Ви є тут

Пропедевтична підготовка розумово відсталих дітей до оволодіння спортивними іграми

Автор: 
Шептицький Дмитро Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001097
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
Фізичне виховання є важливою ланкою у становленні національної школи, невід'ємною частиною всієї системи її навчально-виховної роботи.
Шкільний курс "Фізична культура" у спеціальній загальноосвітній школі має свою специфіку, зумовлену затримкою фізичного розвитку учнів, викликаною органічним ураженням центральної нервової системи.
Фізичне виховання учнів передбачає систему занять фізичними вправами у формі щоденних фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі дня, двох-трьох уроків фізичної культури на тиждень, позакласної фізкультурно-масової роботи, загально-шкільних фізкультурно-масових і спортивних заходів. Серед них важливу роль відіграють рухливі та спортивні ігри.

2.1. Зміст комплексної програми дослідження
Вирішення поставлених завдань передбачило розробки відповідної методології та методів досліджень, організацію та проведення педагогічних експериментів [8, 116, 191, 220, 232].
Розроблена система фізичної підготовки, спрямована на комплексне виховання фізичних здібностей дітей молодшого та середнього шкільного віку, ґрунтується на принципах системного підходу, який дозволяє вивчити предмет і його складові компоненти в динамічному взаємозв'язку.
Основу дослідження становить психолого-педагогічна обґрунтованість вихідних параметрів та комплексна методика дослідження, адекватна його завданням і логіці; репрезентативність і статистична значущість масиву емпіричних даних які забезпечують достовірність наукових положень і висновків; зіставлення результатів дослідження з масовою практикою роботи спеціальних закладів для розумово відсталих дітей України.
Використовуючи метод системного підходу, комплексне виховання фізичних здібностей дітей молодшого та середнього шкільного віку організується на основі принципу єднання і взаємозв'язку двох основних факторів - індивідуального біологічного розвитку та засобів, методів, форм педагогічного впливу.
У дослідженнях використана теоретична концепція Л.С.Вигодського [43] про сенситивні періоди розвитку здібностей дітей та підлітків, яка є основою для розробки педагогічної технології комплексного виховання фізичних здібностей молодших школярів.
Вікові зміни динаміки взаємозв'язку біологічних та педагогічних факторів потребують певних умов організації фізичної підготовки, керування якою досягається за рахунок індивідуального контролю розвитку фізичних здібностей.
У зміст комплексної програми дослідження ввійшли такі методи:
- метод теоретичного вивчення й аналізу науково-методичних джерел;
- педагогічні спостереження;
- педагогічний експеримент;
- соціологічне дослідження;
- педагогічне тестування фізичних здібностей;
- визначення стану функціональних систем організму;
- система діагностичних і формуючих завдань, що визначає рівень інтелекту;
- методи математичної статистики.
У процесі педагогічних експериментів були використані методики: динамометрія, хронометрія, пульсометрія.

2.1.1. Метод теоретичного вивчення й аналіз
науково-методичних джерел
Аналіз науково-методичної літератури та узагальнення досвіду педагогічної практики здійснювалося у наступних напрямках: визначалося місце і значення фізичної культури в житті дітей молодшого та середнього шкільного віку з вадами розумового розвитку [30, 33, 93, 150]; вікові особливості фізичного розвитку розумово відсталих школярів [68, 80, 150]; закономірності формування основних рухових якостей у учнів спеціальної загальноосвітньої школи; [26, 201, 130, 174, 19, 188]; педагогічні можливості формування попередніх знань до спортивних ігор у дітей з вадами розумового розвитку [59, 150, 170].
У ході роботи було проаналізовано: Закон України "Про фізичну культуру та спорт" (1993) [81], Цільову комплексну програму "Фізичне виховання - здоров'я нації" (1998) [208], "Державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України" (1997) [67], програму для допоміжних загальноосвітніх навчальних закладів "Фізична культура 1-10 класи" (2009) [150].

2.1.2. Метод педагогічного спостереження
Педагогічні спостереження у нашому дослідженні носили характер закритого і відкритого типу. Основним об'єктом спостереження, у процесі фізичної підготовки, була поведінка та стан дітей. Спостереження проводились за спеціально розробленою схемою і передбачали оцінку впливу педагогічних дій на серцево-судинну та нервову системи, фізичну підготовленість та самопочуття.
У першу чергу візуально оцінювався стан втоми за показниками кольору обличчя, потовиділення, координації рухів, рухливості та активності учнів під час уроку.
У другу чергу визначалась ефективність форм та методів організації навчальних занять за показниками емоційної сфери - бажанням активно рухатись, вигуками, рухливістю та проявленням позитивних або негативних емоцій.
Паралельно з методом педагогічного спостереження здійснювались хронометраж який дозволяв у комплексі оцінити педагогічні дії на уроці фізичної культури.

2.1.3. Метод педагогічного експерименту
Педагогічний експеримент - метод наукового дослідження, у якому явища й умови, що цікавлять дослідника, прямо або опосередковано знаходяться під його впливом і контролем. Педагогічний експеримент проводився в три етапи і передбачав заплановане і організоване втручання дослідника у навчальний процес з фізичного виховання розумово відсталих дітей молодшого та середнього шкільного віку. Таке втручання, перш за все, потребувало розробки планів та їх реалізацію без шкоди для здоров'я обстежених.

2.1.4. Методи соціологічного дослідження
Анкетування - метод одержання інформації за допомогою письмових відповідей респондентів на систему питань анкети.
За допомогою спеціальних спрощених анкет визначалося ставлення дітей до спортивних ігор та їх місця у навчально-виховному процесі, вивчалася пріорітетність у наслідуванні поведінки в ігрових ситуаціях (додаток А, Б).