РОЗДІЛ II
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
2.1. Характеристика сучасних програмно-педагогічних засобів з біології
В останні роки в Україні інтенсивно проводяться дослідження з питань впровадження в навчальний процес програмно-педагогічних засобів.
Перед школою "постає проблема завантаження класів дидактичними матеріалами з різних дисциплін, а перед ученими-методистами - проблема створення вітчизняних дидактичних програмних засобів навчання. Поява таких розробок цілком виправдана, оскільки в комп'ютерному програмному забезпеченні потрібна така сама різноманітність варіантів і підходів реалізації, яка є в навчальній літературі", - вважають О. Бойко, В. Кадченко, Д. Путілов [19, с. 50], думку яких ми поділяємо.
На сьогодні немає усталеної класифікації навчальних комп'ютерних програм з біології.
Так, Є.О. Неведомська, залежно від дидактичних цілей, поділяє існуючі комп'ютерні програми з біології на сім типів:
1. Навчально-демонстраційна програма, призначена для показу нового матеріалу, у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків; після кожного блоку подаються запитання для перевірки ефективності його засвоєння.
2. Програми-тренажери, призначені для вироблення технічних навичок вирішення завдань, що включають режим демонстрації прикладів-зразків, самостійної роботи й самоконтролю.
3. Імітаційно-моделюючі програми, призначені для вироблення навичок розв'язання проблеми, для проведення експериментів над біологічними об'єктами та обробки результатів експерименту.
4. Навчально-ігрові програми, призначені для активізації індивідуальної чи групової пізнавальної діяльності учнів [145, с. 109].
5. Контролюючі програми - для перевірки та оцінювання ступеня засвоєння учнями тих чи інших знань, вмінь та навичок. Вона складається з кількох варіантів контрольних завдань з певної теми.
6. Інформаційно-довідкова програма, призначена для видачі довідкової інформації за запитом, передбачає пояснення біологічних термінів або понять.
7. Комбінована програма, яка включає в себе елементи двох або більше вищезгаданих програм.
За функціональним призначенням Л.П. Cемко поділяє комп'ютерні програми з біології на:
1) контролюючі ППЗ, що забезпечують різні типи тестування, контроль засвоєння знань і формування умінь та навичок;
2) автоматичні й автоматизовані навчальні системи (АНС), що підтримують закінчений цикл навчання (представлення навчального матеріалу, тренаж і контроль);
3) демонстраційні ППЗ, що забезпечують реалізацію принципу наочності на основі використання оцифрованих графічних фото-, аудіо, відеоматеріалів та комп'ютерних моделей біологічних процесів і явищ;
4) ППЗ, що забезпечують лабораторні і практичні заняття з використанням інтерактивних інформаційних моделей, що відображають різні процеси і явища;
5) навчальні бази даних, які містять різноманітну біологічну й екологічну інформацію (наприклад, електронні енциклопедії, електронні аналоги підручників) [174, с.67-68].
В.С. Анісімова і Б.А. Таньков у роботі "Ігрові навчальні завдання з біології на програмованій основі" поділяють програми за видом завдань, що в них закладені на: програму-алгоритм, програму-добудову, програму-порівняння, програму-відтворення, програму-визначення [1, с. 39].
В.П. Волинський зазначає, що зміст різних видів педагогічних програмних засобів визначається переліком завдань, за допомогою яких можна інтенсифікувати навчальну діяльность. Тому ППЗ, залежно від виду завдань можна поділити на:
- ППЗ, за допомогою яких подається навчальна інформація про явища і процеси;
- ППЗ, призначені для керівництва пізнавальною діяльністю учнів;
- імітаційно-моделюючі ППЗ, які демонструють діючі моделі явищ і процесів, що вивчаються;
- ігрові ППЗ для організації та проведення гри, аналізу отриманих результатів;
- контролюючі ППЗ, призначені для організації повторення і контролю якості знань;
- ППЗ комплексного призначення [34, с. 45].
На нашу думку, різноманітність комп'ютерних програм з біології робить можливість їх використання на різних етапах навчання. Так, на уроках засвоєння нових знань можна використовувати демонстраційні ППЗ, які дозволяють у доступній та наочній формі довести до учнів теоретичні відомості. На уроках формування вмінь і навичок ефективними будуть програми-тренажери, які розвивають практичні навички учнів. На уроках перевірки, оцінки та корекції комп'ютер перевіряє наскільки учень засвоїв навчальний матеріал. Крім того, підтримуючи думку спеціалістів, ми вважаємо, що найбільш зручними є програмно-методичні комплекси, які включають: програми для засвоєння теоретичного матеріалу; комплексні системи вправ, спрямовані на формування вмінь і навичок; програми для контролю знань і вмінь, побудовані за модульним принципом. Крім програм, на допомогу вчителю та учню необхідно створювати методичні посібники.
Аналіз літературних джерел [24, 109, 211, 214] і власний педагогічний досвід дає нам змогу визначити концептуальні положення розробки педагогічного програмного засобу з біології:
* комп'ютерна програма має відповідати тим же дидактичним вимогам, що ставляться до методичних посібників, а саме: науковість (створення навчальних програм на матеріалі найновіших наукових даних); алгоритмічність (розташування за певним планом, що утворює систему з чітко визначеною послідовністю, що повторюється); систематичність; послідовність; доступність (урахування певного рівня підготовки); зв'язок з практикою (практична діяльність); наочність (у навчанні біології сприяє тому, що в учнів завдяки сприйняттю предметів, процесів навколишнього світу формуються уявлення, які правильно відображають об'єктивну дійсність); міцність засвоєння (пізнавальна діяльність, спрямована на оволодіння знаннями, вміннями й навичками); індивідуальний підхід - індивідуалізація навчання (підготовка до колективного навчання, організація навчального процесу з біології, за якої вибір способів, прийомів, темпу навчання враховує індивідуальні особливості учнів, рівень розвит
- Київ+380960830922