Ви є тут

Економіко-математичне моделювання функціонування системи контейнерних перевезень

Автор: 
Корнієнко Вікторія Павлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U001114
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ОРГАНІЗАЦІЇ КОНТЕЙНЕРНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ВАНТАЖІВ
2.1. Функціонування системи контейнерних перевезень
Функцією системи контейнерних перевезень є засіб проявлення активності системи
в процесі виконання транспортної роботи, активні взаємовідносини між всіма
елементами, які входять до складу системи, і зміна яких в процесі роботи
приводить до зміни інших.
Під функцією системи контейнерних перевезень розуміється:
* дія системи та її реакція на середовище як внутрішнє, так і зовнішнє;
* множина станів виходів із систем, що пов’язано з невизначеністю поведінки
елементів системи (контейнерів) в процесі виконання роботи (поломки, затримки
тощо);
* як процес досягнення цілі системою контейнерних перевезень, а саме збільшення
прибутковості в наслідок ефективного використання контейнерів;
* як узгодження між елементами системи контейнерних перевезень дії в аспекті
реалізації системи як цілого;
* траєкторія руху системи, яка описується математичною залежністю, що пов’язує
залежні та незалежні зміни системи.
Функція виражає поведінку системи контейнерних перевезень в деякому просторі,
причому ця поведінка при позначенні його функцією стає упорядкованою,
закономірною та організованою. Тому функція системи контейнерних перевезень
представляє собою направлення активності системи, яка взаємодіє із середовищем,
в якості якого виступають, з одного боку, клієнтура, а з другого боку,
політичне та економічне становище в країнах, через які проходять контейнерні
перевезення.
Згідно з ключовим положенням теорії систем, яке створює умови для
структурно-функціонального аналізу, є положення про те, що між структурою
системи та її функціями існує певний закономірний зв’язок [96].
Особливої уваги потребує дослідження внутрішніх та зовнішніх функцій системи
контейнерних перевезень. Питання про взаємодію та взаємообумовленість цих
функцій є одним із ключових положень теорії систем [97]. Воно пояснює всі
основні проблеми не тільки функціонування, але й розвитку системи контейнерних
перевезень. Наявність цих функцій обумовлено тим, що для системи характерні
зовнішнє та внутрішнє середовище, тому властиві зовнішні та внутрішні функції.
Зовнішні функції – це активні, направлені дії системи контейнерних перевезень
на транспортне обслуговування клієнтів. Зовнішні функції забезпечують зовнішні
результати системи, тобто вони забезпечують якість, своєчасність, цілісність
доставки вантажів. Маючи таку інфраструктуру, що забезпечує високі зовнішні
результати системи, вони представляють стійку реакцію системи на середовище і
стійки зв’язки з середовищем. Тому для них характерні:
* стійкість та стабільність роботи системи контейнерних перевезень;
* направленість системи на обслуговування клієнтів на внутрішніх та зовнішніх
лініях залізничних перевезень контейнерів;
* активність та ціленаправленість, оскільки функціонування є проявою активності
системи в досягненні цілі.
Зовнішні функції системи контейнерних перевезень мають вигляд обслуговуючих
функцій, тобто обслуговування системи більш високого порядку – системи
народного господарства країни та системи зовнішньоекономічних зв’язків.
Оскільки функція системи контейнерних перевезень є властивістю, коли в процесі
функціонування система змінює свій стан. Стан відображується у вигляді точок в
просторі станів. Тому функціонування системи можна представити у вигляді
траєкторії в просторі станів.
Досягнення цілі може бути забезпечено рухом по деяким траєкторіям, то виникає
питання про перевагу або оптимальність траєкторії. Оптимальним буде таке
функціонування системи, при якому вона задовольняє обмеженням , які
накладаються зовнішнім середовищем та критерію якості самої траєкторії.
Внутрішні функції системи контейнерних перевезень визначаються тим, що
виконання системою обсягів перевезень, які пред’являються зовнішнім
середовищем, неминуче приводить до мобілізації ресурсів системи. Налагодження
обміну з зовнішнім середовищем потребує постійного регулювання елементів
системи, взаємозв’язків між ними тощо.
Тому під внутрішніми функціями системи контейнерних перевезень слід розуміти
найважливіші умови зовнішнього функціонування, тобто саме внутрішні функції
формують конкурентоспроможність системи контейнерних перевезень на внутрішньому
ринку транспортних послуг, а й на зовнішньому. Головною роллю внутрішніх
функцій є забезпечення необхідного для зовнішнього функціонування внутрішній
динаміки системи.
Функціонування системи контейнерних перевезень представляє складний процес,
який заснований на принципах структурної на функціональної цілісності,
відносної автономності елементів і функцій, а також принципу активності
системи, під яким розуміється розвиток системи в процесі функціонування.
Система контейнерних перевезень в процесі функціонування виступає як цілісне
утворення, в якому між її структурою та функціями існує взаємозв’язок та
взаємообумовленість. Функціонування системи контейнерних перевезень обов’язково
опирається на її структурні зміни, які відбуваються в наслідок виникаючих
потреб клієнтів до перевезень вантажів в контейнерах. Саме контейнерні
перевезення утворилися з таких потреб.
Функціонування представляє собою постійне відтворення функціонального ефекту,
який зводиться до здібності системи робити те, що принципово не може зробити
кожний її окремий елемент. На цьому правилу утворена була структура УДЦТС
«Ліски», яка роглянута в розділі 1.
Функціональний ефект базується на спорідненості та відмінностях властивостей
елементів, на різноманітті взаємодії між ними, їх інтегрованості.
В процесі функціонування можна виділити декілька с