Ви є тут

Формування системи бюджетування газорозподільних підприємств

Автор: 
Смачило Валентина Владимировна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U003238
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2

ПЕРЕДУМОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ БЮДЖЕТУВАННЯ НА
ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОМУ ПІДПРИЄМСТВІ

2.1. Аналіз фінансово-економічної діяльності підприємства для запровадження системи бюджетування

Необхідною передумовою при запровадженні системи бюджетування на підприємстві автор вважає проведення аналізу фінансово-економічної діяльності. Дане припущення підтверджується й [116], де говориться про визначенні системи ключових показників діяльності підприємства. До них відносяться: річна виручка від реалізації, середній рівень націнки, середній рівень витрат, середній рівень чистого прибутку, співвідношення залученого та власного капіталу.
При запровадження системи бюджетування [28] визначають показники прибутковості (рентабельність власного капіталу, рентабельність інвестованого капіталу, ставка капіталізації прибутку), показники ліквідності. Для великих промислових підприємств доцільно визначати показники, спрямовані на підвищення економічної вартості підприємства, а для торгових підприємств - підвищення показників ліквідності. При цьому визначення ключових показників залежить від методики бюджетування: "зверху-вниз", "знизу-вверх". У першому випадку визначаються показники прибутковості, а у другому - бюджетування починається з формування бюджету продаж та витрат, звідки виводиться результативний показник. У цьому випадку [28,29] вважає, що бюджети повинні бути переглянуті у відповідності із показниками вищого керівництва.
В останньому випадку, на думку автора, перегляд бюджетів, сформованих на нижчих ланках згідно з цілями вищого керівництва, не є чисто методикою "знизу -вверх". Тому що бюджетні показники коригуються із врахуванням як цілей вищого керівництва, так і можливостей щодо їх здійснення, які визначаються на нижчих ланках. Таку методику побудови бюджету можна вважати комбінованою.
У [87] показники, які використовуються для оцінки ефективності системи бюджетування розділяються на дві групи. До першої відносяться показники рентабельності (активів, власного капіталу, продаж), які цікавлять передусім раду директорів. До другої - прибуток, збиток, грошові потоки.
Узагальнюючи вищевикладене, можна зробити висновок, що проведення аналізу фінансово-економічної діяльності підприємства є необхідною умовою запровадження бюджетування на підприємстві, бо дозволяє виявити найбільш слабкі сторони, привернути до них увагу керівництва, розробити ефективну систему бюджетів, визначити ключові показники ефективності системи та надати інформацію для порівняння результатів діяльності до та після запровадження системи бюджетування на підприємстві шляхом проведення повторного аналізу, що дасть змогу оцінити ефективність запровадженої системи бюджетування.
Для цього необхідно розробити методику проведення аналізу фінансово-економічної діяльності газорозподільних підприємств. У якості основи пропонується використовувати аналіз за допомогою фінансових показників, завдяки яким проводиться фінансово-економічний аналіз.
В загальному вигляді фінансово-економічний стан господарюючого суб'єкту - це характеристика його фінансової конкурентоспроможності (платоспроможності, кредитоспроможності), використання фінансових ресурсів та капіталу, використання зобов'язань перед державою та іншими господарюючими суб'єктами. Загальноприйнятими джерелами інформації вважаються бухгалтерський баланс та додатки до нього, статична та оперативна звітність.
Проблемою ефективності діяльності підприємства та аналізу його стану займалось та займається багато спеціалістів, хотілось би відмітити деяких з них: О.С. Стоянова [132,146], М.Г. Штерн [133], І.Т. Балабанов [10], В.П. Савчук [115], І.О. Бланк [17,18], М. О. Кизим [68], А.Д. Шеремет [165], Г.С. Сайфулін [117], В.В. Ковальов [70,71], Волкова О.Н. [72] та інші [53,76,123,143,152,175]. Саме їх роботи стали об'єктом вивчення автора і основою для проведення фінансово-економічного аналізу газорозподільних підприємств для упровадження системи бюджетування.
Для попереднього аналізу фінансово-економічної діяльності газорозподільного підприємства з метою запровадження бюджетування пропонується показники оцінки діяльності об'єднати в п'ять груп.
Перша група показників призначена для оцінки прибутковості діяльності підприємства. Дані аналізу за цією групою показників є необхідними в першу чергу для ради директорів (або іншого керуючого органу).
Рівень рентабельності, як відомо, визначається відсотковим відношенням прибутку від реалізації продукції до собівартості продукції [115]. Вже цей традиційний спосіб дозволяє отримати певну уяву про фінансовий стан підприємства, тим паче, що він, як правило, супроводжується вивченням динаміки зміни обсягу чистого прибутку та відповідного рівня рентабельності та факторів, які їх визначають (обсяг виручки від реалізації продукції, рівень собівартості, доходи від позареалізаційних операцій, видатків за позареалізаційними операціями, величина податків та ін.). Аналіз доходності доцільно проводити в порівнянні з показниками бізнес-плану та попереднім періодом, із обов'язковим врахуванням інфляційного фактору для забезпечення співставлення показників. Аналіз виконання показників бізнес-плану дає відповідь на питання, чи отримав господарюючий суб'єкт те, що планував.
Досить часто зниження рівня рентабельності відбувається в результаті зростання собівартості продукції. Звичайно аналізують дві групи факторів, які впливають на собівартість: зовнішні фактори, які відображають макроекономічний стан народного господарства, (проявляються в першу чергу через зміну рівня цін в добувних інфраструктурах та галузях), і внутрішні фактори, такі як обсяг виручки, форми та системи оплати праці, підвищення продуктивності праці та ін. Необхідно вивчити загальний рівень собівартості, проаналізувати окремі статті видатків за конкретними елементами.
Останнім часом знаходить все більше застосування підхід, оснований на визначенні рентабельності як економічної рентабельності активів (