Ви є тут

Управління формуванням неподаткових доходів місцевого бюджету

Автор: 
Чайка Володимир Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U003456
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ НАДХОДЖЕННЯ НЕПОДАТКОВИХ ДОХОДІВ ДО БЮДЖЕТУ

2.1. Аналіз динаміки надходження неподаткових платежів
до бюджетів різних рівнів

Для реалізації своїх функцій держава повинна мати у своєму розпорядженні фінансові ресурси, що акумулюються в державному бюджеті. Основним джерелом доходів держави є національний дохід (НД), частину якого вона й використовує. Причому використовує лише ту частину, яка переходить у її власність без будь-яких умов і обов'язків по відношенню до інших осіб у вигляді різного роду платежів. Саме ця частина НД й складає державні доходи, якими можуть розпоряджатися органи державної влади.
Дослідження проблем формування дохідної частини Державного бюджету України викликає інтерес насамперед тому, що саме бюджет характеризує рівень економічного розвитку країни, завдяки правильному здійсненню бюджетного процесу забезпечується економічна й соціальна стабільність та належний життєвий рівень населення.
Для проведення ретельного аналізу дохідної частини бюджетів різних рівнів (як Державного, так і місцевих) важливими є показники питомої ваги фактичних доходів бюджету до обсягів валового внутрішнього продукту (ВВП) та структура дохідної частини бюджету.
Протягом 1992-2003 років фактичні доходи Державного бюджету України до ВВП становили: у 1992 році - 13,40%, у 1993 - 18,27%, у 1994 - 21,73%, у 1995 - 14,77%, у 1996 - 22,23%, у 1997 - 17,99%, у 1998 - 15,85%, у 1999 - 15,32%, у 2000 - 20,95%, у 2001 - 19,67% [153, с.177], у 2002 - 20,14%, у 2003 році - 20,53% (розрахунки автора). Протягом досліджуваного періоду питома вага фактичних доходів Державного бюджету до ВВП була меншою порівняно з відповідними плановими показниками.
Фактичні доходи зведеного бюджету України щодо ВВП становили: у 1992 році - 25,55%, у 1993 - 33,47%, у 1994 - 35,62%, у 1995 - 30,27%, у 1996 - 28,24%, у 1997 - 30,11%, у 1998 - 28,18%, у 1999 - 25,20%, у 2000 - 28,40%, у 2001 - 27,21% [153, с.177], у 2002 - 27,40%, у 2003 році - 28,20% (розрахунки автора).
Для порівняння: найбільше значення показника питомої ваги дохідної частини бюджетів країн з розвинутою і перехідною економікою у ВВП спостерігалося в Угорщині (54,13%), Франції (47,80%), Німеччині (46,39%), Польщі (45,43%); найменший рівень зазначеного показника в Аргентині (19,69%), США (35,69%) та Австралії (34,44%) [153, с.32].
У таблиці 2.1 наведена спрощена структура доходів Державного бюджету за 2001 - 2004 рр. Більш наочно динаміку змін структури дохідної частини Державного бюджету наведемо у вигляді діаграми (рис.2.1).
З даних таблиці 2.1 можна побачити, що податкові надходження - це основне джерело доходів бюджету. Але наступними за вагомістю виступають неподаткові надходження (близько 30% усіх доходів). Відносно високу частку неподаткових надходжень у структурі доходів Державного бюджету можна пояснити тим, що в умовах нестабільної економічної ситуації держава прагне до отримання більш гарантованих доходів у порівнянні з податками.
Як бачимо, у 2001 році неподаткові надходження забезпечували 37,3% доходів Державного бюджету, у 2002 році - тільки 26%, у 2003 році - 29,4%, а у 2004 році - 32,0%.
Досліджуючи структурну динаміку доходів Державного бюджету України за 2001-2004 роки, можна побачити, що в 2002 році спостерігалося значне зниження частки неподаткових надходжень у порівнянні з 2001 роком (майже на 11,3% або на 3881,7 млн. грн.). У 2003 році спостерігалося зростання частки неподаткових платежів у порівнянні з 2002 роком на 3,4% або на 3877,6 млн. грн. У 2004 році така тенденція збереглася, тобто частка неподаткових платежів у загальних доходах бюджету зросла на 2,6% або на 6706,6 млн. грн.

Таблиця 2.1
Спрощена структура доходів Державного бюджету України
за 2001-2004 роки
Види доходівРоки2001200220032004Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Податкові надходження23522,656,129574,365,134397,464,644853,564,2Неподаткові надходження15671,237,311789,526,015667,129,422373,732,0Доходи від операцій з капіталом110,60,3737,01,6489,10,9850,61,2Офіційні трансферти2372,05,73168,27,02529,04,71593,22,3Цільові фонди284,70,6121,40,3190,00,4241,30,3Всього доходів41961,1100,045390,4100,053272,6100,069912,3100,0
Рис.2.1. Динаміка структури доходів Державного бюджету України в 2001-2004 роках

Для того щоб з'ясувати, за рахунок чого саме відбувалися такі зміни, необхідно зробити більш детальний аналіз структури неподаткових надходжень. На основі даних, наведених у таблиці 2.2, визначено питому вагу кожного окремого виду неподаткових надходжень у загальній їх сумі за 2001-2004 роки. Більш наочно структура неподаткових надходжень за 2001-2004 роки наведена на рис.2.2.
Як бачимо, за аналізований період значну частку в неподаткових надходженнях займала стаття "Інші неподаткові надходження" (45,5% - у 2001р., 75,8% - у 2002р., 23,5% - у 2003 р., 22,8% - у 2004 р.) та стаття "Доходи від власності та підприємницької діяльності" (49,8% - 2001 р.; 16,5% - 2002 р.; 38,3% - 2003 р.; 28,1% - 2004 р.). Стаття "Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу" займала меншу частку в загальній структурі неподаткових надходжень (4,1% -2001р.; 6,8% - 2002 р.; 6,5% - 2003 р.; 5,6% - 2004 р.).
Таблиця 2.2
Структура неподаткових надходжень до Державного бюджету України за 2001-2004 роки
Види неподаткових надходженьРоки2001200220032004Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Сума, млн. грн.Питома вага, %Доходи від власності та підприємницької діяльності7798,449,81947,916,55997,238,36291,628,1Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу637,54,1806,46,81015,26,51241,85,6Надходження від штрафів та фінансових