Ви є тут

Планування руху грошових коштів в системі управління фінансовими ризиками.

Автор: 
Масалітіна Вікторія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001163
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИБІР ТА ОБҐРУНТУВАННЯ МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ
Обґрунтування доцільності дослідження ризику втрати платоспроможності
автобусних підприємств
Через тарифну політику місцевих органів влади та існування значної кількості
“пільгових” категорій населення, що мають право на безкоштов-ний проїзд,
пасажирські автобусні підприємства (АП) у більшості своїй являються збитковими.
Так, у 1998ё1999рр. сім із восьми АП м. Києва, підпорядкованих комунальному
підприємству “Київпастранс”, були збит-ковими, а за підсумками 2000 р. отримали
збитки всі підприємства міста. Збитковість призводить до нестачі коштів для
здійснення необхідних виплат, пов’язаних з операційною, інвестиційною і
фінансовою діяльністю автобусних підприємств.
Аналіз структури джерел покриття витрат операційної діяльності АП (табл. 2.1)
показав, що лише автобусне підприємство 8 у 1999 р. на 98,1 % покривало витрати
отриманою чистою виручкою від перевезень (без урахування амортизаційних
відрахувань). Для інших підприємств частка такої виручка становила у середньому
біля 65 %.
Таблиця 2.1
Структура джерел покриття витрат операційної діяльності, %
Показник
Рік
Автобусне підприємство

7
5
Чиста виручка (без амортизаційних відрахувань)
1998
56,7
76,0
62,1
58,1
55,8
61,3
67,4
78,2
1999
51,2
71,5
61,1
53,0
50,5
56,4
69,1
98,1
2000
82,7
70,5
68,4
70,4
68,9
69,0
76,9
80,7

Продовження табл. 2.1

5
Дотація
1998
39,3
20,6
37,2
40,9
38,4
38,7
32,1
21,8
1999
33,1
28,5
31,0
42,6
31,9
35,5
30,4
1,9
2000
6,0
13,2
19,1
13,6
18,1
15,1
14,3
11,3
Амортизаційні відрахування
1998
4,0
3,4
0,7
1,0
5,8
0,0
0,5
0,0
1999
14,0
0,0
7,9
4,4
14,1
8,1
0,5
0,0
2000
11,3
16,3
12,5
16,1
13,0
16,0
8,8
8,0
Фінансування перевезень з боку місцевого бюджету є недостатнім для більшості
підприємств, що призводить до використання амортизаційних відрахувань на
покриття операційних витрат. Так, у 1998 р. 1,9 % витрат фінансувалися за
рахунок амортизації, в 1999 р. цей показник зріс і становив 6,1 %, а у 2000 р.
він збільшився майже до тринадцяти відсотків (рис. 2.1). Частка дотації за
аналогічний період скоротилася з 33,6 % до 13,8 %.
Рис. 2.1. Структура джерел покриття операційних витрат
В цілому за три роки 62,1 % витрат, пов’язаних з операційною діяль-ністю,
покривався за рахунок чистої виручки (без урахування амортизацій-них
відрахувань), 32,0 % – за рахунок дотацій і 5,9 % – амортизації.
Використання амортизаційних відрахувань у якості джерела фінансу-вання
операційної діяльності призводить до скорочення можливостей онов-лення
матеріально-технічної бази автобусних підприємств, яка сьогодні є значно
зношеною. Так, коефіцієнт зносу основних фондів на 1.01.2001 р. в середньому по
сукупності підприємств становив 59,7 % при коефіцієнті варіації 14,6 %. Рівень
зносу автобусів значно вищий і складає більше 75 %. Недостатність цільових
джерел покриття операційних витрат призводить до того, що АП “проїдають” власне
джерело фінансування інвестиційної діяльності (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Частка амортизаційних відрахувань, що спрямовується на покриття операційних
витрат, %
Роки
Автобусне підприємство

7
1998
29,4
30,9
5,7
7,4
40,9
0,0
6,0
0,0
1999
100,0
0,0
56,8
30,1
100,0
47,8
4,9
0,0
2000
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
67,4
Приведені в табл. 2.2 дані свідчать, що в 1998 р. автобусні підпри-ємства 1, 2
та 5 значну частку амортизаційних відрахувань використовува-ли за нецільовим
призначенням. У 1999 році ситуація погіршилася по всіх АП, окрім 2, 7 та 8.
Частка покриття операційних витрат за рахунок амортизаційних відрахувань на цих
підприємствах підвищилася й у серед-ньому склала 67 %. У 2000 р. уже практично
всі підприємства повністю використовували амортизацію за нецільовим
призначенням.
Такий стан фінансування операційної та інвестиційної діяльності
повинен негативно вплинути на рівень ризику втрати платоспроможності АП. Для
його оцінки ми використали аналітичний метод (див. п. 1.5). Як засвідчив огляд
запропонованих методик фінансового аналізу, на сьогод-нішній день різними
науковцями пропонується понад тридцять показників платоспроможності
підприємства [4, 8, 9, 18, 25, 34, 44, 46, 67, 87, 88, 120, 121, 125, 127, 145,
157]. Вочевидь, застосування такої кількості показників є не раціональним. Ми
пропонуємо систему показників, яка скорочує їх кількість до одинадцяти і
враховує особливості роботи автобусних підпри-ємств, а саме:
у структурі розрахунків за транспортні послуги домінують готівко-ві розрахунки;
строк обороту дебіторської заборгованості за послуги є незначним і становить у
середньому 3,7 дні, що суттєво менше за нормативне значення показника – 30
днів;
ефективність роботи підприємств визначає обсяг дотацій з місцево-го бюджету для
відшкодування збитків, в першу чергу операційної діяльності.
З урахуванням цих особливостей для фінансового аналізу пропонується три групи
показників:
Ліквідності.
Фінансової стійкості.
Ефективності роботи.
Показники першої групи визначають можливості погашення поточ-них
короткострокових зобов’язань, другої і третьої – довгострокових боргів.
У групу показників ліквідності включені коефіцієнти абсолютної ліквідності
(Кал), поточної ліквідності (Кпл), строк обороту оборотних активів (Тоа).
Коефіцієнт абсолютної ліквідності показує, яку частку поточних боргів
підприємство може погасити негайно і визначається співвідношенням залишку
грошових коштів на рахунках в банку і