича, “нова
вла­­­да Совєтів ске­рувала свої удари передовсім на ос­но­ву ук­ра­їн­ської
суспільної пі­­­­ра­міди, на по­рядну людину і її мораль [235] [293 [235]
Шлемкевич М. Загублена українська людина. – Нью-Йорк, 1954. – С. 80.]”; тоді,
ко­­ли, як кон­статують Яр Сла­­­ву­тич, Ю.Ше­рех, М.Шлемкевич, І.Ко­ше­лі­вець
та інші, се­лянство – “най­твер­­­­дішу осно­ву українства [102] [294 [102]
Кошелівець І. Розмови в дорозі до себе... – К., 1994. – С. 98.]” –
ви­нищу­ва­ли як по­тен­цій­ного “носія укра­їн­­ської мен­таль­нос­ті та
культури, а інтелі­ген­цію – як їх твор­ця і духовного ви­раз­­ника [93] [295
[93] Кононенко П.П. Українська література: Проблеми розвитку. – К., 1994. – С.
331.]”. Влас­не, ця соціально-психо­ло­­гічна, екзистенціальна сумірність буття
пред­­­­­став­­ни­ків різних верств су­спіль­ної ієрархії (як поруйнованої
української, так і онов­­ле­но-радянської) є тим другим критерієм, що не тільки
дозволяє, а й спо­­ну­­­кає роз­глядати ро­ма­ни “Рай” і “Жовтий князь” –
суголосні за змістом та вті­­ле­­­ною у них автор­сь­кою ідеєю антитоталітарні
твори – як своєрідну ди­ло­гію.
2.1. Аспект екзистенціальної при-сутності
Майже кожен з критиків, навіть при побіжному аналізі “Раю” і “Жовтого
кня­­­­­зя”, відзначає правдиве відображення життя людини в умовах
радя­ні­зо­ва­ної дій­­с­­ності, вражаюче відтворення трагедії людської
особистості, яка, не­за­леж­но від антагоністичної полярності соціального
статусу, однаково ви­сту­пає жерт­вою то­­­та­льного терору. Проте лише зрідка
дослідники зауважують, що пись­менника най­більше цікавить не саме “райське
буття”, а те, як ве­­деться у ньо­му звичайній лю­­дині, її душевний стан та
внутрішні пере­жи­ван­ня [296 У такому способі художнього осягнення
тоталітарної дійсності, коли, за словами Ю.Ше­ре­ха, на перший план твору
висуваються не стільки характеристичні риси чи темні сторони ра­­дян­сь­кої
системи, скільки розкриття душі української людини, тих змін, яких вона зазнає
в лещатах ці­єї системи, критик вбачає етичну вищість української літератури
над ста­лін­ським режимом [234, С. 253].].
Зображення соціально-історичних подій, які стали сюжетним тлом наз­ва­них
тво­­­­рів, далеко не головна мета автора. Він прагне у першу чергу
за­гли­би­ти­сь у мо­рально-психологічну сферу людського існування, розкрити
сутність бут­тя лю­д­и­ни у найбільш загострені моменти національної духовної
та фі­зич­­­ної ка­та­ст­ро­фи – катастрофи села, яке через відхід у небуття
відкидає дер­жав­не рабство, і про­сякнутого духом донощицтва міста,
перетвореного на “му­раш­­ник самотніх лю­­дей [78] [297 [78] Камю А. Бунтівна
людина // Камю А. Вибрані твори. – Харків, 1997. – Т.3. – С. 381-382.]”
(“Мурашник!… І от що дивно: звикаю… пос­ту­пово зви­­­каю і стаю “то­­вариш
Серпокрил”. Ще рік і кришка. Однією лю­ди­ною буде мен­­­ше, одним
гро­­мадянином більше” [Р, 79]). Ті моменти, коли лю­ди­на опи­ня­єть­­ся в
ситуації апо­­ка­ліп­тич­но­го переживання історії, коли ні­ве­лю­ючий вплив
вла­­­ди на реаль­ність, яка оточує людину, стає настільки силь­ним, що
втрачаються будь-які за­­