Ви є тут

Підвищення ефективності системи логістичного управління вантажоперевезеннями для металургійних підприємств

Автор: 
Шевчук Андрій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U002911
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНИЙ СТАН РИНКУ ВАНТАЖОПЕРЕВЕЗЕНЬ ДЛЯ МЕТАЛУРГІЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ЛОГІСТИЧНОГО УПРАВЛІННЯ

2.1. Стан ринку вантажоперевезень металургійних підприємств

Транспорт, здійснюючи перевезення вантажів у системі підприємства, між підприємствами, регіонами та країнами, суттєво впливає на економіку. У міжнародному поділі праці транспорту відведена особлива роль, від його роботи залежить ефективність, якість і розвиток зовнішніх економічних зв'язків будь-якої країни. У роботі "Transportation" один з авторів, американський економіст Джон Койл, пише: "Транспорт є одним з інструментів, необхідних цивілізованій людині, щоб внести порядок у світ хаосу. Транспорт входить у кожну сферу нашого життя. З усіх точок зору - економічної, політичної, військової - це безперечно найважливіша галузь у світі. Чим складніше стає наше життя, тим необхідніші нам послуги транспорту". Транспорт обслуговує практично усі види міжнародних економічних відносин. По своїй суті транспортні операції починають і завершують процес реалізації зовнішньоторговельної операції, витрати на транспортування продукції безпосередньо враховуються і включаються в ціну товару або виявляються в ній у непрямому вигляді [96].
Протягом останнього десятиліття Україна відбулася і затвердилася як об'єктивний фактор світового ринку чорних металів. У 2000 році металургія країни виплавила 31,4 млн тонн сталі, що складає 3,7% світового виробництва. Навіть при найбільшому спаді в галузі в 1995 році (21,8 млн тонн) наша частка у світовому виробництві складала 2,9% (табл. 2.1). Річний приріст виробництва чавуну, сталі й прокату, основної продукції вітчизняної чорної металургії, за останній рік становив 5,1-6,4%.
Таблиця 2.1
Обсяги виробництва чавуну, сталі й прокату в Україні, тис. тонн
Продукція20032004Темпи приросту 2004 до 2003, % (+/-)Чавун22,00323,1345,1Сталь27,30129,0376,4Прокат сталевий23,80025,0965,4Прокат готовий21,43422,6795,8Труби1,521,52-1,2
Разом чавуну, сталі, прокату і труб у 2004 році виготовлено 99 млн. тонн. Відзначимо, що весь цей метал необхідно транспортувати до споживача, і значну частину - 19,5 млн. тонн - до зарубіжного споживача. Імпорт такої ж продукції (тільки іншої якості) до України здається незначним на фоні експорту, та все ж складає 1,1 млн. тонн (табл. 2.2 і 2.3).
Таблиця 2.2
Загальні показники імпорту металопродукції в Україну
РегіониКількість, тис. тСтруктура 2004, %Вартість, $ тис.Структура 2004, %2003200420032004Чавун179,3181,615,625 620,945 852,88,2Феросплави40,228,82,544 343,887 277,215,6Металолом9,59,30,8609,3969,90,2Інша сировинна металопродукція298,7406,134,935 656,787 746,415,7Напівфабрикати214,2147,812,751 169,458 422,110,5Г/к плоский прокат35,232,82,811 604,515 129,92,7Х/к плоский прокат18,019,71,77 478,210 765,41,9Інший плоский прокат179,4197,517,0118 170,8162 882,929,1Довгомірний та сортовий прокат109,7140,112,054 425,589 744,716,1РАЗОМ1 084,11 163,7100,0349 079,0558 791,3100 [Джерело: Украинский рынок металлопродукции // Металл. - 2004. - № 10. - С. 14-16]

Світові потужності по виробництву сталі складають майже 1075 млн тонн. В останні роки їх приріст істотно випереджав підвищення попиту на продукцію. І на сьогодні надлишок потужностей оцінюється в 100-200 млн тонн, що, зрештою, призвело до перевиробництва і перевищення пропозиції над споживанням у 2000 р. приблизно на 15 млн тонн.
Таблиця 2.3
Загальні показники експортуметалопродукції в Україну
РегіониКількість, тис. тСтруктура 2004, %Вартість, $ тис.Структура 2004, %2003200420032004Чавун752,3743,23,2103 559,3161 544,72,2Феросплави837,6991,84,3447 694,3635 291,98,5Металолом1 204,91 791,47,8143 812,8332 024,34,4Інша сировинна металопродукція42,630,50,180 200,587 307,91,2Напівфабрикати7 443,37 480,532,41 431 276,12 064 153,927,6Г/к плоский прокат4 792,65 629,224,41 101 900,21 953 945,126,1Х/к плоский прокат940,1853,83,7291 392,2341 433,74,6Інший плоский прокат382,1512,62,2139 362,3244 611,13,3Довгомірний та сортовий прокат4 995,25 060,321,91 197 543,41 670 657,022,3РАЗОМ21 390,823 093,3100,04 936 740,97 490 969,6100Рейки42,231,6-12 335,611 472,6-Труби1095,41079,1-548882,4784688,5- [Джерело: Украинский рынок металлопродукции // Металл. - 2004. - № 10. - С. 14-16]

Потужності національної металургії розраховані на виробництво 45 млн тонн сталі, але завантажені вони на 69,5%. Середньосвітові показники коливаються в межах 83-90%.
Експорт з України збільшувався за останні 6 років і досяг у 2000 р. 23,6 млн тонн металопродукції, що складає 8,4% світової торгівлі. Динаміка зміни нашої частки на світовому ринку демонструє постійний ріст протягом 1995-2000 років. Кількісні показники, таким чином, підтверджують прогрес України в знаходженні статусу повноправного учасника світової торгівлі, однак якісні характеристики вказують на ряд негативних сторін.
Насамперед, це стосується товарної структури експорту, де переважають продукти низької переробки. Так, з 1995 р. по 2000 р. питома вага напівфабрикатів і чавуна в національному експорті зросла з 33% до 48%, а готового продукту зменшився з 67% до 52%. У світі спостерігаються зовсім інші тенденції країни прагнуть експортувати кінцеву, високорентабельну продукцію, а напівфабрикати, феросплави і чавун у загальносвітовому експорті навіть з врахуванням України, складають 25%.
Розвинуті країни або взагалі не продають за рубіж продукти низької переробки, або роблять це в дуже незначних обсягах. У такий спосіб доступ України до найбільш прибуткових сегментів світового ринку залишається обмеженим, зокрема частка довгого прокату досягає 97%, плоского - 5,4%, труб 5,2%.
Ще одним негативним аспектом зовнішньої чи торгів є рівень експортних цін з України - вони фактично найнижчі у світі Для порівня