РОЗДІЛ III. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ РОЗВИТКУ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ ПІДЛІТКІВ - УЧАСНИКІВ СКАУТСЬКОГО РУХУ 110
3.1. Основні принципи побудови та реалізації експериментальної програми 110
3.2. Програма розвитку екологічної свідомості 125
3.3. Аналіз ефективності експериментальної програми 175
Висновки до розділу ІІІ 188
ВИСНОВКИ 191
CПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 194
ДОДАТКИ 216
ВСТУП
Актуальність. Нові світоглядні орієнтири та соціальні завдання, які стоять нині перед Україною, актуалізують проблему гармонійних взаємовідносин людини і природи, необхідність формування суспільної та індивідуальної екологічної свідомості, відчуття відповідальності за природу як національну і загальнолюдську цінність, а також формування у неї гуманних принципів природокористування.
Ідеї формування нової, природоцентричної екологічної свідомості розвиваються у працях філософів (Е.Гірусов, М.Коган, М.Кисельов, В.Крисаченко, Е.Маркарян, Е.Ніканорова, А.Погорєлова), психологів (М.Дробноход, Н.Жук, С.Кравченко, О.Мамешина, В.Скребець, Ю.Швалб, В.Ясвін), педагогів (А.Захлєбний, І.Звєрєв, І.Зазюн, С.Лебідь, Л.Потапюк, Г.Пустовіт, І.Суравєгіна). Проте залишається майже не розробленою низка аспектів, що стосуються структури екологічної свідомості, засобів та особливостей її розвитку.
Як відомо, сенситивним віковим періодом для формування свідомості, у тому числі екологічної, є підлітковий період (І.Кон, Г.Костюк, С.Максименко, Ж.П'яже, Д.Фельдштейн).
Здійснений нами аналіз і узагальнення наявних підходів до досліджуваної проблеми (Н.Жук, С.Кравченко, О.Мамешина, В.Маршицька, М.Роганова, Д.Струнніков, Л.Ярова) дозволив констатувати, що дослідженню психологічних умов і засобів формування екологічної свідомості у підлітковому віці у психолого-педагогічній літературі надається недостатньо уваги.
Натомість, як свідчать роботи численних авторів (М.Богуславський, Л.Бондарь, Г.Іващенко, Н.Міхайловська, П.Паламарчук, Б.Пауел, В.Черних) вагомим чинником розвитку екологічної свідомості підлітків може слугувати їх участь у скаутському русі, мета якого полягає у служінні суспільству через особистісне зростання, гармонійні взаємини з природою, соціально значущу діяльність. Разом з тим вплив скаутського руху на розвиток екологічної свідомості підлітків залишається поза уваги дослідників.
Актуальність, соціальна значимість проблеми, недостатнє її розроблення у сучасній психології, зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Розвиток екологічної свідомості підлітків - учасників скаутського руху".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертаційного дослідження входить до комплексної теми лабораторії психології навчання Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України "Психологічне забезпечення розвитку особистості в системі безперервної освіти". Номер держреєстрації 0100U00660.
Тема затверджена 14.11.2005 р. на Вченій раді Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України (протокол №10) та погоджена з координаційною Радою АПН України 25.04.2006 р. (протокол №4).
Об'єктом дослідження є екологічна свідомість підлітків.
Предмет дослідження - психологічні особливості впливу скаутського руху на розвиток екологічної свідомості у підлітковому віці.
Метою дослідження є встановлення психологічних механізмів впливу скаутського руху на розвиток екологічної свідомості підлітків.
Відповідно до мети та предмета дослідження гіпотеза дослідження полягає у припущенні, що участь підлітків у скаутському русі суттєво сприятиме розвитку їх екологічної свідомості.
Для дослідження мети та перевірки гіпотези визначені такі завдання дослідження:
1. Проаналізувати та узагальнити основні теоретичні підходи до дослідження проблеми екологічної свідомості.
2. Побудувати теоретичну модель екологічної свідомості особистості.
3. Виявити психолого-педагогічні умови розвитку екологічної свідомості учасників скаутського руху.
4. Розробити критерії сформованості екологічної свідомості у підлітковому віці та визначити рівні її розвитку.
5. Розробити та апробувати програму розвитку у підлітків екологічної свідомості засобами екорозвивального середовища скаутського руху.
Методи дослідження. Для реалізації поставлених завдань та перевірки гіпотези дослідження використано теоретичні та емпіричні методи: аналіз наукових джерел, спостереження, анкетування, тестування, опитування, проективні методи, констатуючий та формуючий експерименти, а також прийоми статистичного опрацювання експериментальних даних.
Методологічною та теоретичною основою дослідження є положення про механізми розвитку екологічної свідомості (С.Дерябо, О.Мамешина, В.Скребець, В.Ясвін), про розвиток особистості у підлітковому віці (Л.Божович, М.Боришевський, Т.Драгунова, Ж.П'яже, В.Сухомлинський, П.Чамата), про особистість як суб'єкта природоохоронної діяльності (Н.Жук, О.Лебідь, О.Мамешина, В.Маршицька, Г.Пустовіт, В.Ясвін, А.Ясинська).
Надійність і валідність отриманих результатів забезпечувалися використанням комплексу взаємодоповнюючих методів дослідження, адекватних об'єкту, предмету, меті і завданням дослідження, репрезентативністю вибірки, єдністю кількісного та якісного аналізу даних. Обробка даних здійснювалась за допомогою комп'ютерної програми. Розробка програмної частини виконувалась у операційній системі LINUX.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягає у поглибленні змісту поняття "екологічна свідомость", визначенні її структурних компонентів та їх функції у структурі самосвідомості особистостіі; виявленні показників, критеріїв оцінки та рівнів розвитку екологічної свідомості підлітків; визначенні особливостей впливу екорозвивального середовища скаутського руху на процес розвитку екологічної свідомості особистості; теоретичному обґрунтуванні і практичній апробації системи засобів розвитку екологічної свідомості підлітків; визначенні психологічних умови та чинників розвитку природоцентричної свідомості