Ви є тут

Моделювання організаційно-педагогічної діяльності в системі управління професійно-технічним навчальним закладом.

Автор: 
Капченко Леонід Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003270
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ТЕОРІЯ ТА ТЕХНОЛОГІЯ МОДЕЛЮВАННЯ ПЛАНІВ РОБОТИ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ
2.1. Модель комплексного планування організаційно-педагогічної діяльності в системі управління ПТНЗ 73
2.2. Експериментальна апробація в системі управління закладом моделі комплексного планування роботи в різних ланках навчально- виховної та навчально-виробничої діяльності 99
2.3. Рекомендації по розробці комплексного моделювання планів роботи в системі управління ПТНЗ 128
Висновки до другого розділу 147
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 150
ЛІТЕРАТУРА 156
ДОДАТКИ 176
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ
ВПУ - вище професійне училище
КЦП - комплексні цільові програми
МЗЗ - модель зворотного зв'язку
МінВНЗ - Міністерство вищих навчальних закладів
МО - Міністерство освіти
НВП - навчально-виховний процес
ОМОУ - організаційні моделі оперативного управління
ПТНЗ - професійно-технічний навчальний заклад
ПТО - професійно-технічна освіта
ПТУ - професійно-технічне училище
СПТУ - середнє професійно-технічне училище
СРСР - Союз радянських соціалістичних республік
ВСТУП

Актуальність теми. Реформування соціально-економічної і духовної сфер, яке відбувається в Україні, потребує докорінних змін всіх ланок освіти, що визначено Законами України "Про освіту" [65], "Про професійно-технічну освіту" [66], Державною національною програмою "Освіта. Україна ХХІ століття" [54] та іншими документами.
Професійно-технічна школа, що склалась у державі за багато десятиріч, - одна з найважливіших ланок національної системи освіти України і спрямована на забезпечення умов підготовки фахівців сучасного рівня відповідно до світових стандартів, формування духовності та громадянських якостей, необхідних нашій державі. Ефективність процесів реформування і функціонування навчальних закладів професійної освіти залежить насамперед від якості системи управління ними та її важливої складової частини - моделювання в різних видах і формах: прогнозування, програмування, планування тощо.
Наука про управління та практичний менеджмент розглядає моделювання подальшої роботи, як методологічний принцип, а також процесуальну функцію (етап) управлінської діяльності, які визначають стратегію та тактику вирішення завдань, необхідних для досягнення кінцевої мети. Відсутність чіткої уяви про мету діяльності педагогічного колективу навчального закладу, її зміст, форми та методи, здійснення в часі, тобто нехтування прогностично-проективним процесом як різновидом моделювання, призводить до незадовільної організації навчально-виховної та виробничої праці вчителів і учнів, зниження ефективності роботи в цілому.
Теоретики та практики управління в сфері освіти завжди приділяли певну увагу проблемам прогнозування і планування роботи в навчальних закладах, особливо в загальноосвітніх школах різних типів. Широке розповсюдження мали свого часу інструктивно-методичні листи Міністерства освіти України з планування роботи в школі [69, 70], праці багатьох українських вчених і практиків: Е.С.Березняка [15], Г.В.Єльникової [59], О.М.Коберника [84], В.І.Маслова [118], В.О.Сухомлинського [208-210], Ю.Я.Табакова [94] та ін., а також дослідження науковців з інших країн СНД: Ю.П.Батишева [10], Ю.В.Васильєва [29], М.Г.Захарова [67], М.Л.Кондакова [94], В.В.Коробейникова [101], А.А.Попова [170], М.М.Поташника [222], Л.М.Портнова [172, 173], В.Л.Стрезикозіна [203], В.С.Татьянченко [215] та ін. Але всі ці в цілому цікаві праці спрямовані на теоретичні і технологічні питання моделювання управлінської діяльності і організації роботи педагогічних колективів загальноосвітніх шкіл, які не відображають специфічних умов навчально-виховного і виробничого процесів, притаманних професійно-технічним навчальним закладам.
Спеціальні наукові дослідження з проблем моделювання роботи професійно-технічних навчальних закладів практично відсутні. Винятком є роботи С.Я.Батишева [11], В.І.Бражніка [22], І.Б.Васильєва [28], В.С.Пікельної [158, 159], А.Г.Соколова [196-198]. Певний науковий, і особливо практичний інтерес, мають підготовлені І.Л.Лікарчуком науково-методичні рекомендації з планування роботи в професійно-технічних училищах [111], де відображено деякі сучасні тенденції менеджменту в установах освіти. Цим фактично і обмежується науково-методична база моделювання роботи професійно-технічних навчальних закладів.
Нормативна основа планування роботи в професійних навчальних закладах, викладена в "Положенні про планування навчальної і виробничої діяльності" [168], далеко не повною мірою відповідає вимогам сьогодення: не враховані реалії економічної діяльності професійних навчальних закладів в умовах ринкових відносин, особливо комерційно-виробничого напрямку, розробка і використання бізнес-планів і відповідних проектів. Запропонована система планування занадто громіздка, в ній не передбачено перспективних планів роботи, не зовсім логічний за своєю структурою і річний план.
Прагнення створити єдину нормативну систему планування роботи навчальних закладів без врахування їхньої фахової спрямованості і форм власності не відповідає принципам демократизації управління, що передбачає різноманітність і свободу вибору моделей організації ефективної діяльності.
В умовах переходу до ринкових відносин і певної демократизації управління нагальною потребою стає пошук нових відповідних технологій управління і, зокрема, організаційного моделювання.
Аналіз нормативних джерел із проблем управління навчальними закладами професійної освіти та наукових досліджень у цьому напрямку дозволяє зробити висновок, що теорія і технологія моделювання навчально-виховної роботи та виробничої діяльності як цілісна система з притаманною їй специфікою, структурою і формами реалізації перебуває на початковій стадії розвитку. Майже відсутні наукові дослідження в сфері планування діяльності професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), а нормативна і методична бази не відповідають вимогам сьогодення і потребують принципової модернізації.
На сьогодні в сис