Вы здесь

Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як умова формування життєвих компетенцій в учнів з обмеженими можливостями здоров'я

Автор: 
Нечипоренко Валентина Василівна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2007
Артикул:
3407U000464
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
МЕХАНІЗМИ СИСТЕМНОГО ПЕРЕВЕДЕННЯ
СПЕЦІАЛЬНОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ-ІНТЕРНАТУ
В НОВУ ФУНКЦІОНАЛЬНУ ЯКІСТЬ - НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ БАГАТОПРОФІЛЬНИЙ ЦЕНТР

2.1. Система нововведень - необхідна умова переведення спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату в нову функціональну якість
На виконання Національної програми "Діти України" Хортицький навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр як заклад освіти нового типу створено на основі Запорізької спеціальної санаторної школи-інтернату №8 для дітей із захворюваннями серцево-судинної системи в ході Всеукраїнського соціально-педагогічного експерименту "Комплексна медична, психологічна, педагогічна реабілітація вихованців шкіл-інтернатів".
У результаті переведення санаторної школи-інтернату в нову функціональну якість загальноосвітню школу-інтернат доповнено обласним відділенням ранньої соціальної реабілітації, спеціальними класами (групами), професійно-технічним училищем (спеціальність: соціальна робота) та вищим навчальним закладом І-ІІ рівнів акредитації з двома відділеннями: соціальна педагогіка й образотворче та декоративно-прикладне мистецтво.
Мета закладу - здійснювати комплексну медичну, психологічну, соціальну реабілітацію дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Для досягнення цієї мети в закладі сформовано структуру, що створює різні освітні рівні з корекційним спрямуванням.
Структуру Хортицького навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру представлено на рис. 2.1.1.

Вищий заклад освіти І-ІІ рівнів акредитації Відділення "Соціальна педагогіка" Відділення "Образотворче
та декоративно-прикладне мистецтво"

Старша школа

Основна школа ПТН
"Соціальна робота" Спеціальні
класи

Початкова школа

Дитячий садок

Обласне відділення ранньої соціальної реабілітації
Рис. 2.1.1. Загальна структура Хортицького навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру
Уся діяльність навчально-реабілітаційного закладу ґрунтується на таких принципах:
- доступність освітньо-реабілітаційних послуг для кожної дитини незалежно від природи й характеру порушення, рівня загального розвитку та стану здоров'я;
- інтегративне залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загальноосвітнього навчально-виховного процесу;
- гуманоцентризм, забезпечення активної ролі вихованців в освітньо-реабілітаційному процесі;
- технологізація освітньо-реабілітаційного процесу на засадах реабілітаційної педагогіки та педагогіки життєтворчості особистості;
- індивідуальний та диференційований підходи в навчально-виховній роботі.
-
Відповідно до мети й концептуальних положень визначено завдання, а саме:
- забезпечення умов для здобуття вихованцями якісної освіти певного рівня (дошкільної, загальної середньої, неповної середньої, професійно-технічної, вищої); розбудова та комплексне впровадження реабілітаційного компонента в систему роботи освітнього закладу, накреслення шляхів підвищення якості навчання;
- розвиток життєвої компетентності дітей в умовах освітньо-реабілітаційного простору; розробка ключових компетенцій, якими повинні оволодіти учні, щоб бути готовими до успішного життєздійснення;
- інтеграція дітей з обмеженими можливостями здоров'я в загальноосвітні класи, дошкільні та студентські групи; забезпечення позитивного психологічного мікроклімату в групах і колективах дітей з різними порушеннями розвитку;
- науково-експериментальна розробка та запровадження інноваційного змісту й технологій корекційно-компенсаторної і реабілітаційно спрямованої освіти на засадах педагогіки життєтворчості особистості; розробка і приведення в дію особистісно зорієнтованих реабілітаційних механізмів, спрямованих на відновлення, корекцію, компенсацію порушень психофізичних функцій, станів, особистісного і соціального статусу дітей даної категорії; розробка і впровадження ефективних засобів інтеграції в суспільство дітей незалежно від проблем їхнього життя і розвитку;
- методичне забезпечення, підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації кадрів для реабілітаційної і корекційно-компенсаторної діяльності та соціального захисту дітей, для нормативно-правового, кадрового, науково-методичного, матеріально-технічного забезпечення навчально-реабілітаційного закладу нового типу.
Розв'язання поставлених завдань забезпечувалось здійсненням таких напрямів роботи: навчальна, виховна, реабілітаційна, корекційно-компенсаторна діяльність; науково-дослідна, інноваційна, експериментально-пошукова та педагогічна діяльність; професійно-технічна і вища освіта; медично-лікувальна та медично-консультативна діяльність; розробка і впровадження інноваційних технологій; підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації, організація стажування медичних, педагогічних, психологічних кадрів та соціальних працівників для забезпечення реабілітаційного компонента системи освіти, соціального захисту вихованців та охорони їхнього здоров'я.
Пріоритетними напрямами розвитку реабілітаційного компонента були медична, загальнофізична, соціальна, психологічна та педагогічна реабілітація.
Реабілітаційно збагачений зміст освіти передбачав уведення до навчального плану предметів корекційно-розвивального та загальнорозвивального характеру відповідно до віку вихованців.
Дошкільні групи та спеціальні класи формувалися за двома напрямами: однорідні та змішані.
Навчально-виховний та реабілітаційний процеси в загальноосвітній школі здійснюються відповідно до загальних програм Міністерства освіти і науки, але на принципах диференціації та інтеграції: для дітей, які відчувають труднощі в навчанні, створено класи та групи п