Ви є тут

Організаційно-педагогічні засади системи фізичного виховання студентської молоді України.

Автор: 
Домашенко Анатолій Васильович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002693
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЗАВДАННЯ, МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

2.1. Завдання дослідження

Виходячи з мети, об'єкта, предмета дослідження і стану обраної проблеми, а також з огляду на запити теорії і практики фізичної культури студентської молоді нашої країни при проведенні роботи ставилися такі завдання:
1. Змоделювати систему фізичного виховання студентської молоді в період відновлення суспільства в Україні.
2. Перевірити ефективність розробленої моделі дослідним шляхом.
Це змусило вирішити цілий ряд часткових завдань:
1) виявити соціально-економічні передумови фізичного виховання студентської молоді в Україні;
2) проаналізувати сучасний досвід фізичного виховання студентів;
3) визначити доцільність фізичного виховання майбутніх професіоналів вищої кваліфікації;
4) розробити загальні контури оптимальної моделі системи фізичного виховання студентів;
5) обгрунтувати зміст динамічної моделі системи фізичного виховання студентів ВНЗ;
6) дослідити ефективність реалізації розробленої моделі фізичного виховання;
7) перевірити ефективність окремих елементів еталонного зразка моделі, що прогнозується.
2.2. Методи дослідження
Загальна логіка і методика вирішення завдань дослідження наведена на рис.2.1.
Рис. 2.1. Схема розробки системи фізичного виховання студентської молоді
в період оновлення суспільства в Україні
Для вирішення окреслених завдань використовувалася методологія системних досліджень у галузі суспільних наук, педагогіки, фізичного виховання та спорту [117-125] і комплекс взаємоперевіряючих та доповнюючих сучасних методів, адекватних природі досліджуваних питань, що достатньо широко застосовуються у педагогічних дослідженнях [126-134 та ін.], а саме:
Вивчення літературних джерел і документальних матеріалів

Використовувалося для обґрунтування соціального замовлення суспільства і держави на фізичне виховання студентської молоді і розробки оптимальної технології цього процесу.
Вивчалися літературні і документальні джерела з усіх основних аспектів фізичного виховання студентів України, а також країн ближнього і далекого зарубіжжя згідно з загальноприйнятою технологією [126, 129, 135-137 та ін.].
При вивченні літературних і документальних джерел інформації здійснювалося анотування, реферування, конспектування, контекс-аналіз, систематизація, узагальнення, інтерпретація і пояснення виділених положень і фактів.
Опитування експертів
Проводилося для виявлення соціального замовлення виробництва на фізичне виховання студентської молоді і моделювання системи фізичного виховання студентів сьогодення, найближчого (10-15 років) і віддаленого майбутнього за методикою, достатньо повно представленою у спеціальній літературі [128, 130, 138, 139 та ін.].
Як експертів з розв'язуваних питань було залучено керівників великих виробничих та творчих колективів (директорів підприємств, фірм, деканів факультетів та ін.) і фахівців з фізичного виховання (професорів, доцентів, старших викладачів, викладачів гуманітарних, технічних вузів, вузів, що готують фахівців творчих і екстремальних професій).
Для опитування експертів було розроблено спеціальний інструментарій у вигляді анкет, представлений у дод. А1 і А2.
Анкета керівників виробничих та творчих колективів містила 18 питань, що надають оцінку вимог до психофізичної підготовленості випускників ВНЗ з боку життєдіяльності і професійної роботи, їхньої динаміки і відповідності цим вимогам дійсного рівня психофізичної підготовленості випускників ВНЗ, аналіз причин відставання.
З'ясувалася також можливість фізичного виховання, здійснюваного у ВНЗ, забезпечити психофізичну надійність майбутніх професіоналів вищої кваліфікації в сьогоденні, у найближчі 10-15 років і у віддаленому майбутньому, недоліки сучасної системи фізичного виховання, що склалася в Україні.
Спеціальний блок питань був спрямований на з'ясування доцільності фізичного виховання професіонала після закінчення ВНЗ і його форм у різні періоди розвитку нашого суспільства.
Анкета фахівця фізичного виховання складалася з 66 питань, спрямованих на з'ясування доцільності, оптимальної структури, методів керування і "середовища" фізичного виховання студентів у даний час, у найближчі 10-15 років і у віддаленому майбутньому.
Усього було опитано 144 керівника трудових колективів і 208 фахівців фізичного виховання.
Масове анкетне опитування студентів
Проводилося серед студентів гуманітарних, технічних ВНЗ і ВНЗ, котрі готують фахівців екстремальних професій, для визначення оптимальних форм організації фізичного виховання, які можуть бути прийнятними на сучасному етапі розвитку суспільства в Україні, і виявлення факторів, що сприяють їхній реалізації в сформованих умовах за стандартною методикою соціологічних опитувань [140-145]. Студенти опитувалися за допомогою анкети, представленої в Додатку А.3. Анкета включала чотири питання, у процесі яких з'ясовувалося: яка форма організації занять фізичним вихованням у ВНЗ більше за все підходить студентам у даний час (обов'язкові навчальні, факультативні, самостійні заняття чи щось інше) і які фактори можуть спонукати їх регулярно займатися цими формами. Усього було опитано 1078 студентів. Обробка анкетних даних здійснювалася методом процентування з використанням комп'ютерної техніки.

Вивчення передового досвіду
Здійснювалося з наміром з'ясувати ефективність різних технологій і видів забезпечення фізичного виховання студентів.
Об'єктом вивчення служила постановка фізичного виховання в Одеському національному політехнічному університеті, Донецькому національному університеті, Київському національному університеті будівництва і архітектури, Національному аграрному університеті, Донбаській машинобудівній академії, а також у ряді ВНЗ Білорусії, Росії, США, Німеччини.
У процесі ознайомлення з передовим досвідом з'ясовувався наступний комплекс питань:
* спрямованіст