Ви є тут

Модульно-рейтингова система підготовки офіцерів -керівників занять з фізичної підготовки

Автор: 
Ольховий Олег Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004613
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
Робота над дисертаційним дослідженням проводилася в період з 2001 по 2005 рік на базі Харківського військового університету, який в подальшому реформувався в Харківський університет Повітряних Сил. У процесі науково-дослідної роботи систематично і цілеспрямовано вивчався процес фізичної підготовки в системі командирських занять, система і методика підготовки керівників фізичної підготовки в період зборів з офіцерами, які залучаються до проведення занять з курсантами в період ПВПП, формування професійно значимих вмінь і навичок проведення різних форм фізичного вдосконалення військовослужбовців.

2.1. Методи досліджень

Для розв'язання поставлених завдань використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення матеріалів наукової і методичної літератури; педагогічне спостереження; анкетування й експертне опитування; педагогічні контрольні іспити; педагогічний експеримент; методи математичної статистики [99, 100, 209].
Для визначення стану досліджуваного питання, формулювання завдань дослідження проводилися вивчення й аналіз літератури з проблем військово-професійної освіти і фізичної підготовки в різних арміях світу.
Загалом вивчено 216 літературних джерел, зокрема:
монографій - 4, авторефератів дисертацій - 19, супровідних документів та підручників - 97, навчальних і навчально-методичних посібників - 12, статей і тез доповідей на наукових конференціях - 67, з них робіт іноземних авторів - 17.
У дослідженнях взяли участь офіцери та курсанти Харківського військового університету та 191 навчального центру, серед яких: офіцери керівного складу частини; офіцери, що безпосередньо відповідають за планування, контроль, облік і проведення фізичної підготовки в підрозділах (командири курсантських підрозділів); особовий склад підрозділів; керівний склад університету та навчального центру - усього 791 особа.
Для розв'язання завдань, поставлених у цій роботі, нами використана структура експериментальних досліджень, яка подана в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Структура й обсяг досліджень

Методи дослідженняКількість
осібКількість дослі-дженьПрофесіографічне опитування експертів (анкетування викладачів кафедр ФП та С ВВНЗ)20 80Професіографічне опитування офіцерів-керівників (анкетування офіцерів, що залучаються до проведення занять з ФП)69
69Дослідження рівня:
* функціонального стану (індекс ФС, Пірогова Є.А.);
* фізичного розвитку (індекс ФР Кетле);
* фізичної підготовки
69
69
69
69
69
69Тестування:
* теоретичних знань (вхідний контроль);
* методичних вмінь (вхідний контроль);
* теоретичних знань (вихідний контроль);
* методичних вмінь (вихідний контроль);
69
69
69
69
69
69
69
69Результати:
* вміння керувати та організовувати ФП в підрозділі;
* перевірки володіння програмними вправами;
* оцінки проведення практичних занять;
* перевірки фізичної підготовки курсантів;69
69
69
702 69
69
69
702
Теоретичний аналіз і узагальнення літературних джерел проводилися з метою систематизації емпіричних знань з основ діяльності, пов'язаної з підготовкою керівників. Це дозволило акцентувати увагу на процесі підготовки керівників у системі командирських занять, як визначальної діяльності, а також планомірно і систематично збільшувати отриманий обсяг знань з питань фізичної підготовки.
Узагальнений матеріал теоретичних досліджень щодо змісту діяльності, пов'язаної з підготовкою керівників, визначив необхідність диференційованого підходу до формування загально-організаційних, командно-методичних і професійно значимих навичок проведення навчальних занять, ранкової фізичної зарядки, спортивно-масової роботи і фізичного тренування в процесі навчально-бойової діяльності.
Теоретичний аналіз науково-практичного досвіду дозволив обґрунтувати шляхи удосконалення освітнього процесу в системі командирської підготовки з формування теоретичних знань, методичних умінь і практичних навичок проведення фізичної підготовки при визначенні актуальності цієї діяльності на основі вивчених керівних і плануючих документів.
Педагогічне спостереження було спрямоване на аналіз ситуаційних можливостей процесу підготовки керівників у системі командирських занять, визначення шляхів взаємозв'язку методичних прийомів та змісту і методики навчання з питань проведення усіх форм фізичної підготовки в процесі командирських занять.
Анкетування й експертне опитування проводилось серед викладачів кафедр фізичної підготовки та спорту провідних ВВНЗ, викладачів навчального центру за місцем навчання ПВПП з використанням анкети-опитувальника (додаток Б) для з'ясування думки фахівців про фактичний стан якості проведення різних форм фізичного вдосконалення військовослужбовців і фізичної підготовки курсантів.
У процесі проведеного опитування вдалося підтвердити значущість організаторських здібностей для проведення фізичної підготовки, необхідність закріплення отриманих раніше знань з питань проведення навчальних занять, ранкової фізичної зарядки, спортивно-масової роботи, фізичного тренування в процесі навчально-бойової діяльності, у тому числі з планування, контролю й обліку фізичної підготовки в підрозділах, а також збільшення ролі фізичної підготовки в системі командирських занять за рахунок впровадження модульної програми навчання з фізичної підготовки.
Для визначення вагомості складових діяльності керівників занять використовувався метод сучасної теорії ієрархічних систем Т.Л. Сааті (експертна оцінка).
Для визначення вагомості складових діяльності офіцерів експертам запропоновано систему оцінювання, наведену на табл. 2.2.
Таблиця 2.2
Система оцінювання складових діяльності офіцерів-керівників
Ступінь важливості Визначення Пояснення1Однакова значущістьДві дії вносять однакові досягнення3Деяка перевага значущості однієї дії над іншими