Ви є тут

Формування в офіцерів структури виховної роботи Збройних сил України вмінь проектування виховного процесу

Автор: 
Литвиновський Євген Юрійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U004072
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ
ВМІНЬ ПРОЕКТУВАННЯ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ОФІЦЕРІВ СТРУКТУРИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

Постулатом нашого дослідження є визначення проектування виховного процесу як комплексного виду діяльності ЗКВР, від якого залежить її продуктивність. Застосування технології проектування в організації виховного процесу - це науковий підхід до організації діяльності ЗКВР, військово-педагогічного колективу; перехід від інтуїтивного рішення виховних завдань до логічно виваженого; переведення уваги ЗКВР із зовнішнього фактору "що робити", на внутрішній - "як це зробити", що дозволить відійти від "замкненого на індивідуальність інтуїтивного рішення виховних завдань" [311, с. 573-574].
Крім того, розв'язання проблеми проектування виховного процесу в ЗСУ, обумовлено необхідністю: по-перше, підняття культури виховного процесу. В.О. Сухомлинський неодноразово підкреслював, що сутність культури виховного процесу полягає в тому, щоб науково передбачити розвиток подій: "У самій своїй основі педагогічна праця стоїть близько до наукового дослідження. Ця близька спорідненість полягає передусім в аналізі фактів і необхідності передбачення... а без уміння передбачити педагогічна праця перетворюється для учителя в муку" [380, с. 472-473]; по-друге, побудови світоглядного проекту, який визначить смислове та ціннісне підґрунтя у контексті розвитку військово-професійної діяльності персоналу ЗСУ; по-третє, утвердження нового продукту виховного процесу - особистості, яка здатна до самовизначення, самоорганізації, самоактуалізації у мінливих умовах сучасності; по-четверте, гуманізації і демократизації військового середовища; по-п'яте, гармонізації взаємовідносин між різними соціальними спільнотами.
"Робота зі створення проекту (проектування) вимагає знань про понятійні засоби і методики проектування; об'єкти проектування; призначення і функціонування сфери діяльності, у яку вводяться перетворені об'єкти" [94, с. 834]. Алгоритмом пошуку цих знань ми обрали логіку розв'язання проблеми якості проектних рішень, що запропонована А.О. Лігоцьким [230, с. 5] у процесі створення ним систем різнорівневої підготовки фахівців. Відповідно до цієї логіки вирішувались такі завдання: визначити та конкретизувати сутність і зміст феномену "проектування", термінологію ПП і його принципи; об'єкти, що можуть виступати продуктами проектувальної діяльності й сучасні уявлення про них; логічну послідовність проектування педагогічних об'єктів; умови введення педагогічних об'єктів у сферу професійної діяльності ЗКВР. На цій основі визначено зміст умінь проектування виховного процесу, створено технологію їх формування.
2.1. Сутність проектування виховного процесу у військових частинах
Проектування виховного процесу, як і будь-який інший вид діяльності не виник на пустому місці. Тому є необхідність звернутися до "технологічної пам'яті" (В.Е. Штейнберг) [425, с. 5] педагогіки, передового досвіду проектування різноманітних педагогічних об'єктів, визначити тенденції розвитку у цій галузі педагогічної науки та на цій основі поширити кращі здобутки науково-педагогічної думки на військово-педагогічне середовище.
На жаль, в існуючих українських педагогічних словниках немає визначення поняття "педагогічне проектування", "проектування виховного процесу". Свій науковий пошук ми розпочали із аналізу загального поняття "проектування", етимології слова "проект". У загальному розумінні проектування - "...це науково обґрунтована побудова системи параметрів майбутнього об'єкта або якісно нового стану існуючого проекту-прототипу, прообразу передбачуваного або можливого об'єкта, стану чи процесу в єдності зі шляхами його досягнення" [369, с. 835].
Поняття "проект" (лат. - Projectus) - "кинутий вперед - замисел, план тощо; прототип, прообраз пропонованого об'єкта" [94, с. 834]. Великий тлумачний словник сучасної української мови таким чином трактує цей термін: "Проектування" походить від дієслова "проектувати". Проектувати - складати, розробляти проект, конструювати що-небудь, планувати, намічати здійснити щось" [79, с. 970].
У філософському словнику поняття "проектування" тлумачиться як "...діяльність, під якою розуміється обмірковування того, що повинно бути..." [94, с. 834]. Метою даної діяльності визначається розробка проекту, під яким розуміються "1. Сукупність документів (розрахунків, креслень, макетів тощо), необхідних для зведення споруд, виготовлення машин, приладів тощо. Типовий проект. 2. Попередній текст якого-небудь документа, що виноситься на обговорення, затвердження / щось не закінчене, намічене лише в загальних рисах: твір, лист, доповідь, наказ тощо. 3. Задуманий план дій, задум, намір" [79, с. 970].
Такі визначення проекту можна застосувати як до управлінської діяльності у цілому (проект ухвалення рішення, його задум, попередній документ рішення - проект наказу тощо), так і до діяльності ЗКВР на її різних рівнях. Згідно першого визначення проектом виховного процесу у військовій частині може бути, наприклад, "типова система роботи посадових осіб військової частини щодо попередження правопорушень і зміцнення військової дисципліни", "типовий тиждень заходів виховної роботи" тощо; відповідно до другого визначення це може бути, наприклад, проект наказу командира військової частини щодо різних видів виховної роботи.
На основі третього визначення можна стверджувати, що проектування (створення проектів) передує організації будь-якої діяльності. Перш ніж щось робити, треба продумати власні дії і дії підлеглих, задумати і визначити мету діяльності. З цього приводу К.Д. Ушинський відмічав: "Щоб сказали про архітектора, який, закладаючи нову будівлю, не зуміє відповісти на запитання, що він хоче будувати... Те ж саме повинні ви сказати і про вихователя, який не зуміє чітко визначити мету своєї виховної діяльності" [395, с. 166-167].
Отже, зміст поняття "проектування" характеризується двома моментами: ідеальним характером дій і його спрямованістю на утворення чого-небудь у майбутнь