Ви є тут

Наступність у вивченні геометричного матеріалу в початковій та основній школі

Автор: 
Волчаста Марія Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U004274
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ У ВИВЧЕННІ ГЕОМЕТРИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
2.1. Наступність у вивченні геометричних фігур у початковій школі і 5 - 6 класах основної
Одне із основних завдань вивчення геометричного матеріалу в 1 - 4 і 5 - 6 класах полягає у розвитку просторових уявлень у дітей, формуванню у них знань про геометричні фігури різних видів і їх властивості, розвиток логічного мислення, розуміння зв'язку теорії з практикою. Значна роль у розв'язуванні цього завдання належить дотриманню принципу наступності. Але, як показали результати наших досліджень, наступність між 1 - 4 і 5 - 6 класами порушується при вивченні таких фігур: пряма і відрізок, промінь, кут, многокутники. А з деякими фігурами учні початкової школи не знайомі зовсім.
Дотримання наступності при вивченні геометричних фігур у початковій школі і 5 - 6 класах основної сприяє підвищенню рівня знань і умінь учнів. Проведена експериментальна робота дозволила нам сформулювати деякі рекомендації для досягнення наступності в процесі вивчення геометричних фігур. Насамперед доцільно дотримуватися таких вимог:
1) обмеженість;
2) конкретність;
3) практична значущість;
4) наочність.
Кількість геометричних фігур і понять, які вивчаються у 1 - 6 класах повинна бути обмеженою, оскільки великий обсяг інформації утруднював би сприймання дітьми матеріалу.
При вивченні геометричного матеріалу доцільно спиратися на конкретний життєвий досвід учнів. Розпочинати вивчення матеріалу рекомендується з аналізу моделей геометричних фігур. Наприклад, м'яч, кавун - це моделі кулі; морква, ніс Буратіно - моделі конуса і т.п.
При вивченні геометричних фігур в 1 - 4 і 5 - 6 класах реалізується ідея зв'язку теорії з практикою. Особливо важливу роль відіграє практика у 1 - 4 класах. Учні краще засвоюють матеріал, якщо вони самі відтворюють геометричні форми в процесі моделювання, конструювання, креслення, вирізування, малювання, утворення фігур шляхом перегинання листка паперу, розпізнавання фігур на кресленнях і в навколишній дійсності. Таким чином, після закінчення 4 класу в них нагромаджується вже значний обсяг знань і уявлень про геометричні фігури, які потребують в майбутньому узагальнення і систематизації. В 5 - 6 класах діти ознайомлюються з новими геометричними фігурами і розширюють свої знання про вже відомі їм фігури.
Зрозуміти і сприйняти геометричний матеріал учням допомагає наочність. Але на кожному етапі і для кожного рівня геометричного розвитку роль і місце засобів унаочнення різні. Як показали наші дослідження, при вивченні геометричних фігур основними засобами наочності для учнів 1 - 4 класів є спочатку конкретна річ, яку замінює геометрична матеріальна модель, а потім геометричний рисунок. У 5 - 6 класах геометричний рисунок стає основним засобом наочності, хоча використовуються геометричні матеріальні моделі і навіть конкретні речі, особливо при вивченні стереометричних фігур.
Учителю треба чітко знати наявність основних неозначуваних понять як в геометричній науці, так і в шкільному курсі геометрії, щоб правильно організувати навчання дітей. Такими поняттями можуть бути: точка, пряма, площина, відстань, належить, лежить між і т. д. Уявлення про точку дає слід на папері від загостреного олівця, кінець голки, указки, макове зерно; пряму - туго натягнутий довгий тонкий шнур. Моделлю площини може служити поверхня стола, дошки, кусок скла і т. п. За допомогою основних понять та відношень між ними означаються такі поняття як відрізок, промінь, кут і т. д.
Ще в першому класі учні ознайомлюються з різними видами ліній: прямими, кривими, ламаними. Під час вивчення нумерації чисел (а саме: складу числа 7) дітей ознайомлюють з відрізком. Малюнки підручника демонструють відмінність відрізка від інших видів ліній. Але як недолік слід відмітити, що поняття відрізка і прямої не дістало належного розвитку під час вивчення наступного матеріалу підручника. Це веде до того, що діти недостатньо підготовлені до вивчення відрізка, прямої і променя у 5-му класі.
Результати педагогічного експерименту показали, що вивчення відрізка і прямої покращується, якщо дотримуватися таких рекомендацій: формуючи поняття, звертається увага дітей на їх істотні ознаки (для прямої Ї необмеженість, прямолінійність, для відрізка Ї обмеженість точками, прямолінійність); до системи вправ включаються вправи на розпізнавання відрізка і прямої; щоб учні поряд з виробленням навичок вимірювання, креслення, обчислення вміли узагальнювати свої спостереження, привчалися до самостійних досліджень, виконуються вправи такого виду: скільки прямих ліній можна провести через одну точку, дві точки, три точки.
Наведемо зразки вправ, які сприяють формуванню більш глибоких уявлення про пряму і відрізок. Варіант А - для учнів, які засвоюють матеріал на початковому і середньому рівнях; варіант Б - для учнів, які засвоюють матеріал на достатньому рівні; варіант В - для учнів, які досягли високого рівня. Такого поділу на варіанти ми будемо дотримуватися і надалі.

1) Варіант А
а) Покажіть на рисунку 2.1 відрізки, прямі.
Рис. 2.1
б) Скільки відрізків і скільки прямих зображено на рис. 2.2?

Рис. 2.2
Варіант Б
Скільки відрізків і скільки прямих зображено на рис. 2.3?
Рис. 2.3
Варіант В
Скільки відрізків і скільки прямих зображено на рис. 2.4?
Рис. 2.4
Варіант А
а) Зобразіть точку перетину прямої з відрізком.
Рис. 2.5
б) Зобразіть точку перетину прямих.
Рис. 2.6
Варіант Б
Чи перетинаються відрізок і пряма?

Рис. 2.7
Варіант В
Яка з прямих довша?
Рис. 2.8
У 5 класі продовжується робота над формуванням понять: відрізок, промінь, пряма. Недоцільно вводити формальні означення відрізка, променя, яких, як показали результати наших досліджень, більшість учнів або не запам