РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА ПО ФОРМУВАННЮ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ У ПРОЦЕСІ СЛУЖБОВОЇ ПІДГОТОВКИ с. 119
2.1. Аналіз рівнів сформованості професійної культури
у працівників ОВС. с 120
2.2. Методика й зміст дослідно-експериментальної роботи по
формуванню професійної культури працівників ОВС. с. 143
2.3. Результати експериментальної роботи. с. 158
Висновки до 2-го розділу. с. 172
ВИСНОВКИ. с. 176
БІБЛІОГРАФІЯ. с.182
ДОДАТКИ. с. 205
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В умовах розбудови в Україні правової держави та громадського суспільства, інтеграції у світове співтовариство, визнання пріоритету загальнолюдських цінностей, зміни принципів соціальної взаємодії, форм і методів роботи всіх державних структур, установ та інститутів, перед органами внутрішніх справ України (далі - ОВС) постає ряд важливих завдань: з одного боку - забезпечити дотримання законності, правового порядку в країні, особистої безпеки громадян, з іншого - перейти від виконання карально-репресивних функцій до соціально-правового партнерства з населенням. Подібна зміна пріоритетів у діяльності органів внутрішніх справ знайшла своє відображення в Конституції України, ряді законів, урядових та відомчих постанов. Як наслідок, МВС України було започатковано комплексну програму взаємодії ОВС із населенням, яка передбачає науковий пошук і практичне впровадження нових форм і методів роботи органів охорони правопорядку. Відповідно в цих умовах зросли вимоги до рівня і якості професійної підготовки працівників ОВС, їхньої фахової та соціальної компетентності і професійної культури.
Сучасний досвід розвинутих країн світу доводить, що успішне вирішення соціальних та економічних проблем значною мірою залежить саме від особистих якостей працівників, їхньої загальної та професійної культури. Зокрема, це стосується і роботи органів внутрішніх справ, особливо - в умовах загострення криміногенної ситуації в Україні.
Слід зауважити, що існуюча система професійної освіти працівників ОВС, зокрема - рядового та молодшого начальницького складу, в цілому мало відповідає новим вимогам, особливо - за рівнем науково-методичного забезпечення навчального та виховного процесу. Відтак Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті передбачає реформування змісту професійної підготовки, зокрема - в контексті формування світоглядної, правової, моральної й професійної культури працівників ОВС.
На наш погляд, розгляд професійної підготовки працівників органів охорони правопорядку з культурологічних позицій дозволяє комплексно врахувати особливості змісту, структури, форм і способів організації їхньої професійної діяльності, забезпечує організацію процесу неперервної професійної освіти, формування всебічно розвиненої особистості професіонала-правоохоронця. Тому актуальним є відповідне науково-педагогічне забезпечення не тільки навчального процесу у вищих та середніх спеціальних закладах освіти МВС, а передусім - службової підготовки як форми безвідривної неперервної професійної освіти працівників ОВС. Слід зауважити, що останній напрямок у вітчизняній педагогічній науці залишається вкрай малодослідженим.
Крім того, необхідність підвищення професійної культури співробітників ОВС, та відповідно - актуальність пошуку необхідних для цього педагогічних умов, обґрунтовується негативною тенденцією до зростання кількості працівників міліції, які загинули, або отримали тяжкі поранення при виконанні службових обов'язків, випадками порушення законності з боку працівників ОВС, перевищення ними службових повноважень тощо.
Сьогодення ставить перед працівниками міліції завдання не тільки мати гарну вузькофахову підготовку, але й бути здатними до самостійного підвищення свого професійного рівня, бути компетентними у широкому спектрі професійних і соціальних питань, соціально зрілими і соціально адаптованими, володіти елементами соціально - педагогічної діяльності.
Наразі науково-педагогічного обґрунтування в контексті формування професійної культури вимагає проблема педагогічного керівництва соціалізацією працівників ОВС, враховуючи специфіку їхньої професійної діяльності, особливості соціального статусу, норм і традицій професійної субкультури, особистісні інтереси.
Отже, актуальним є розгляд комплексу педагогічних умов професійної підготовки працівників ОВС у контексті формування у них цілісного особистісного утворення, що визначається категорією "професійна культура". На наш погляд, це сприятиме значному покращенню ефективності роботи органів охорони правопорядку, подоланню негативного ставлення до них у суспільстві.
Усвідомлення у наукових колах актуальності проблеми професійної підготовки працівників ОВС обумовило появу в останні роки певної кількості науково-педагогічних досліджень у цьому напрямку.
Зокрема, у науковій літературі були розкриті питання, що стосуються створення професіограм працівників ОВС (Б.С.Камоцький, Я.Ю.Кондратьєв). Формування професійно значущих якостей працівників міліції стало предметом наукових досліджень В.Г.Андросюка, В.А.Данилова, В.Ф.Захарова, Л.І.Казіменко, Ю.І.Римаренка, Л.А.Сидорчука, Г.С.Юхновець та інших.
Проблеми формування особистості професіонала-правоохоронця досліджувались у наукових працях О.Ф.Беци, В.І.Коваленко, Г.Х.Яворської.
Педагогічні умови розвитку окремих компонентів професійної культури працівників ОВС досліджували такі вчені: М.М.Ібрагім