Ви є тут

Оптимізація фізичної підготовки курсантів вищих військових навчальних закладів у період первинного професійного навчання

Автор: 
Піддубний Олександр Григорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003092
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ

2.1. Методи досліджень
Для розв'язання поставлених завдань використано такі методи дослідження:
- теоретичний аналіз і узагальнення матеріалів наукової і методичної літератури;
- педагогічне спостереження;
- хронометрування;
- анкетування й експертне опитування;
- педагогічні контрольні іспити;
- педагогічний експеримент;
- методи математичної статистики.
Для визначення стану проблеми, формулювання завдань дослідження і вироблення робочої гіпотези проводилися вивчення й аналіз літератури з проблем військово-професійної і фізичної підготовки в різних арміях світу; з професійного добору та адаптації; методів і способів удосконалення фізичних якостей.
Загалом вивчено 248 літературних джерел, зокрема:
монографій - 49, авторефератів дисертацій - 36, супровідних документів - 11, навчальних і навчально-методичних посібників - 37, статей і тез доповідей на наукових конференціях - 115, з них 28 робіт іноземних авторів.
У дослідженнях взяли участь курсанти Харківського військового університету набору 1995-2001 рр. і військові триборці ХВУ - усього понад 700 осіб.
Анкетування й експертне опитування проводили серед викладачів навчального центру за місцем навчання ПВПП з використанням анкети-опитувальника (додаток Б) для з'ясування думки фахівців про фактичний стан фізичної підготовки курсантів.
Для розв'язання завдань, поставлених у цій роботі, нами використана структура експериментальних досліджень, подана в
табл. 2. 1.

Таблиця 2. 1
з/п
Методи дослідженняК-сть
осібК-сть дослід-жень 1Професіографічне опитування (анкетування викладачів навчального центру № 141)3232 2Дослідження фізичних якостей (сили,
швидкісної і загальної витривалості)
- підтягування, динамометрія кистей рук,
- біг на 100 м,
- біг на 3000 м 3831149 3Тестування аеробної працездатності:
велоергометрія - МСК, PWC170 (V)90180 4Тестування аеробної працездатності:
бігове навантаження - PWC170 (V)9090 5Визначення типу вегетативної реакції на
фізичне навантаження (індекс Кердо)9090 6Дослідження гемодинаміки - АТс, АТд, ЧСС90270 7Кореляційний аналіз впливу фізичної
підготовки на успішність навчання9090 Структура й обсяг досліджень
Рівень фізичної підготовленості оцінювався на підставі визначення рівня розвитку таких фізичних якостей, як загальна і швидкісна витривалість, сила.
Оцінка загальної витривалості визначалася на основі результатів з бігу на 3000 м по біговій доріжці стадіону.
Оцінка швидкісної витривалості визначалася за результатами бігу на 100 метрів з високого старту.
Для визначення розвитку сили окремих груп м'язів застосовувалися такі фізичні вправи:
1. Розвиток сили м'язів плечового поясу - підтягування на поперечині, згинання і розгинання рук в упорі лежачи.
2. Розвиток сили м'язів черевного пресу - підйом ніг до поперечини з положення вису, підйом обертом.
3. Сила м'язів кистей рук вимірювалася за допомогою пружинного динамометра.
Тестування аеробної працездатності проводилося з використанням велоергометрії і бігового навантаження.
Велоергометричний метод оцінки рівня фізичної працездатності обраний нами як вид іспитів, що достатньо відповідає вимогам, запропонованим до тестових навантажень, тому що він, по-перше, дає змогу встановлювати метрологічну підтверджену інтенсивність навантаження, по-друге, скеровує дію великих м'язових груп (не менше двох третин м'язового складу), по-третє, надає змогу зібрати інформацію безпосередньо в процесі тестування і, по-четверте, дозволяє комп'ютеризувати процес тестування [91, 178, 179, 225].
Тестування проводилося з метою виявлення аеробних задатків тестованих осіб на основі визначення величини МСК і потужності навантаження, при якому частота серцевих скорочень (ЧСС) досягає
170 ударів на хвилину (PWC170). При цьому величина МСК визначає максимальну аеробну потужність, а PWC170 - фізичну працездатність. Тестування й опрацювання результатів проводилися із застосуванням розробленої нами комп'ютерної програми (додаток В).
У процесі роботи було проведено три експерименти - констатуючий, попередній і основний.
Педагогічний констатуючий експеримент проводився з метою вивчення ефективності традиційної методики фізичної підготовки курсантів під час ПВПП.
У процесі попереднього педагогічного експерименту відпрацьовувалися принципові підходи до удосконалення системи фізичної підготовки.
Основний педагогічний експеримент був спрямований на дослідження ефективності розробленої методики фізичної підготовки курсантів ХВУ на початковому етапі військово-професійної підготовки з обліком їхніх індивідуальних особливостей.
Для нагромадження, збереження й аналізу інформації нами використано електронні таблиці Excel (MS Windows). Статистичний аналіз проведено на підставі параметричних і непараметричних критеріїв в електронних таблицях Excel і статистичному пакеті STATISTICA 4,3B for Windows. Для характеристики груп і виявлення різниці показників між групами використовували показники статистики: гістограми, середні арифметичні в групах - , середні квадратичні відхилення - ?, помилки середніх арифметичних - m. Вірогідність розходжень за однією ознакою у двох різних групах оцінювалася за критерієм Стьюдента і критерієм Фішера. Для визначення щільності (сили) і напрямку кореляційного зв'язку між двома ознаками розраховувався коефіцієнт рангової кореляції Спірмена [45, 136, 149, 232, 240, 242, 243].
Вимірювальні прилади, що використовувалися в процесі досліджень (велоергометр, динамометр, секундомір, вага медична і тонометр), періодично були тестовані на точність вимірів у метрологічній лабораторії Харківського військового університету.

2.2. Організація досліджень
Дослідження з дисертаційної роботи проводилися упродовж 1995-2001 років у межах комплексних науково-дос