ЗМІСТ
Вступ
Розділ 1. Теоретичні основи формування професійної рефлексії майбутнього вчителя іноземної мови
1.1. Рефлексія як об'єкт філософсько-психологічних досліджень
- 1.2. Професійна рефлексія як основа педагогічної діяльності
-1.3. Концептуальна модель розвитку професійної рефлексії майбутнього
вчителя іноземної мови
-Висновки до першого
розділу.
Розділ 2. Експериментальне вивчення процесу розвитку професійної рефлексії майбутнього вчителя іноземної мови
2.1. Організація та методи дослідження.
- 2.2. Організація і результати констатувального експерименту
-2.3. Програма формування професійної рефлексії у майбутніх вчителів
іноземної мови.
- 2.4. Аналіз результатів формувального експерименту
-Висновки до другого
розділу
-Висновки
-Література
-Додатки-
ВСТУП
Останніми роками в психології помітно зростає інтерес до вивчення проблеми рефлексії. Це пояснюється перш за все|передусім| тим значенням, яке надається|наділяється,надається| рефлексії в життєдіяльності сучасної людини.
По-перше, в найзагальнішому вигляді|вид| проблема рефлексії в житті людини є проблемою визначення способу життя. Цінність самобутнього, самостійного, самодіяльного, самоспрямованого існування органічна для європейської культури. Опанувати цю цінність, прагнути культивувати її в собі та інших означає прийняття європейських культурних традицій, усвідомлення себе її суб'єктом.
По-друге, сучасна ситуація соціального розвитку характеризується значними змінами в суспільно-політичному, економічному і духовному житті. Перебудова соціальних відносин нерозривно пов'язана з перебудовою свідомості, відмовою від сталих|устояний| стереотипів мислення і поведінки, розвитком активного, творчого ставлення до себе, до перетворення власної діяльності, засобів та умов її здійснення тощо. Провідну роль в реалізації цієї задачі |запокликана зіграти психологічна наука і практика.
По-третє, проблема рефлексії в останнє десятиліття стала займати|позичати,посідати| провідне|показний| місце в психології професійної діяльності. Це обумовлено тим, що одним з центральних психологічних механізмів забезпечення професійної діяльності як в плані її здійснення, так і в плані її моделювання є|з'являтися,являтися| рефлексія.
Проблематиці рефлексії присвячена значна кількість філософських досліджень (А.С.Арсеньєв, Е.В.Ільєнков, В.А.Лекторський, В.О.Лефевр, А.П.Огурцов, П.Тейяр де Шарден та ін.). У психології вивчення даного феномену здійснюється у зв'язку з обгрунтуванням закономірностей теоретичного мислення (В.В.Давидов, Д.Б.Ельконін, А.З.Зак, Л.В.Занков, С.Д.Максименко, Ю.І.Машбиць, І.М.Семенов, С.Ю.Степанов, Ю.М.Швалб); для пояснення процесів комунікації та кооперації (М.Г.Алексєєв, І.С.Кон, В.В.Рубцов, В.І.Слободчиков, А.Т.Тюков, Г.П.Щедровицький); у контексті дослідження особливостей становлення особистості, її виховання і самовиховання (І.Д.Бех, М.Й.Боришевський, Н.І.Гуткіна, В.К.Зарецький, А.В.Захарова, Б.В.Зейгарник, О.Л.Кононко, А.І.Ліпкіна, В.О.Моляко, О.Р.Новікова, Н.І.Пов'якель, Р.В.Павелків, В.О.Семиченко, С.П.Тищенко, А.Б.Холмогорова, Г.А.Цукерман, Н.В.Чепелєва); з метою обгрунтування групових рефлексивних процесів та структур, створення моделі рефлексивної психології (М.І.Найдьонов, Л.А.Найдьонова, І.М.Семенов, С.Ю.Степанов).
Щодо навчання студентів висловлювалися думки науковців з приводу формування професійної рефлексії майбутнього фахівця. Ю.Н.Кулюткін вважає рефлексивне управління головним, центральним процесом формування професійної рефлексії. С.В.Кондратьєва виокремила такий вид професійної рефлексії, як соціально-перцептивний, під яким авторка розуміє переосмислення, перевірку своїх власних уявлень щодо розвитку особистості майбутніх спеціалістів. А.А.Бізяєва розглядає професійну рефлексію як професійно важливу якість особистості, що становить основу для формування соціально-перцептивних і комунікативних здібностей педагога і обумовлює розвиток його професійної самосвідомості. Є.М.Боброва аналізує рефлексію як психологічний механізм професійного самопізнання студентів педагогічного вузу. Т.Н.Щербакова характеризує професійну рефлексію як один з психологічних механізмів самоконтролю, який забезпечує особистісне зростання майбутнього вчителя. В.М.Кривошеєвим визначено співвідношення логічного та емоційного рівнів професійної рефлексії педагога, виявлено способи і прийоми рефлексації. Є.В.Лушпаєвою розроблено та апробовано програму формування рефлексії у студентів - майбутніх педагогів засобами соціально-психологічного тренінгу, який розглядається авторкою як метод організованого розвитку професійної рефлексії в спілкуванні. Поза увагою дослідників залишається проблема виокремлення психологічних характеристик професійної рефлексії майбутнього вчителя іноземної мови, вплив умов іншомовного оточення і характеру навчання нерідній мові на професіоналізацію майбутніх фахівців, шляхи актуалізації та становлення рефлексивних механізмів особистості на етапі професійної підготовки майбутніх вчителів іноземної мови.
Недостатня розробленість наукової проблеми та її актуальність
- Киев+380960830922