Ви є тут

Принципи оподаткування та їх реалізація у податковому законодавстві України

Автор: 
Башняк Оксана Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001760
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОЦЕС РЕАЛІЗАЦІІЇ ПРИНЦИПІВ ОПОДАТКУВАННЯ В ПОДАТКОВОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ.
2.1.Реалізація принципів оподаткування в системі загальнодержавних податків і
зборів...................................................................................................90
2.2.Закріплення принципів оподаткування в системі місцевих податків і
зборів..................................................................................................................112
2.3.Специфіка реалізації податкових принципів при спрощеній системі
оподаткування....................................................................................................127
2.4.Застосування принципів оподаткування в міжнародних
договорах............................................................................................................145
Висновки до розділу
2.......................................................................................160
ВИСНОВКИ............................................................................................................163
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
…..........................................................169
ДОДАТКИ...............................................................................................................191
В С Т У П
Актуальність теми дослідження. Проблеми формування принципів оподаткування
тривалий час не виходили за межі наукових видань, тобто навіть не було спроби
вирішити їх у податковому законодавстві України. Реформи законодавства, в тому
числі у сфері податків, які проводились раніше (ще в часи радянської
української держави), навіть у постановочному аспекті не торкалися питання про
принципи оподаткування. Такий підхід не сприяв єдності фінансової системи
держави, впродовж тривалого часу не дозволяв здійснювати систематизацію
фінансового законодавства, складовою частиною якого є податкове законодавство.
Відомі вчені з цього приводу висловлювали конструктивні пропозиції, привертали
увагу до необхідності визначити єдині принципові засади формування фінансової
системи. У своїх працях науковці застерігали від різних видів деформацій у
напрямках цієї діяльності. Неодноразово підкреслювалась необхідність
забезпечити єдність фінансової системи і з'єднати відповідні підгалузі
фінансового права та законодавства на загальних принципових засадах [124,
с.190].
Спроба розпочати формування фінансової системи у такому напрямку відбулася в
межах податкового законодавства на етапі створення ринкової економіки в
Україні. У 1991 році вперше були закріплені принципи оподаткування, зокрема у
Законах України „Про зовнішньоекономічну діяльність” від 16 квітня 1991 р.,
„Про систему оподаткування” від 25 червня 1991 р. тощо, у яких були визначені
та систематизовані принципи оподаткування. За минуле десятиріччя податкове
законодавство України пройшло кілька етапів реформування, і на кожному етапі
відбувалися спроби удосконалити систему принципів оподаткування і механізм
їхньої реалізації. В цьому аспекті має велике значення робота по створенню
Податкового кодексу України. В проекті Кодексу втілені наміри науковців не
тільки збудувати принципову базу оподаткування, яка передбачена у Загальній
частині законопроекту, але і відтворити механізм її реалізації – у Спеціальній
частині.
Важливим є питання значущості приведення принципів податкового законодавства
України у відповідність із конституційними принципами і загальноєвропейськими
стандартами у сфері оподаткування. Не випадково Рада Європи стала тією
організацією, яка з метою захисту інтересів громадян і територіальних громад
проголосила такі принципи організації місцевої влади, яких сьогодні
дотримуються всі демократичні держави Європи [41, с.199-202].
Цей напрям конструктивний для кожної галузі і практично кожного інституту,
особливо публічного права, так як в Конституції України неодноразово
підкреслено, що „Суспільне життя в Україні базується на принципах...” (ст.15),
„Правовий порядок в Україні базується на принципах...” (ст.19) [191].
Реалізація цього напряму, зокрема у Господарському кодексі України, привела до
формування нового змісту принципів оподаткування (ст. 17) [195], як основи
функціонування податків в механізмі державного регулювання господарської
діяльності. Ще більший вплив на процес формування принципів оподаткування
покликані зробити принципи бюджетної системи України, закріплені в ст. 7
Бюджетного кодексу України [194], так як в цих принципах у тій чи іншій степені
відображаються і втілюються загальноправові принципи.
Актуальність наукового дослідження проблем формування і реалізації в
податковому законодавстві принципів оподаткування виявляє себе також у зв’язку
з тим, що принципи оподаткування повинні бути безпосередньо пов’язані із
принципами бюджетного устрою. Зневага до цього положення у практиці дії
фінансової системи створює таке становище в політиці, при якому бюджет
розглядається лише як фіскальний план доходів та економічних і соціальних
перетворень, у тому числі як надмірний податковий тиск [239]. Дослідження
принципів правового регулювання оподаткування своєчасне ще й тому, що сприяє
виявленню прогалин у теоретичній розробці правового механізму оподаткування в
Україні, створенню більш-менш загальної теоретичної ідеології з цих питань,
формуванню загальних принципових підходів до застосування норм податкового
права, усуненню колізій, нечіткостей у регулюванні правових відносин фінансової
системи.
До теперішнього