РОЗДІЛ 2
РЕГІОНАЛЬНА ПОЛІТИКА РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
2.1. Системоутворюючі фактори регіональної політики розвитку малого підприємництва.
Проведені дослідження свідчать, що соціально-економічне середовище функціонування малих підприємств в цілому в Україні та в окремих регіонах є нестійким. На процес формування, розвитку, стабілізації та функціонування малих підприємств впливає велика кількість різноманітних факторів, які доцільно класифікувати за сферою та характером впливу.
В результаті проведеного дослідження встановлено, що оптимальним визначенням підряду щодо класифікації факторів у сфері підприємницької діяльності в Україні, правомірно визначити зовнішні та внутрішні, які за своїм змістом є найбільш узагальнюючими та системоутворюючими в процесі аналізу та розробки регіональної політики розвитку малого підприємництва.
Зовнішні фактори - це компоненти середовища, в якому функціонує мале підприємство. Для сучасних підприємців зовнішнє середовище являє собою низку проблем, пов'язаних з впливом різноманітних подій, які відбуваються у світі. Вони повинні зосереджувати свою увагу на середовищі, що швидко змінюється щоб уникнути впливу цих подій на роботу організації. Зовнішнє середовище впливає на діяльність суб'єктів господарювання через різні сфери, такі як, політико-правова, соціально-культурна, економічна, технологічна, екологічна, міжнародна.
В свою чергу зовнішні фактори поділяються на базові і доповнюючі. Основним базовим фактором є наявність законів, якими держава регулює діяльність малих форм підприємництва.
Також до базових факторів можна віднести наявність та доступність основних компонентів для організації підприємницької діяльності (кошти, приміщення, обладнання, сировина, матеріали тощо), співвідношення фіскальної та економічної функцій податків, яке б давало змогу здійснювати розширене відтворення виробничого процесу; загальна економічна стабільність у державі.
Державна підтримка малого підприємництва, розгалужена інфраструктура, яка сприяє розвитку малих підприємств, спрощена процедура реєстрації підприємницьких структур - являються доповнюючими факторами.
Внутрішні фактори охоплюють особисті та професійні здібності людей, які починають займатися підприємницькою діяльністю. До них входять: рівень психологічної та професійної підготовки, рівень мотивації та інші фактори.
Беручи до уваги позицію американських економістів Маскона, Альберта і Хедоурі до внутрішнього середовища також можна віднести фактори, які діють всередині організації. До них належать такі фактори, як цілі, структура, завдання, технологія і люди (працівники) [50].
До класифікації факторів за характером впливу правомірно віднести цілу групу факторів, які є взаємозалежними і характеризуються значним впливом один на одного. Це такі фактори, як соціально-культурні, організаційно-правові, фінансово-економічні.
Соціально-культурні фактори характеризують сприйняття підприємництва суспільством у цілому та окремими його громадянами, як тими, що прагнуть займатися малим бізнесом, так і тими, що їх оточують. В Україні ці фактори мають особливе значення, тому що в ній протягом десятиліть насаджувався культ відчуження від власності, а словам "підприємець", "бізнесмен" надавався негативний підтекст.
Політика держави щодо малого бізнесу проявляється, по-перше, у створенні законодавчої основи функціонування малих підприємств, і, по-друге, у формуванні громадської думки щодо цього важливого сектора економіки держави. Як показують дослідження, державна підтримка малого бізнесу в розвинутих країнах світу - один з ключових факторів його успішного функціонування [63].
В Україні на сьогоднішній день спостерігається зовсім інша картина. Відсутність чітко сформульованої через систему законодавчо-правових актів, державної політики у сфері підтримки малого підприємництва, складність у державній реєстрації та отриманні ліцензій, жорстка податкова політика, відсутність фінансово-кредитної підтримки, недостатній розвиток інфраструктури, незначне інформаційне забезпечення. Всі ці недоліки стримують розвиток малого підприємництва і не дають можливість йому ефективно функціонувати.
Організаційно-правова база малого підприємництва включає в себе закони, нормативні акти, інструктивні документи, які потребують перегляду з метою вдосконалення організаційно-правового, фінансово-кредитного та податкового державного регулювання підприємництва. У зв'язку з цим виникає необхідність створення розвинутої мережі організацій, які б займалися інформаційним та науково-методичним забезпеченням, надавали консультативну допомогу малим підприємствам.
Малий бізнес дуже чутливий до коливань, тому він прямо залежить від фінансово-економічних факторів, які визначають його розвиток. Це такі фактори, як загальна макроекономічна стабільність у державі, стан її економіки, інфляційні процеси, рівень стабільності економічної кон'юнктури, структура фінансово-банківської системи, процентні ставки, податкова політика, розвинута інфраструктура.
У першому розділі дисертації автор довів, що соціально-економічний розвиток регіонів України в період трансформації соціально-економічних відносин значною мірою залежить від рівня розвитку малого підприємництва. А рівень розвитку малого підприємництва в свою чергу залежить від формування ефективної регіональної політики.
Під регіональною політикою розвитку малого підприємництва слід розуміти, з одного боку, чітко опрацьовану в законодавчому аспекті практичну діяльність центральних органів виконавчої влади і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в усіх регіонах країни, спрямовану на створення необхідного комплексу умов розвитку підприємництва, а з іншого - соціально-економічні заходи, здійснювані на базі загальнодержавної політики, закріпленої у законодавстві самими регіонами для досягнення тих чи інших регіональних і місцевих цілей і завдань [16].
В Україні вже п'ятий рік діє Націо
- Київ+380960830922