Ви є тут

Розвиток системи маркетингу туристичних послуг

Автор: 
Жукова Наталія Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U000190
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ У м. ДОНЕЦЬКУ І
ДОНЕЦЬКОМУ РЕГІОНІ
2.1. Дослідження суб'єктів туристичного ринку й асортименту послуг у м.
Донецьку
Сучасний ринок туристичних послуг у Донецькому регіоні формують суб'єкти
підприємницької діяльності, тобто організації, що надають туристичні послуги
населенню. Кількість суб'єктів туристичної діяльності, зареєстрованих у
Донецькій області, складає близько 5% від загальної кількості підприємств
туристичного бізнесу в Україні. Туристичною діяльністю в Донецькій області
займається 136 підприємств (за станом на 1998 р.), на яких працює близько
489 чол., у тому числі в м. Донецьку розташована велика частина підприємств
туристичної сфери – 70 і в м. Маріуполі – 14.
На початок 2001 р. за числом підприємств, що займаються туристичною діяльністю,
Донецька область займає сьоме місце серед регіонів України, поступаючись тільки
м. Києву (679 підприємств), Республіці Крим (498), Одеській області (193),
м. Севастополю (134), Дніпропетровській (133) і Львівській областям
(131 підприємство) [111, с.320].
Розглядаючи діяльність суб'єктів туристичної діяльності, було виявлено, що
підприємства переважно займаються виїзним туризмом. Для більш глибокого
дослідження був обраний ряд підприємств із метою підтвердження таких
тенденцій:
Домінантне становище виїзного туризму над в'їзним.
Невеликий, обмежений асортимент пропозицій щодо внутрішнього туризму, хоча
останнім часом (весна – літо 2000 р.) характерна тенденція до зростання
інтересу громадян і туристичних підприємств відповідно до цього виду туризму.
Випереджальне зростання кількості туристичних підприємств у порівнянні із
збільшенням кількості туристів.
Абсолютне зростання обсягу ринку туристичних послуг.
З огляду на ці тенденції, формування конкурентного середовища повинне
здійснюватися за допомогою сегментації споживачів і на її основі визначення
спеціалізації туристичних підприємств. Таким чином, кожне підприємство буде
мати можливість вибору будь-якого сегмента для концентрації своєї діяльності
переважно на цьому сегменті. Усе це буде сприяти тому, що туристичні
підприємства не будуть відчувати конкурентний тиск у своєму основному сегменті,
на який вони націлені. Заходи такого характеру повинні підвищити віддачу від
реклами і засобів просування пакета туристичних послуг на свій сегмент ринку.
Дослідження діяльності 39 туристичних підприємств (Перелік туристичних
підприємств у Додатку Б) м. Донецька дало можливість виділити кілька підходів
до класифікації підприємств.
За спеціалізацією:
спеціалізовані, тобто посередницькі, підприємства, що займаються винятково
туристичною діяльністю («Интурс-Донецк», «Эль-тур», «Роял-Вояж», «Казантип»,
«Маус-тревел», «Планета-тур», «Спутник-Донецк», «Робинзон», «Паспорт-плюс»,
туристичний магазин «Мерси» й ін.);
диверсифіковані, тобто підприємства, що здійснюють туристичну діяльність як
додаткову до основної діяльності («НЭП», СП «Март», «Авиатур», «Илиташ-тур»,
«Уникон», «Авиа-арт», «Турист»);
пансіонати, бази відпочинку та інші підприємства, що надають послуги прямо
(«Азовье», «Моряк», «Алые паруса», «Металлург» й ін.).
По напрямку туристичних потоків:
зовнішні («Силема-тур», «Содействие-сервис», «Дотт-Кауффманн», «Илиташ-тур»,
«Такт», «Жемчужина», «V.I.P.», «Виват-тур», «Киевская Русь»);
внутрішні (СП «Март», «Азовье», «Дружба»);
змішані («Интурс-Донецк», «Казантип», «Шанс», «Маус-тревел», «Спутник-Донецк»,
«Вокруг света», «Детур» й ін.).
За націленістю на групи споживачів:
елітні («Роял-Вояж», «Силема-тур», «Содействие-сервис», «ИР Комплекс», ТМ
«Мерси», «Робинзон», «V.I.P.», «Виват-тур», «Киевская Русь»);
престижні («Фламинго», «Детур», «Спутник-Донецк», «Фотон», «Остров»,
«Паспорт-плюс», «Такт» й ін.);
масові («Казантип», «Шанс», «Планета-тур», СП «Март», «Дружба», «Уникон»,
«Фортуна», «Донбасс» й ін.).
За пакетом наданих послуг:
орієнтовані на відпочинок, розваги («Спутник-Донецк», «Интурс-Донецк»,
«Эль-тур», «Маус-тревел», «Турист», «Детур»);
орієнтовані на навчання («Виват-тур», «Спутник-Донецк»);
орієнтовані на лікування (СП «Март», «Интурс-Донецк», «Квазар», «Фотон»,
«Спутник-Донецк»);
орієнтовані на шопінг («Дотт-Кауффманн») ;
орієнтовані на дитячий відпочинок («Детур», «Спутник-Донецк», «Фортуна»,
«Авиатур», «Фотон», «Квазар», «Паспорт-плюс», «ИР Комплекс»).
Основна кількість підприємств, що працюють у регіоні, не є великими і, як
правило, не виконують функцій туристичних операторів, тобто не виробляють самі
турпродукту, що передбачає прямі договори з авіакомпаніями і готелями, розробку
туристичних маршрутів.
Переважна кількість середніх і малих туристичних підприємств працює з більш
великими компаніями на агентських угодах.
На ринку туристичних послуг в Україні в 2000 р. працювало 2,4 тис. туристичних
підприємств. Однак із них туроператорами є тільки 100 підприємств [79,
с.10-12].
На підставі проведених досліджень туристичних підприємств слід зазначити, що в
більшості туристичні підприємства є спеціалізованими (рис. 2.1) або мають
змішаний характер (рис. 2.2) і стосовно споживчої аудиторії носять престижний
характер (рис. 2.3).
Рис. 2.1. Розподіл туристичних підприємств м. Донецька
за ступенем спеціалізації
Таким чином, більшість туристичних підприємств є спеціалізованими (74%) і
спрямовані на організацію як зовнішнього, так і внутрішнього туризму (66%). При
цьому слід зазначити, що, незважаючи на просторість сегмента споживачів, які
віддають перевагу внутрішньому туризму, підприємства, які спеціалізуються на
наданні послуг тільки по внутрішньому туризму (вони складаю