Ви є тут

Формування і реалізація маркетингових стратегій в кондитерській промисловості України

Автор: 
Карпенко Юрій Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U001742
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ І РЕАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ НА ПІДПРИЄМСТВАХ КОНДИТЕРСЬКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

2.1. Особливості та тенденції розвитку кондитерської галузі України

Знання механізму функціонування ринку є базою для стратегічних рішень підприємства виробника.
Ринок харчових продуктів можливо розділити на окремі сегменти, кожен з яких може розглядатись як окремий ринок, з власними характеристиками попиту та пропозиції та іншими особливостями. Ринок кондитерських виробів є однією з структурних частин харчового ринку України.
Основними цілями дослідження ринку кондитерських виробів є: визначення рівня адаптації підприємств в умовах нестабільного середовища, оцінка найбільш важливих чинників впливу на стратегічне управління маркетинговою діяльністю.
Об'єктом аналізу є:
- основні чинники, що впливають на розробку стратегії маркетингу:
- підприємства кондитерської галузі і учасники каналів розподілу продукції;
- споживачі та кон'юнктурні показники ринку;
- товари кондитерської галузі.
Джерела інформації для аналізу:
-бухгалтерські та фінансові документи компаній;
-статистична звітність підприємств;
-дані Держкомстату України;
-наукові публікації щодо проблем розвитку кондитерського ринку;
-мережа Intеrnet;
-власна інформація автора.
Поняття галузі можливо охарактеризувати, як сукупність підприємств, що випускають однорідну продукцію, використовують однотипну сировину та матеріали, характеризуються спільністю процесів виробничо-господарської діяльності.
Щоб дістати більш чітке уявлення про галузь, треба проаналізувати її місце та роль в економічній системі взагалі, оцінити перспективи подальшого розвитку. В літературі зустрічаються різноманітні підходи відносно оцінки привабливості галузі та аналізу подальших перспектив. На нашу думку, доцільно оцінити привабливість галузі через застосування таких показників: рівень пропонування товарів, рівень попиту, конкуренція, темпи зростання (спаду), прибутковість галузі, швидкість технологічних нововведень, вплив споживачів, вплив товарів-замінників, вплив постачальників і регулювання з боку держави.
Українська кондитерська промисловість - це 28 великих підприємств і об'єднань, близько 600 заводів продтоварів та хлібокомбінатів, велика кількість маленьких фірм і організацій, які виробляють кондитерські вироби. Великі підприємства галузі входять до ЗАТ "Укркондитер" (28 кондитерських фабрик). Це фабрики концернів Укрпромінвест (ROSHEN), "А.В.К.", АТ "Світоч", ЗАТ "Харківська бісквітна фабрика", ЗАТ "Одеса", АТЗТ "Дніпропетровська кондитерська фабрика", кондитерські фабрики Хмельницького, Полтави, Житомира, Запоріжжя, Херсона, Миколаєва, Чернігова, Тернополя, Луцька та інші.
Частка України в кондитерській промисловості СРСР складала 25 %, за межі України щороку вивозилось близько 200 тис. тон кондитерських виробів [43, с.37]. Під час переходу до ринку в кондитерській галузі склалась складна економічна ситуація: низька платоспроможність населення, стихійний ринок, високі податки, висока вартість кредитних ресурсів - привели до виникнення певних проблем на ринку кондитерських виробів. На початку 90-х років виробництво зменшилось майже втричі, при загальній сумарній потужності українських кондитерських фабрик 630 тис. тон солодощів за рік.
Рис. 2.1.Динаміка виробництва кондитерських виробів в Україні, тис. тон [115, с.145], [106, с.29]
Починаючи з 1996 року, падіння обсягів виробництва кондитерських виробів зупинилося і за останні роки спостерігався щорічний приріст в середньому на 23 % (рис. 2.1). Спочатку існувала думка, що вижити і конкурувати з імпортними товарами зможуть лише великі підприємства, які мають інвестиційну підтримку. Але виявилось, що і досить невеликі фабрики без значних інвестицій, змогли вижити і знайшли свого споживача на ринку. Сьогодні асортимент, який пропонується вітчизняними виробниками, нараховує більше 10 тисяч найменувань. Виробництво кондитерської продукції по групам наведено в додатку А.
Визначимо основні показники, що характеризують динаміку розвитку кондитерської галузі України (табл. 2.1)
Таблиця 2.1
Показники динаміки виробництва кондитерської продукції 1996-2000 р.р.
Показники19961997199819992000Обсяг виробництва, тис. тон283328400514667Абсолютний приріст, тис. тон
Базисний
Ланцюговий
45
45
117
72
231
114
384
153
Продовження табл. 2.1
Темпи зростання, %
базисні
ланцюгові
115,9
115,9
141,3
121,9
181,6
128,5
235,7
129,7Темпи приросту, %
Базисні
Ланцюгові
15,9
15,9
41,3
21,9
81,6
28,5
135,7
29,7
Узагальненими характеристиками інтенсивності динаміки розвитку ринку є середній абсолютний приріст (? приріст) та середній темп зростання (k сер). Середній абсолютний приріст це середня арифметична проста з ланцюгових абсолютних приростів [ 116,c.278], ? приріст = 96 тис. тон.
Середній темп зростання (приросту) розрахуємо як середню геометричну [116, c.279]
k сер = (2.1)
k сер = = 23,3 %
За даними розрахунків, виробництво щороку зростало в середньому на 96 тис. тон, середній темп зростання (приросту) становив 23,3 %.
70 % кондитерської продукції виробляють підприємства, які входять у ЗАТ "Укркондитер" [105, с.35]. Саме ці підприємства представляють інтерес з точки зору розробки та використання стратегій маркетингу, планування стратегічних змін. Виробництво кондитерських виробів підприємствами ЗАТ "Укркондитер" характеризується наступними даними (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Динаміка виробництва кондитерських виробів підприємствами "Укркондитер" тис.тон
Продукція199019961997199819992000Кондитерських виробів всього630 205198 375234 536301 889384 400485 215В тому числі: мучні
151 296
54 377
63 127
87 442
117 400
125 024cахаристі478 909143 998171 409214 447267 000335 133з них шоколад9 7108 66217 77522 52024 11525 076
В 1999 році найбіл