Ви є тут

Правове регулювання грошової системи України

Автор: 
Лукашев Олександр Анатолійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U003207
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Сутність грошової системи як організаційно-правової
форми грошового обороту в Україні
2.1. Поняття і структура грошової системи України....
.........................................81
2.2. Особливості правового регулювання окремих
елементів грошової системи України......................
........................................107
2.2.1. Грошова одиниця України.............................
........................................107
2.2.2. Масштаб цін....................................................
........................................120
2.2.3. Види державних грошових знаків.................
........................................126
2.3. Правовий статус органів, які здійснюють
управління грошовим оборотом в Україні...............
........................................144
Висновки до 2-го розділу................................................
........................................165
ВИСНОВКИ......................................................................
........................................171
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.....................
........................................181
В С Т У П
Актуальність теми дослідження. Процес розбудови Української держави на
сучасному етапі характеризується суттєвою зміною політичної й економічної
інфраструктури суспільства. Важливим напрямом таких перетворень є формування
грошової системи країни. Із здобуттям незалежності в Україні розпочався
тривалий процес створення власної грошової системи, яка є невід’ємним атрибутом
суверенної держави. Цей процес фактично завершився після проведення заключного
етапу грошової реформи у вересні 1996 р., метою якої було введення повноцінної
національної валюти – системоутворюючого елемента грошової системи України.
У теорії фінансового права одним з найважливіших принципів фінансової
діяльності держави вважається принцип єдності фінансової політики і грошової
системи. Незважаючи на структурну відокремленість грошової системи від
фінансової, об’єктивно існуючий взаємозв’язок між ними вимагає необхідності
забезпечення стабільності грошової системи як основної передумови стабільного
функціонування державних фінансів і збалансованого розвитку національної
економіки. Публічна важливість стабільності грошової системи знайшла
відображення у закріпленні в Конституції України забезпечення стабільності
гривні в якості основної функції Національного банку України як центрального
банку держави.
У вітчизняній юридичній літературі проблеми правового регулювання грошової
системи не отримали достатнього наукового опрацювання. Проте, на наш погляд,
потреба в науково обґрунтованих рекомендаціях щодо формування державної
політики у сфері управління грошовою системою є об’єктивною. Це підтверджує й
досвід функціонування вітчизняної грошової системи протягом 90-х років минулого
століття. Саме необґрунтовані дії при проведенні державної грошово-кредитної
політики спричинили низку негативних економічних наслідків – гіперінфляцію,
високий рівень доларизації економіки, функціонування значної частини грошового
обороту поза банківською системою, який обслуговує тіньовий сектор економіки.
За таких умов досягнення макроекономічної та фінансової стабілізації стає
абсолютно неможливим.
Незважаючи на безумовну важливість питань правового регулювання грошової
системи, вони не отримали адекватного ступеня розробки у працях
учених-правознавців ні за часів Радянського Союзу, ні за доби існування України
як незалежної держави. За вказаний період не з’явилося жодної наукової роботи,
присвяченої комплексному дослідженню грошової системи як об’єкта
публічно-правового регулювання. Окремі правові аспекти організації та
функціонування грошової системи СРСР, а пізніше України і Російської Федерації
досліджувались у роботах М.М. Агаркова, Є.О. Алісова, А.Б. Альтшулера, В.А.
Бєлова, О.Г. Братка, Л.В. Бричко, О.Ю. Вікуліна, Л.К. Воронової, Я.А.
Гейвандова, Л.Г. Єфимової, Б.М. Іванова, М.В. Карасьової, В.П. Корякова, В.Л.
Кротюка, В.Ф. Кузьміна, Я.А. Куника, Л.А. Лунца, М.С. Матрохіна, Л.О.
Новосьолової, О.М. Олейник, П.С. Пацурківського, О.П. Подцерковного, Ю.А.
Ровинського, А.О. Селіванова, Г.А. Тосуняна, О.І. Худякова та ін. Значний вплив
на опрацювання теоретичних положень дисертаційного дослідження мали класичні
роботи Ф. Бендиксена, Р.Дж. Гоутрі, Дж.М. Кейнса, Д. Львова, К. Менгера, О.
Миклашевського, Дж.С. Мілля, Ф. Нітті, І. Озерова, Д. Рікардо, А. Сміта, І.
Тарасова, Л. Ходського, Л. Яснопольського.
Детальна розробка теоретичних положень грошового обороту і грошової системи
проведена у дослідженнях учених-економістів. Це зумовило необхідність аналізу
наукових праць І.П. Айзенберга, З.В. Атласа, Р. Барра, А.С. Гальчинського, Г.А.
Козлова, Я.А. Кронрода, М.А. Портного, М.І. Савлука, В. Сміт, І.А.
Трахтенберга, В.М. Федоренка, Ф. Хайєка, Л. Харріса, Н.М. Шабанової, Г.А.
Шварца, Ю.Є. Шенгера, В.А. Ющенка та ін.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертаційного
дослідження затверджена вченою радою Національної юридичної академії України
імені Ярослава Мудрого 25 грудня 1998 р. (протокол №4). Дисертація виконана
відповідно до цільової комплексної програми “Удосконалення господарських
відносин в умовах ринкової економіки (економіко-правовий аспект)” (номер
державної реєстрації 0186.0.070869).
Мета і завдання дослідження. Метою дисертаційного дослідження є розробка
теоретичної моделі грошової системи України як організаційно-правової форми
грошового обороту на території країни, характеристика її структури, а також
аналіз сп