Розділ 2
Використання соціальної експертизи для оцінки програм взаємодії міліції та населення в Україні
2.1. Оцінка стану виконання заходів у сфері зв'язків із населенням та підвищення авторитету органів внутрішніх справ у рамках "Комплексної програми кадрової політики та зміцнення дисципліни на 2000-2005 роки"
Оцінювання чи експертиза ходу виконання програми досить розповсюджене явище [133, 70]. Оцінювання, що здійснюється під час реалізації програми є поточним або процесуальним. Метою такого оцінювання є вивчення ефективності добору конкретних методів а також результатів проектів.
У процесуальному оцінюванні використовується аналіз кількісних характеристик ефективності проекту та потреб соціальних агентів (у даному випадку виконавців та учасників реалізації програми). Важливість такого оцінювання переважно полягає у тому, що результати поточного оцінювання можуть бути використані з метою коригування діяльності програми ще до її закінчення. Це, на наш погляд, є дуже важливою та необхідною характеристикою програми, тому що ідеально спланованих програм досі не існує.
Із метою підвищення ефективності впровадження Комплексної програми кадрової політики в органах та підрозділах внутрішніх справ і забезпечення дисципліни та законності на 2001-2005 роки ДРП МВС України та НДЛ соціальної та психологічної роботи в ОВС України було ініційоване оцінювальне соціологічне дослідження стану виконання програми. У зв'язку з цим, МВС видало розпорядження №31 від 21.01.2003 "Про організацію проведення соціологічного дослідження процесу реалізації Комплексної програми кадрової політики в органах та підрозділах внутрішніх справ і забезпечення дисципліни та законності на 2001-2005 роки", та був складений графік проведення досліджень (Розпорядження №2435/Ан від 07.03.2003 р.) у регіонах України. Для отримання найбільш валідної соціологічної інформації було прийнято рішення про використання комплексу якісних та кількісних соціологічних методів: масове анкетне опитування, метод експертних оцінок у формі фокус - груп та контент - аналіз документів: в основному звітів за формою № 901 (щомісячні звіти органів та підрозділів внутрішніх справ про роботу з громадськістю та ЗМІ). До складу експертів потрапили представники усіх галузевих служб (по 2-3 представника, включаючи керівника або його заступника). Загалом у фокус - групах взяло участь більш 400 керівників та працівників управлінь.
Анкетне опитування проводилося з метою з'ясування:
- знання про Комплексну програму кадрової політики в органах та підрозділах внутрішніх справ і забезпечення дисципліни та законності на 2001-2005 роки (рівень обізнаності);
- ставлення респондентів до Програми;
- думки респондентів про ефективність заходів, що здійснюються у рамках Програми;
- можливих шляхів удосконалення Програми;
- впливу Програми на знання та ставлення до служби.
До вибіркової сукупності анкетного опитування потрапили наступні управління у регіонах: ГУ МВС України у м. Києві та Київській області, ГУ МВС України в АР Крим, УМВС України у м. Севастополі, УМВС України у Волинській області, УМВС України у Львівській області, УМВС України у Закарпатській області, УМВС України в Харківській області, УМВС України у Донецькій області, УМВС України у Дніпропетровській області, УМВС України у Запорізькій області, УМВС України у Херсонській області, УМВС України у Вінницькій області, УМВС України у Кіровоградській області, УМВС України у Полтавській області та УМВСТ на Донецькій залізниці, УМВСТ на Південній залізниці, УМВСТ на Львівській залізниці. Обсяг генеральної сукупності (загальна кількість атестованого складу працівників міліції) склав N=166 922, а розмір вибіркової сукупності - n=2400. Вибірка є квотною за стажем роботи та поділилася на три категорії: співробітники зі стажем роботи до 3 років, співробітники зі стажем роботи від 3 до 10 років та співробітники зі стажем роботи понад 10 років.
Польові роботи проводилися співробітниками науково - дослідної лабораторії соціальної та психологічної роботи в органах внутрішніх справ Національного університету внутрішніх справ із виїздом у регіони, що потрапили до вибіркової сукупності. Попередньо Департаментом роботи з персоналом МВС України було розіслано анкети до підрозділів із супроводжувальною інструкцією, яка містила інформацію про склад вибіркової сукупності. Після опитування всі анкети було направлено до НДЛ СПР в ОВС для подальшої обробки. Обробка анкет проводилася за допомогою програмних пакетів ОСА (Обробка соціологічних анкет) та SPSS шляхом кодування та вводу у програмне середовище.
Результати проведення фокус - груп фіксувалися у стенограмі з подальшим кодуванням ознак для зручності аналізу. Фокус - група проводилася згідно з попереднім планом, який містив основні положення Комплексної програми.
У Програмі передбачено розробку і впровадження комплексу цільових заходів, спрямованих на зміцнення зв'язків із населенням і підвищення авторитету міліції. Усі ці заходи можна розділити на два основні напрямки. По-перше, це налагодження механізму зворотнього зв'язку з населенням, аналіз оцінки діяльності міліції з громадськістю (перш за все населенням та засобами масової інформації), по-друге, це вплив на громадськість через засоби масової інформації, безпосередні контакти з населенням, різноманітні громадські формування.
До першого напрямку можна віднести такі заходи:
* проведення моніторингових вивчень оцінки населенням якості діяльності міліції, поширеності порушень дисципліни і законності, фактів корупції;
* здійснення моніторингу публікацій (передач) у засобах масової інформації, в яких відображається діяльність органів внутрішніх справ;
* налагодження двобічного спілкування працівників ОВС та населення шляхом використання "прямих телефонних ліній" та "ліній довіри".
До другого:
* здійснення активної інформаційної політики на державному та регіональному рівнях щодо підвищення авторитету органів внутрішніх справ;
* всебічне висвітлення та
- Киев+380960830922