РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Маркетинговий потенціал машинобудівного підприємства як база активізації його маркетингової діяльності
Початок XXI століття характеризується бурхливими темпами розвитку багатьох сфер людської діяльності. Унаслідок цього ці сфери зазнають революційних змін. Під впливом цього мінливого середовища підприємства у деяких випадках отримують додаткові можливості для свого успішного функціонування та підвищення своєї конкурентоспроможності, а в інших навпаки - їх діяльність опиняється під загрозою. Тому в умовах невизначеності вітчизняні підприємства для забезпечення свого успішного функціонування повинні активно використовувати усі існуючи розробки, інструменти, що допомагають виявити сприятливі можливості та нейтралізують вплив негативних чинників. У п. 1.2 було обґрунтовано, що одним з таких надійних інструментів є маркетинг.
Одним з ключових понять маркетингу, за допомогою якого підприємство зможе визначити свій сучасний стан, виявити приховані резерви та розробити ефективні стратегії майбутнього розвитку, є маркетинговий потенціал. На сьогоднішній день найбільш повне використання маркетингового потенціалу - це стратегічне завдання вітчизняних підприємств [13, с.10].
Необхідність підвищення ефективності діяльності багатьох суб'єктів підприємницької діяльності на основі маркетингу та ставлення до нього як до сучасної філософії бізнесу значно збільшує інтерес вітчизняних науковців та фахівців до дослідження питань щодо визначення сутності, змісту маркетингового потенціалу. Слід зазначити, що взагалі категорія "потенціал" та її зміст становлять великий інтерес для сучасних науковців, які проводять дослідження за різними науковими напрямками. Підтвердженням цього є велика низка публікацій з цього питання. Для визначення сутності саме маркетингового потенціалу та його змісту, доцільним є|сутності,єства| спочатку розглянути існуючий матеріал щодо розуміння категорії "потенціал" у різних галузях науки.
Термін "потенціал" походить від латинського слова "potential" й визначається як "сила", "потужність". Цей термін вживається для визначення засобів, запасів та джерел, що є в наявності, які можуть бути використані для досягнення відповідних цілей, вирішення будь-якого завдання, а також можливостей окремої особи, суспільства, держави в певній галузі [145, с.104].
Деякі автори зазначають, що економічне значення категорія "потенціал" було запозичене з фізики, де воно визначається як кількість енергії, яку система накопичила та здатна реалізувати в праці [28, с.16].
У вітчизняній економічній літературі цей термін у широкому розумінні трактується як можливості, наявні сили, запаси, засоби, що можуть бути використані, або як рівень потужності у будь-якому відношенні, сукупність засобів, необхідних для чого-небудь. Тлумачний словник української мови також під цим терміном розуміє "приховані здатності для якої-небудь діяльності, що можна виявити за певних умов" [35].
Колектив авторів до складу якого входять, О.С. Федонін, І.М. Рєпіна, О.І. Олексюк, провели дослідження еволюція визначення науковцями поняття "потенціал" в економіці, результати якого наведені у табл. 2.1. Автори приходять до висновку, що інтерес до категорії "потенціал" з'явився ще на рубежі двадцятих років минулого століття та був пов'язаний із визначенням рівня розвитку виробничих сил. На основі цього дослідження автори виділяють три напрямки уявлень про цю категорію [28].
Представники першого напрямку (Д. Черников, С. Бєлова, Є. Фігурнов та інші) стверджують, що потенціал - це сукупність необхідних для функціонування або розвитку системи різних видів ресурсів.
Таблиця 2.1
Еволюція трактування науковою думкою
терміна "потенціал" в економіці [ 28]
АвторРікВизначення
К.Г. Воблий
1924Потенціал виробничих сил - потенціальна можливість країни виробляти матеріальні блага для задоволення потреб населення
В. Вейц
1927Потенціальні виробничі сили - не тільки матеріальні елементи, а також ті чи інші матеріальні умови, за яких здійснюється виробничий процес
С.Г. Струмилін
1954Економічний потенціал - сукупна виробнича сила праці всіх працездатних членів суспільства
В.С. Нємчинов
1967Потенціал розширеного виробництва - ресурсні можливості національної економіки для здійснення економічного зростання
О.І. Анчишкін
1973Виробничий потенціал - сукупність ресурсів, які в процесі виробництва набувають форми факторів виробництва
Л.І. Абалкін
1981Потенціал - це узагальнена збірна характеристика ресурсів, прив'язана до місця й часу
В.М. Архангельський
1983Потенціал - засоби, запаси, джерела, які є в наявності та можуть бути мобілізовані для досягнення певної мети або розв'язання певного завдання
І.М. Рєпіна
1998Підприємницький потенціал - сукупність ресурсів (трудових, матеріальних, технічних, фінансових, інноваційних і тощо), навичок і можливостей керівників, спеціалістів та інших категорій персоналу щодо виробництва товарів, здійснення послуг, отримання максимального доходу, забезпечення сталого функціонування та розвитку підприємства.
Продовження табл. 2.1
АвторРікВизначення
О.І. Олексюк
2001Потенціал підприємства - максимально можлива сукупність активних і пасивних, явних і прихованих альтернатив (можливостей) якісного розвитку соціально-економічної системи підприємництва у певному середовищі господарювання з урахуванням ресурсних, структурно-функціональних, часових, соціокультурних та інших обмежень
До складових "потенціалу" представники першого напрямку відносять відповідні трудові, матеріальні, фінансові та інформаційні ресурси, які залучають до сфери вдосконалення виробництва. Сюди включають і сукупність ресурсів, яка забезпечує необхідний рівень організації виробництва та управління, ресурси сфери освіти й перепідготовки кадрів. "Ресурсне" розуміння потенціалу має важливе значення для планування та управління господарського діяльністю,