Ви є тут

Організаційно-економічні аспекти розвитку торговельних мереж в Україні.

Автор: 
Пікуш Тарас Анатолійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000570
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СТАНУ РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ В УКРАЇНІ
2.1. Сучасні тенденції розвитку торговельних мереж в світі та Україні
Дослідження розвитку торговельних мереж дозволяє сформулювати три основні тенденції, вплив яких відчувається як в світовому масштабі, так і на рівні будь-якого національного ринку - це консолідація, глобалізація та спеціалізація. Така точка зору базується як на власних емпіричних дослідженнях, так і на ретельному вивчені ряду вітчизняних та закордонних публікацій: наукових робіт, дослідницьких звітів консалтингових компаній, матеріалів профільних конференцій, звітів провідних торговельних підприємств, статистичних даних. Крім того, автором було не тільки виявлено три вищеназвані тенденції розвитку торговельних мереж, але й встановлено, що між ними існує зв'язок, наявність якого дозволяє з високою мірою ймовірності визначати напрямок змін торговельної галузі.
До основних завдань, що були сформульовані у ході дослідження розвитку торговельних мереж в світі та в Україні пропонується віднести наступні:
1) виявити основні тенденції розвитку торговельних мереж в світі;
2) визначити основні показники розвитку українських торговельних мереж;
3) охарактеризувати основні тенденції розвитку торговельних мереж в Україні;
4) вивести залежність між глобальними тенденціями та розвитком торговельних мереж на українському ринку;
5) ґрунтуючись на отриманій інформації, зробити висновки щодо рівня розвитку торговельних мереж в Україні та шляхів подолання актуальних проблем торгівлі.
Основною тенденцією, що характеризує розвиток сучасної роздрібної торгівлі є консолідація. Причому процеси консолідації мають дві особливості:
по-перше, торговельні мережі відіграють все більш важливу роль на відміну від незалежних торговельних підприємств;
по-друге, лідери торговельної галузі - міжнародні торговельні корпорації, проводять агресивну політику росту і набувають все більшого впливу на світовому ринку.
В розвинених країнах та деяких країнах, що розвиваються, торговельні мережі займають від 30% до 90% в національному роздрібному обороті (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Консолідація роздрібної торгівлі в деяких країнах та регіонах світу 1)
Країна/регіонЧастка ринку, що належить торговельним мережам, %12СШАблизько 60Країни Північної Європи: Великобританія, Нідерланди, Бельгіядо 90Країни Південної Європи: Греція, Іспанія, Італія50-60Країни Центральної та Східної Європи: Польща, Угорщина, Румунія30-70Країни Балтії: Литва, Латвія, Естоніяблизько 75 1) Таблиця складена за даними досліджень Winning strategies in Russia and Central & Eastern Europe. - PriceWaterhouseCoopers, 2004. [146]

Так, в США працює близько 90 тисяч роздрібних торговельних мереж, яким належить приблизно 650 тисяч торговельних об'єктів [48, с. 245]. Кількість торговельних мереж (корпорацій) становить лише 4% роздрібних торговельних підприємств США, а кількість об'єктів торгівлі, що належать до мереж, становить близько четвертої частини всіх роздрібних торговельних підприємств країни. Проте, об'єкти роздрібної торгівлі, що належать торговельним мережам, зазвичай є більшими за розмірами, ніж незалежні, - отже вони займають більше 60% роздрібного обороту. Також в них зайнято більше 60% найманих працівників від загальної кількості осіб, що працюють в роздрібній торгівлі [8, с. 43].
Аналогічна ситуація склалася і в Європі. Але, розглядаючи ступінь консолідації європейської роздрібної торгівлі, можна спостерігати значну диференціацію між північчю та півднем Європи. В Греції, Італії, Іспанії торговельні мережі займають близько 50-60% ринку роздрібної торгівлі. Що стосується їх північних сусідів - Нідерландів, Великобританії або Бельгії - то їх питома вага в роздрібному обороті є близькою до 90% [90].
Наприклад, в 2004 році у Великобританії на чотири торговельні мережі Tesco, Asda, Morrison и Sainsbury's припадало 74% національного роздрібного товарообігу [28, с. 20], що є свідченням високого рівня консолідації роздрібної торгівлі.
В країнах Центральної та Східної Європи концентрація торгівлі коливається в залежності від особливостей кожного національного ринку. Так, в Румунії в 2004 році частка торговельних мереж не перевищувала 30% в роздрібному обороті країни, проте в Польщі та Угорщині спостерігався високий рівень консолідації торгівлі, відповідно 60% та 70% [146, с. 14].
Аналіз споживчого ринку країн Балтії також доводить домінуючу роль торговельних мереж в розвитку роздрібної торгівлі. Двадцять роздрібних мереж контролює більше 75% продовольчого ринку Литви, Латвії, Естонії, хоча питома вага об'єктів торговельних мереж становить відповідно 19%, 8% та 14% в загальній кількості продовольчих торговельних підприємств країн [146, с. 18].
Тенденцію щодо консолідації роздрібної торгівлі підтверджують і дані про обсяги діяльності найбільших торговельних мереж. Наприклад, протягом 2003 року обсяг реалізації провідних 25 продовольчих мереж складав близько 1 трильйона доларів США [28, с. 23], а в 2005 році - вже близько 1,4 трильйона доларів США [26, с. 19]. Цікаво, що обсяги діяльності найбільших торговельних мереж перебільшують показники роздрібного товарообігу середніх за розмірами країн.
Торговельні підприємства постійно знаходяться в пошуку можливості підвищення ефективності операційної діяльності і це змушує їх розширюватися, в тому числі, і за рахунок злиття та поглинань. Торговельні мережі розширюються за рахунок поглинання інших мереж та незалежних торговельних підприємств. Останні десятиліття дана тенденція поширилася в міжнародному масштабі, що підтверджується звітами торговельних мереж та дослідженнями провідних консалтингових компаній.
Внаслідок консолідації на ринку з'явилися такі торговельні мережі, амбіції яких вже виходять за межі національних ринків, а фінансові можливості дозволяють діяти в міжнародному масштабі. Тобто простежується причинно-наслідковий зв'язок між двома с