Ви є тут

Облік і аудит виробничих витрат в умовах функціонування інформаційних систем підприємства

Автор: 
Гушко Сергій Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002105
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗІЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ОБЛІКУ ВИРОБНИЧИХ ВИТРАТ В УМОВАХ ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ
2.1. Організація обліку виробничих витрат підприємства

Облік виробничих витрат є лише однією з частин керівної структури будь-якої організації, і повинен бути організований таким чином, щоб відповідати потребам ефективного прийняття рішень на рівні керівництва. Колишній підхід з упором на стандартизовані процедури поступився місцем більш гнучким системам обліку, які орієнтовані на аналіз можливостей підприємства.
Облік і фінанси складають основу ефективної діяльності підприємства. Традиційно фінансовий облік був пов'язаний із забезпеченням інформацією зовнішніх користувачів. Однак є цілий ряд різних груп як всередині, так і поза підприємством, які також використовують фінансову облікову інформацію. При цьому, управлінський облік повинен постачати інформацію, засновану на фінансових даних, але часто служби фінансового і управлінського обліку частково перекриваються по своїх функціях (рис.2.1) [46, с.31].
Це вимагає від керівництва проаналізувати інформаційні потоки на підприємстві, та розробити оптимальну інформаційну систему незважаючи на те, що майже неможливим є їх повний розподіл.
В той же час жодна з цих служб в ізольованій формі не може служити ефективною основою для прийняття довгострокових і короткострокових рішень [42, с.30].
Організація бухгалтерського обліку виробничих витрат в умовах представлення і перетворення бухгалтерської інформації в таблиці веде до необхідності розробки нового синтаксису мови бухгалтерських проводок.
На сьогодні вже існують розробки систем позначень і операторів, призначені для запису проводок, формул та алгоритмів формування їхніх сум. Характерною рисою таких систем є запис господарської операції у формі елемента відповідної таблиці елементів чи ряду таблиць, якщо мова йде про групу взаємозалежних проводок, що відображають облікову ситуацію. Однак на практиці, не завжди реалізація подібної методології спрямована на комплексне рішення проблеми, а змодельована лише на рішення ряду поставлених задач.

Рис.2.1. Взаємодія облікових і фінансових функцій всередині
підприємства запропонована Бобом Райаном

При цьому подібність розробленої моделі категоріям і процедурам традиційної бухгалтерії, дає можливість без особливих проблем переводити інформацію у відповідні звичні форми їхнього представлення в системі понять і категорій традиційного бухгалтерського обліку, і навпаки, чим досягається необхідний ефект у розв'язанні типових і принципово нових завдань організації методології обліку.
В процесі автоматизованого вирішення облікових, контрольних, аналітичних задач розробка ієрархічної структури управління, що приймається центрами відповідальності з розподілом пріоритетних технологічних рішень встановлюється взаємодія між бухгалтерією, цехами, відділами та системою обробки даних. Реальні економічні процеси розподілені за центрами відповідальності на підприємстві та за конкретними робочими місцями і здійснюються в конкретних організаційно-технічних умовах. Тому для формування більш зручної ієрархічної структури особливо важливо провести ретельний аналіз робочих місць. Ці тенденції ми можемо побачити проаналізувавши існуючу організаційну структуру АТЗТ "Електромашпромсервіс" (додаток В), а також запропоновану нами структуру за умови функціонування інформаційних систем (додаток Д).
Розроблена організаційна структура передбачає інтеграцію інформаційних ресурсів не тільки для осіб, які здійснюють документообіг, систематизацію і узагальнення даних економічного характеру, але для ряду інших служб, таких як:
* конструкторсько-технологічний відділ;
* адміністративно-господарський відділ;
* відділ роботи з персоналом.
Все це говорить про те, що хоча значна частина працівників підприємства організаційно не пов'язана з бухгалтерією безпосередньо, їх організаційна підпорядкованість зовсім не обмежується підключенням до єдиного інформаційного простору.
В той же час не можна не зупинитися на причинах, які сприяли необхідності реорганізації організаційної структури обліку виробничих витрат в умовах функціонування інформаційних систем на АТЗТ "Електромашпромсервіс", а саме:
* відокремленість інформаційних ресурсів:
- Приклад: інформація про дебіторську і кредиторську заборгованість зберігається в центральній бухгалтерії, а заборгованість перед постачальниками і підрядниками - в фінансовому відділі;
* відсутність чіткого закріплення відповідальності в розподілі обов'язків і відповідальності між відділами може призвести до непотрібних конфліктів між відділами і до того, що ніхто не буде займатися цим:
- Приклад: фінансовий відділ не вказує кореспонденцію рахунків в платіжних дорученнях і взаємозаліках, оскільки вважає, що цю роботу повинна виконувати центральна бухгалтерія;
* зведені дані, що отримані з підрозділів, і ті які надаються керівництву, часто несумісні з тими, що є в підрозділах;
- Приклад: інформація по залишках матеріалів, що зберігається в матеріальному відділі, звичайно неповна або недостовірна;
* однорідні завдання виконуються відділами незалежно і по-різному, в той час як слід би виконувати їх узгоджено і однаково, в зв'язку з чим знижується ефективність як отриманих даних, так і результатів:
- Приклад: калькуляції замовлень, що затверджуються в підрозділах, часто розраховуються, виходячи з власного бачення рішення;
* відповідальність не завжди поєднується з повноваженнями:
- Приклад: керівництво середньої ланки часто отримує конкретні завдання, однак деякі керівники можуть не захотіти працювати разом, оскільки вони "не були інформовані генеральним директором";
* безпосередньо бухгалтерські функції часто переважають над фінансовою функцією - бухгалтери зрештою несуть відповідальність перед державними органами і на всі інші відділи дивляться як на менш важливі:
- Приклад: звичайно фінансова фу