Ви є тут

Методи організації управління господарською діяльністю автомобільного підприємства (на прикладі СП „АвтоЗАЗ-ДЕУ”)

Автор: 
Семенов Андрій Григорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002839
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
АНАЛІЗ СТАНУ АВТОМОБІЛЬНОГО РИНКУ І ГОСПОДАРСЬКОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ СП «АВТОЗАЗ-ДЕУ»
2.1. Тенденції розвитку українського ринку легкових і вантажних автомобілів
Загальні тенденції. Економіка різних країн світу переживає сьогодні швидкі і
часом суперечливі зміни. Дві сили спрямовують ці зміни: перша - це глобалізація
і друга - розвиток світової торгівлі і міжнародної конкуренції. Сьогодні жодна
країна вже не може ігнорувати міжнародний поділ праці. Якщо вона закриє свої
ринки для іноземних конкурентів, її громадяни будуть більше платити за
низькоякісні товари власного виробництва. Але, якщо країна відчиняє свої
кордони для зарубіжних компаній, вона стикається з жорсткою конкуренцією, від
якої страждає велика кількість внутрішніх фірм.
Поряд з економічними проблемами, що є характерними для всіх українських
підприємств (розрив господарських зв'язків, падіння платоспроможного попиту,
зростання цін на сировину й енергоносії, вимивання оборотних коштів) АвтоЗАЗ
зіткнувся з проблемою жорсткої конкуренції з боку, насамперед, російських
автозаводів ВАЗ і ГАЗ, а також із боку іноземних автовиробників [4]. Основними
ринками збуту автомобілів, виробленими СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ», є: ринок України;
ринок країн ближнього зарубіжжя (Росія, Казахстан, Бєларусь, Молдова, Грузія,
Азербайджан); ринки країн дальнього зарубіжжя (Латинська Америка, Близький
Схід, держави Азії і європейські країни колишнього соціалістичного табору
тощо).
Починаючи з 1993 року, намітилася загальна тенденція зниження рівня продажів на
регіональному ринку України [4]. Головна причина цього -зниження
платоспроможності населення. Друга причина - наявність конкуренції з боку
автомобілів Волзького автомобільного заводу (моделі
ВАЗ-2105, ВАЗ-2106, ВАЗ-2107 тощо), які мають близький ціновий рівень;
автомобілі заводу малолітражних автомобілів м. Набережні Челни («Ока»,
ВАЗ-1111), автомобілі іноземного виробництва, що були у вжитку, які відносяться
до малого класу за міжнародною класифікацією з терміном передпродажної
експлуатації 5-7 років.
У даних умовах, фінансова стабілізація підприємства може бути досягнутою за
рахунок якісної модернізації базових моделей автомобілів і застосування заходів
для зниження собівартості їхнього виробництва, а також проведення комплексу
заходів щодо просування якісно нового продукту, направленого на основні
регіональні ринки збуту, освоєні в попередні періоди діяльності підприємства, а
також удосконалення законодавчої бази щодо ввозу автомобілів іноземного
виробництва, що були у вжитку.
На ринку країн ближнього зарубіжжя спостерігається така ж складна ситуація,
обумовлена вище переліченими причинами.
На ринках країн дальнього зарубіжжя відбулися значні зміни географії продажів
автомобілів і запасних частин до них у бік погіршення, ринок збуту істотно
знизився через фінансово-економічні потрясіння. Останніми роками експорт
автомобілів «Таврія» у країни дальнього зарубіжжя значно знизився через причини
зростання конкуренції, введення в переважній більшості країн Європи жорстких
вимог щодо токсичності, посилення в країнах-імпортерах економічних обмежень на
імпортовані автомобілі, вимушений в зв'язку зі зниженням цін на автомобілі
«Таврія».
Легкові автомобілі. У 1998-1999 рр. на автомобільному ринку України
спостерігалося стійке зростання активності продажів. Не приймаючи до уваги
обмежень на ввіз автомобілів, що були у вжитку, і фінансову кризу, у 1998 році
було зафіксовано більше 800 тис. покупок легкових автомобілів, що на 7,8%
більше, ніж показник попереднього періоду. Якщо ж узяти до уваги українську
специфіку (покупки за угодою і дарчі, тимчасовий ввіз тощо), то операцій з
автомобілями нараховувалося понад 1 млн. штук. У той же час, основним джерелом
задоволення споживчого попиту залишався внутрішній ринок, на частку якого
припадало 63,1% всіх придбаних автомобілів. Переважна більшість - це автомобілі
віком., 5-12 років. Характерним є те, що й в імпорті також переважали
використані машини, які склали 18,8% всіх операцій року. Основна маса їх
розташовувалася в ціновому діапазоні 2500-15000 доларів США. На фоні цих
показників ринок нових автомобілів виглядає не так переконливо (рис. 2.1), але
тут також була відзначена позитивна динаміка. Протягом 1999 року в Україну було
імпортовано юридичним особам більше 34 тис. нових автомобілів, що склало
близько 4% від всіх операцій на ринку. Крім того, у 1998 р. дебютував СП
«АвтоЗАЗ-ДЕУ» [4], у результаті український ринок поповнився ще 1 1 тис. нових
автомобілів. Стабільну динаміку зростання демонструють в Україні складальні
виробництва ВАТ «ГАЗ». Так, у 1999 р. зусиллями двох підприємств «КримАвтоГАЗ»
(м. Сімферополь) і «УкрВолгатехсервіс» (сел. Проліски Київської обл.) було
випущено майже 2 тис. легкових автомобілів. Таким чином, на частку власного
виробництва в Україні прийшлося близько 2% від всього обсягу продажів (рис.
2.2). Необхідно також врахувати той факт, що автомобілі виробництва СП
«АвтоЗАЗ-ДЕУ» реально вийшли на ринок тільки в середині літа 1998 р., але їхнє
просування сповільнилося наслідками фінансової кризи в Україні. Ці і деякі інші
чинники затримали продаж уже випущених автомобілів і не дозволили СП вийти на
заплановані обсяги виробництва.
Аналіз розподілу операцій на ринку за ціновими діапазонами показав, що в 1999
році в сегменті від 4000-7000 доларів США спостерігався «вакуум» обсягом
близько 17000 автомобілів, що утворився в результаті зміни структури імпорту з
Європи. Намічена тенденція купувати нові автомобілі меншого класу замість
розкішних, але які були у вжитку, зішла нанівець одночасно з першими
кол