Ви є тут

Маркетингова стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства

Автор: 
Ткаченко Олександр Васильович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001588
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
СУЧАСНИЙ СТАН ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Маркетингові дослідження зовнішніх і внутрішніх факторів
конкурентоспроможності національних підприємств
Успішність виходу на закордонний ринок та ефективність здійснення підприємством
зовнішньоекономічної діяльності багато в чому залежить від здатності менеджерів
й фахівців проводити дослідження ринків і використовувати результати даних
досліджень для удосконалення міжнародних операцій. Процес вивчення міжнародних
ринків припускає дослідження комплексу характеристик і даних, що визначають
особливості кожного зовнішнього ринку (рис. 2.1).
Такі дослідження дозволяють вибрати оптимальний ринок збуту, здійснити
обґрунтовані передбачення й прогнози розвитку ринкової ситуації, розробити
відповідні заходів впливу на ринок з метою забезпечення ефективності ЗЕД й
досягнення стратегічних цілей підприємства. Ринкові дослідження створюють
науково і практично обґрунтовану базу для прийняття кваліфікованих рішень
управлінським апаратом та вищим керівництвом підприємства при організації й
удосконалені стратегії зовнішньоекономічної діяльності.
Вивчення міжнародного ринкового середовища припускає аналіз комплексу умов
організації бізнесу поза національними кордонами як у світовому чи
регіональному ринковому просторі, так і в межах окремої держави. Сучасні
закордонні ринки відрізняється значною рухливістю, турбулентністю і, як
правило, непідвласні активному впливу з боку одного підприємства. У процесі
розвитку зовнішньоторговельної діяльності вже на етапі експортно-імпортних
операцій виникає необхідність врахування конкретних політичних, економічних,
соціально-культурних і інших характеристик окремих країн. Ще складніше обстоїть
справа з іншими формами міжнародного бізнесу, коли реалізується широкий
комплекс взаємин економічного, валютно-фінансового і правового характеру.
Рис. 2.1. Об'єкти вивчення зовнішніх ринків
Процес формування єдиного світового господарства різноманітний й суперечливий
та має двоїсту природу. З одного боку, відбувається глобалізація й уніфікація
діяльності, з іншого боку – діють локальні тенденції, що сприяють
різноманітності культур, норм поводження, а також збільшенню розбіжностей у
рівні й способі життя. Саме взаємодія глобальних і локальних тенденцій, за
думкою Попова В.М. [103, с.33-35], дозволяє виділити чотири варіанти
міжнародного середовища. Кожен з них матиме свої особливості, які необхідно
враховувати в процесі розробки маркетингової стратегії ЗЕД (рис. 2.2). Отже
міжнародний бізнес постає як багаторівнева гнучка і відкрита система, що
постійно розвивається під впливом різних факторів від найпростіших форм
(зовнішньоторговельний бізнес) до дуже складних утворень (глобальний бізнес).
Глобальні тенденції
Сильні
Транснаціональна середовище
Глобальна середовище
Домінують глобальні тенденції. Підприємство прагне отримати не тільки
національний, але й інтернаціональний доход. Ринок можна задовольнити одним
базовим товаром, підтримуваним відповідними інструментами продажу й
комунікаціями. Виявляється синергетичний ефект, якщо результативність
діяльності в масштабах світової системи вище суми результатів по різних
країнах
Одночасна дія глобальних і локальних тенденцій. Маркетингова стратегія
передбачає одночасно схожість й розбіжність світових ринків. Глобальна
стратегія сполучає подолання локальних особливостей та одночасну адаптацію до
них, де це необхідно. Підприємства застосовують практично всі форми
міжнародного бізнесу. Потрібний більш детальний облік усіх факторів
середовища.
Слабкі
Нейтральне міжнародне середовище
Багатонаціональне середовище
Глобальні й локальні сили настільки слабкі, що домінуючу тенденцію важко
виділити. Тут діють підприємства, яки розглядають експорт як додаткову
можливість одержання доходів. Використовуються методи й підходи, що
застосовувались в базовій країні, тобто робиться акцент на подібність з країною
походження. У випадку підвищення попиту на пропоновану продукцію національний
ринок "розширюється" до міжнародного без істотної модифікації товару
Локальні сили прагнуть до розмаїтості і не компенсуються дією глобальних сил.
Тут домінують місцеві особливості, смаки, традиції поведінки і правові норми,
які властиві тільки даному середовищу. Підприємство прагне максимально
адаптувати маркетингову стратегію до місцевих особливостей і до децентралізації
своєї міжнародної діяльності. Допускається велика незалежність при проведенні
операцій в кожній з обраних країн
Слабкі
Сильні
Локальні тенденції
Рис. 2.2. Аналіз міжнародного середовища
Дослідження показують, що в умовах жорсткої локальної і глобальної конкурентної
боротьби за місце на ринку головним є підвищення якості стратегічного
маркетингу як інструменту стратегічного планування. Застосування спрощених
методів аналізу на стадії прогнозування інфраструктури ринку й економічного
обґрунтування майбутніх напрямків розвитку систем на наступних стадіях їхнього
життєвого циклу приводить до значних втрат. Саме тому Фатхуддінов Р.А. [144,
с.16] відзначає, що стратегічний маркетинг починається з аналізу стану світової
економіки в цілому, економіки країни базування й країн-конкурентів.
Так, сценарій світового розвитку до 2005 р. передбачає постійне збільшення
світового валового національного продукту з випереджальними темпами росту
міжнародної торгівлі (табл. 2.1), що сприяє розвитку міжнародної маркетингової
діяльності на національних підприємствах.
Таблиця 2.1
Динаміка зростання ВВП і обсяг