Ви є тут

Адміністративні правопорушення проти громадської моралі

Автор: 
Морозова Вікторія Олексіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001455
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ ПРОТИ
ГРОМАДСЬКОЇ МОРАЛІ
2.1. Сутність та підстави адміністративної відповідальності за правопорушення
проти громадської моралі
Адміністративна відповідальність становить собою особий різновид юридичної
відповідальності. Традиційно правову відповідальність пов`язують із
застосуванням заходів державного примусу, розглядають її як передбачену
санкціями правових норм реакцію на правопорушення, як реалізацію, застосування
і здійснення санкцій. Заходи юридичної відповідальності, які застосовують до
правопорушника і які він зобов`язаний виконати, призводять останнього до
обтяжливих майнових, моральних чи інших позбавлень. Таким чином правопорушник
“тримає відповідь” перед державою за неправомірну поведінку [114, С.6]
Герасименко Е.С. вказує, що “адміністративна відповідальність може бути
визначена як специфічна форма негативного реагування з боку держави в особі її
компетентних органів на відповідну категорію протиправних проявів, згідно з
якою особи, які їх вчинили, повинні дати відповідь перед повноважним органом за
свої неправомірні дії і понести за це адміністративні стягнення у встановлених
законом формах і порядку”[50, С.16].
Зокрема, Ю.П. Битяк зазначає, що під адміністративною відповідальністю слід
розуміти накладення на правопорушників загальнообов`язкових правил, які діють у
державному управлінні, адміністративних стягнень, що тягнуть за собою для цих
осіб обтяжливі наслідки матеріального або морального характеру [115, С.7].
Адміністративній відповідальності властивий ряд специфічних ознак, які
відрізняють її від інших видів юридичної відповідальності. Так, вона
застосовується за делікти, що не містять великої суспільної небезпеки, тобто
адміністративні проступки; в окремих випадках її заходи можуть застосовуватися
також при звільненні від кримінальної відповідальності, тобто за діяння, що
містять ознаки злочинів, які не становлять великої суспільної небезпеки [116,
С. 85], адміністративна відповідальність завжди являє собою наслідок
протиправної дії або бездіяльності юридичної або фізичної особи; крім того, у
правовідносинах, що виникають завжди беруть участь суб`єкти публічно-правової
сфери – органи виконавчої влади та посадові особи, які мають певні
повноваження; адміністративна відповідальність зазвичай настає як наслідок
порушень у сфері загальнодержавних, а не приватно-правових інтересів.
Адміністративна відповідальність реалізується шляхом накладення на
правопорушника певного виду адміністративного стягнення, що є санкцією за
скоєння адміністративного проступку, передбаченою КпАП України. Адміністративні
стягнення накладаються багатьма органами та посадовими особами, яким таке право
надано законодавством. Незважаючи на те, що в деяких випадках адміністративні
стягнення застосовуються районними (міськими) судами (суддями), адміністративна
відповідальність є позасудовим видом правової відповідальності [115, С.16].
Між органами (посадовими особами), які накладають адміністративні стягнення, і
правопорушниками немає службових відносинин [117, С.13]. Порядок притягнення до
адміністративної відповідальності особливий, він суттєво відрізняється від
кримінального та цивільного процесів і дисциплінарного провадження. Нарешті,
адміністративну відповідальність врегульовано нормами адміністративного права,
які містять вичерпний перелік адміністративних проступків, адміністративних
стягнень та органів, уповноважених їх застосовувати, детально регулюють цей вид
провадження і в сукупності становлять її нормативну основу. Перелічені ознаки
повною мірою характерні також для адміністративної відповідальності за
правопорушення проти громадської моралі.
Виходячи з логіки вищевикладеного, адміністративна відповідальність за
правопорушення проти громадської моралі – це застосування до осіб, які вчинили
адміністративні проступки (порушили норми громадської моралі), адміністративних
стягнень, що тягнуть за собою негативні наслідки для цих осіб майнового,
морального, особистістого чи іншого характеру і накладаються уповноваженими на
те органами чи посадовими особами на підставах і в порядку, установлених
нормами адміністративного законодавства. Адміністративна відповідальність
грунтується на ряді принципів, основними з яких є законність, відповідальність
лише за вчинення протиправного діяння, відповідальність лише за наявністю вини,
невідворотності та індивідуалізації відповідальності [98, С. 144].
Адміністративна відповідальність регулюється багатьма нормативними актами
різної юридичної сили, які в сукупності складають законодавство про
адміністративні правопорушення [118, С. 71]. Це законодавство реалізує завдання
відповідно до ст.1 КпАП України, охорону суспільного ладу, власності,
соціально-економічних, політичних та особистих прав і свобод громадян, а також
прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, установленого
порядку управління, державного і громадського порядку, зміцнення законності,
запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного й неухильного
додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності
інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків,
відповідальності перед суспільством.
Сучасна система законодавства про адміністративні правопорушення складається з
Кодексу України про адміністративні правопорушення та окремих законодавчих
актів. За деякими видами правопорушень рішення приймається місцевими радами
народних депутатів [116, С. 86]. Даний спосіб вирішення
адміністративно-правових деліктів обумовле