Ви є тут

Регулювання ефективності використання інвестицій й оцінка інвестиційних ризиків

Автор: 
Міхно Семен Павлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U001288
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ТА СУЧАСНОГО
ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ В УКРАЇНІ

2.1. Дослідження динаміки інвестиційних процесів в Україні
Вітчизняна теорія ефективного залучення і використання інвестиційних ресурсів тільки починає створюватися. Разом з аналізом джерел іноземного капіталу і вивченням умов, на яких іноземні фізичні особи, корпорації, фінансові інституції і уряди надавали б ресурси Україні, велике значення має оцінка даних інвестиційних ресурсів з об'єднанням національних інвестиційних пріоритетів.
Такі розробки призвели б до більш ефективного методологічного впливу на інвестиційну ситуацію в Україні, яка сьогодні змушена залучати інвестиційні ресурси з-за національних кордонів у вигляді прямих і портфельних інвестицій, комерційних кредитів, позик міжнародних фінансових інституцій, міждержавних кредитів та технічної допомоги.
Міжнародне інвестування має всі передумови стати визначальним фактором у вирішенні проблеми економічного спаду і послідуючого економічного розвитку в Україні.
Потенціальні переваги іноземних інвестицій для народного господарства зберігають свою важливість і для України:
Прямі іноземні інвестиції виступають додатковим способом для інвестицій всередині країни (за рахунок акумульованого за кордоном капіталу) і таким чином сприяють економічному зросту.
Прямі інвестиції створюють додаткові можливості для реструктуризації і модернізації виробничого апарату без виникнення нової заборгованості.
З допомогою іноземних інвестицій передаються сучасні технології, ноу-хау з менеджменту і маркетингу, створюються нові і зберігаються старі робочі місця.
Вкладаючи кошти у національне виробництво інвестор автоматично приймає участь в економічних процесах всередині країни, відповідно він зацікавлений у максимальній продуктивності і рентабельності виробництва.
Також іноземні інвестиції сприяють участі України у міжнародному поділі праці, що позитивно впливає на підвищення конкурентоспроможності національної економіки.
Після проголошення незалежності Україна вперше отримала безпосередній доступ до залучення іноземного капіталу, прямих інвестицій у промислові, сільськогосподарські, торгівельні і інші підприємства; портфельних інвестицій (акції, іноземні облігації, цінні папери); міжнародні позики, міжнародна економічна допомоги. Багаті природні ресурси, людський потенціал, рівень розвитку галузей інфраструктури створюють всі передумови для активної інвестиційної діяльності в Україні. Але вкрай низькі реальні об'єми як вітчизняних так і іноземних інвестицій свідчать про недостатнє використання інвестиційного потенціалу країни на практиці.
Цікаво відмітити, що за даними Організації об'єднаних націй Україна займає 95 місце за індексом фактичного залучення прямих іноземних інвестицій (UNCTAD). Даний індекс розраховується як відношення частки країни в глобальному припливі прямих іноземних інвестицій до частки країни у світовому ВВП. Таким чином, він дозволяє порівняти міру привабливості країни для іноземних інвесторів. Експерти UNCTAD виходять з того, що довгострокова тенденція індексу для окремої країни повинна прямувати до одиниці. Згідно присвоєного ООН індексу, Україна не дотягує до середнього можливого для неї рівня прямих іноземних інвестицій. На одному рівні з Україною знаходяться Білорусь, Єгипет, Гватемала, Монголія, Ефіопія. Поряд з вищеназваним індексом використовується індекс потенціалу залучення прямих іноземних інвестицій. Він ґрунтується на основі стандартизованих значень розмаху варіації окремих факторів - кількості населення країни, обсягу ВВП на душу населення, дефіциту держбюджету, індексу інфляції.
Для реальної оцінки ситуації у сфері іноземного інвестування необхідно проаналізувати надходження прямих іноземних інвестицій в Україну.
Загальний об'єм прямих іноземних інвестицій станом на 01.01.2000 р. складав 3596,1 млн. доларів США, станом на 01.01.2001р.- 4406,2 млн. доларів США, на 01.01.2002 р. - 5339,0 млн. доларів США. Загальний об'єм прямих іноземних інвестицій станом на 01.01.2003 р. складав 6657,6 млн. доларів США, станом на 01.01.2004р.- 8353,9 млн. доларів США, на 01.01.2005 р. - 16375,2 млн. доларів США. Саму тенденцію до зменшення обсягу інвестицій було подолано в 1998р. На активізацію інвестиційної діяльності в Україні позитивно вплинули такі важливі заходи політики реформ, здійснені у 1998-2000рр., як перехід до грошової приватизації та запровадження системи стимулів до розвитку малого підприємництва; зниження податкового навантаження на товаровиробника; скасування внесків до Чорнобильського фонду; запровадження фіксованого сільськогосподарського податку; здійснення заходів щодо скорочення немонетарних розрахунків і платежів. Та все ж в порівнянні з з іншими країнами цей об'єм є недостатнім для досягнення стійкого економічного зросту за рахунок іноземних вкладень. За оцінками експертів реальна потреба України в іноземних інвестиціях сягає понад 40000 млн. доларів США. Інвестицій потребують практично всі галузі економіки: металургія - 7 млрд.дол., машинобудування - 8,5 млрд.дол., транспорт - 3,7 млрд дол., хімія і нафтохімія - 3,3 млрд.дол. Іноземні інвестиції вкладено в 8168 підприємств України. Регіональна структура прямих іноземних інвестицій по регіонам залишається вкрай нерівномірною (Табл. 2.1.).
Основна частина інвестиційного потенціалу України на початок 2005р. зосереджена в м. Києві - 3619,0 млн дол.США., потім слідує Дніпропетровська область - 1717,2 млн.дол. США, Одеська і Київська - 594,9 і 590,7 млн.дол. США відповідно, Донецька область - 586,0 млн. дол. США., Запоріжська 549,7 млн. дол. США, далі Харківська - 468,4 млн.дол. США. У підприємства Черкаської області вкладено 106,7 млн. дол. США. Розрахунок на залучення іноземного капіталу у створені вільні економічні зони, "точки зросту", які розміщені у сфері високотехнологічного і інтелектуального виробництва, не виправдовується. Доволі часто при прийнятті рішення про