Ви є тут

Діагностика соціально-виховного процесу як умова соціалізації студента вищого навчального закладу.

Автор: 
Баб’як Жанна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003419
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОПТИМІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ У ПОЗАНАВЧАЛЬНІЙ РОБОТІ ВИЩОЇ ШКОЛИ
Стан і ефективність виховного процесу у Тернопільському державному технічному університеті імені І.Пулюя досить помітно залежать від багатьох внутрішніх і зовнішніх факторів. Внутрішні фактори пов?язані безпосередньо з об?єктами соціально-виховного впливу - у нашому випадку з студентською молоддю - і були розглянуті у попередньому розділі. Зовнішні фактори більше пов?язані з умовами життєдіяльності студентів: навчальним процесом, матеріально-побутовими умовами, організацією дозвілля, спілкуванням та ін. Розмежування факторів соціально-виховного процесу на внутрішні і зовнішні є відносним. Так, скажімо, рівень загальноосвітньої підготовки абітурієнтів впливає на організацію навчального процесу з першокурсниками і, зокрема, на на співввідношення аудиторних, індивідуальних і самостійних занять. Організація навчального процесу, в свою чергу, обумовлює зміни в мотиваційній структурі студентів. Деякі із них, як уже зазначалось вище, за період навчання розчаровуються у своїй професії, і причини такого розчарування - прорахунки в організації навчального процесу.
У даному розділі пропонується аналіз зовнішніх факторів соціального виховання, причому цей аналіз буде здійснюватися з врахуванням таких змістово-процедурних етапів:
* по-перше, визначення значущих факторів соціально-виховних процесів;
* по-друге, виявлення дії механізму цих факторів у соціально-виховному процесі;
* по-третє, визначення й оцінка порівняльної значущості окремих факторів;
* по-четверте, визначення міри можливого управління факторами соціально-виховного процесу;
* по-п?яте, виявлення можливостей і педагогічних умов оптимізації дії окремих факторів;
* по-шосте, розробка і формування практичних рекомендацій щодо оптимізації дій окремих факторів соціально-виховного процесу.
Дослідницька програма, відображена у зазначених шести позиціях, спрямована на побудову факторної моделі оптимізації соціально-виховного прогресу.

2.1. Факторна модель оптимізації соціально-виховного процесу

З метою реалізації проекту нашої програми необхідно було, передовсім, виокремити ті фактори, які могли б стати предметом уваги в нашому дослідженні і сприяти соціальній активності студентів у виховній діяльності.
Значущі фактори соціально-виховного процесу ми виявили за допомогою експертних оцінок. У даному випадку було опитано дві групи експертів: студенти й організатори соціально-виховної роботи. Зокрема, студентам було запропоновано оцінити за значущістю кілька груп факторів:
1) спілкування з друзями;
2) умови життя;
3) умови навчання і його організація;
4) особистість викладача;
5) позиції адміністрації;
6) діяльність студентських громадських організацій;
7) організація дозвіллєвої діяльності,
8) організація наукової діяльності студентів;
9) навчальна і виробнича практика;
10) інші фактори.
Отримані результати за їх значущістю представлені у ранговому порядку в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Значущі фактори соціально-виховного процесу
Які фактори у ВНЗ найбільшою мірою впливають на студента як на особистість?
Процентне вираження1. Спілкування з друзями
2. Умови навчання і його організація
3. Умови життя
4. Особистість викладача
5. Організація дозвіллєвої діяльності
6. Навчальна і виховна практика
7. Позиція адміністрації
8. Організація наукової студентської діяльності
9. Діяльність студентських громадських організацій
10. Інші фактори80,2
61,3
56,5
39,8
18,8
10,3
10,0
7,2
6,3
1,5

При цьому слід зазначити, що "умови життя" відносяться до групи матеріально-побутових факторів, "організація дозвіллєвої діяльності" - до групи факторів дозвілля, "позиція адміністрації" - до групи адміністративно-управлінських факторів, "діяльність студентських громадських організацій" - до групи факторів студентського самоуправління і співуправління.
Якщо студенти оцінювали значущість факторів з точки зору їх реального соціалізуючого, виховного впливу, то організатори соціально-виховної роботи - з точки зору їх можливого потенційного педагогічного впливу.
Тому останні віддали перевагу факторам студентського самоуправління й співуправління, організаційно-управлінським факторам і порівняно нижче оціненим комунікативним факторам, які студенти зігнорували.
Виходячи із результатів обох експертних опитувань, ми виокремлюємо 7 значущих факторів у соціально-виховному процесі у вищому навчальному закладі, а саме:
1) групу діяльнісних факторів, пов?язаних з процесом навчання, професійною підготовкою, навчальною, науковою і професійно-практичною діяльністю студентів;
2) групу комунікативних факторів, пов?язаних із змістом і спрямованістю міжособистісного спілкування, механізмами наслідування, змагання, фасилітації, інгибіції;
3) групу факторів самоуправління і співуправління, які проявляються завдяки безпосередній участі студентів у постановці й вирішенні проблем життя у вищому навчальному закладі;
4) групу матеріально-побутових факторів,пов?язаних з економічним статусом студентів, джерелом їхніх доходів, умовами проживання, зокрема, умовами проживання в гуртожитку;
5) групу дозвіллєвих факторів, пов?язаних зі спрямованістю, організацією дозвілля студентів, матеріальною базою дозвіллєвої діяльності;
6) групу організаційно-управлінських факторів, пов?язаних з організацією соціально-виховної роботи у ВНЗ, управлінням виховним процесом;
7) групу інформаційних факторів, що відображають стан інформаційного забезпечення життєдіяльності студента, а також стан інформаційного забезпечення соціально-виховного процесу, в тому числі: оперативність і гласність інформації, швидкість інформаційних потоків, стан оберненого зв?язку тощо.
Привертає увагу той факт, що простежується наявність відмінностей в оцінці порівняльної значущості факторів соціально-виховного процесу студентами окремих ВНЗ. Якщо, скажімо, студенти державних вищих